Fästingar

E

eeelinD

Idag upptäcktet ja en död liten fästing mellan min ponnys framben. Vi har Switch så det borde väl ändå hålla fästingrna borta? Fästingen är ja, pytteliten. Den går inte att se knappt från nära håll. Och det är svullnat upp lite och nu vet jag inte hur jag ska förklara detta men där fästingen har satt sig hänger skinnet ner så det är som en påse! :S Jag eller min tränare vågar inte ta bort den för den är så liten , för är ingen expert på fästingar men har ni tips? som tur så kommer vetrinären ikväll för en häst i stallet skulle få bedövning så vi ska ta prov om hon har Borrelia. Hon verkar inte halt för jag kunde skritta ut en liten runda idag och hon har inte ont för hon är lika glad som alltid. Men borrelia är väl inte dödligt? kan ingen berätta vad som händer om hästen har det ? :P hade varit jättebra! :D

Sv: Fästingar

Ta bort fästingen. Det hästen fått är förmodlingen ett ödem, kan vara av ett insektesbett. Har aldrig sett det från en fästing, men kanske. OM hästen fått borrelia eller anaplasma (ehrlichias) får den hög feber och blir riktigt dålig. Jag lovar att du märker det om du har koll på din häst. Viktigt isåfall att sätta in penicillinbehanldning så fort som möjligt. Inte alla fästingar smittar med sjukdomar. Tror inte din häst är sjuk utifrån vad du beskriver.

Okej, tack :) bara att det är riktigt svullet :/
fast det är kanske rätt som du säger ändå :P

Använder själv inte Switch, men det fungerar väl som alla andra liknande produkter till djur, dvs sprider sig i underhudfettet och när fästingar/insekter biter så dör dom.

Jag hade inte hetsat upp mig över en ynka fästing, speciellt inte om den är ytte-pytteliten. Fästingar i första levnadscykeln är inte smittbärande eftersom de aldrig sugit blod och därmed inte fått i sig bakterier från något värddjur.

Ta bort den o se då till att försöka få med även huvudet :)

KL
Ja måste fråga vad du menar med att hästen blir riktigt dålig när den får borrelia alternativt ehrlichias? Och hästen kan väl ha sjukdomarna utan att ha feber? Refererar till mina gamla hästar som hade sjukdomarna utan febertemperaturer.

Anledning att ja frågar är för att ja funderar på att göra ett prov på min nya häst då han haft många fästingar i år och jag är nog lite hypokondrisk när det gäller de sjukdomarna. Ska man ta för att vara på den säkra sidan?

Det är förmodligen en nymf, första levnadsfasen hos en fästing, ej smittbärare.

Bara att pilla bort

Fästingen är iaf borta nu och har lagt på en sorts lera som vi köpte i Norge som ska hjälpa så hoppas att påsen försvinner :( annars får man skära bort och sy.

Japp. Skära bort den och sy :S men det är ju bara kanske.
Ska ta en bild i morgon. Men hoppas att vi inte behöver göra det och istället att leran hjälper :/ <3 men det är inget som stör min häst, jag kan rida som vanligt och hon har inte ont men det är om det blir fuktigt under påsen så kan det bli äckligt ;S o ch då vill vi hellre ta bort den, men man ser ju bara den om man står framför henne och inte sidan om :) svårt att förklara hur påsen ser ut men huvudsaken är att hon inte har ont :)

De små gynnarna får man dessvärre ändå trots alla motmedel! Behöver inte få Borrelia eller Illichia men vissa delar i landet är mer drabbat än andra. Skånetrakterna har det gaska bra, inte så mycket sånt. Hästen lär inte reagera i de närmsta 2 v (precis som med människor) insjuknandet kan faktiskt komma flera månader senare dessutom. Lurigt.

Japp. Skära bort den och sy :S men det är ju bara kanske.
Ska ta en bild i morgon. Men hoppas att vi inte behöver göra det och istället att leran hjälper :/ <3 men det är inget som stör min häst, jag kan rida som vanligt och hon har inte ont men det är om det blir fuktigt under påsen så kan det bli äckligt ;S o ch då vill vi hellre ta bort den, men man ser ju bara den om man står framför henne och inte sidan om :) svårt att förklara hur påsen ser ut men huvudsaken är att hon inte har ont :)

Men vad ska du skära bort???? varför??

Men hallå, hippokondrikern! "Ödempåsar" är inget nytt och hittills har jag inte hört att någon dött av det... Den drar ihop sig i sinom tid och att behöva operera bort den är ytterst osannolikt!

Att ta ett blodprov för kontroll av antikroppshalten mot borrelia och/eller anaplasma är helt bortkastat eftersom de flesta hästar har titrar. Man sätter inte heller in behandling på detta då det inte är liktydigt med sjukdom. Utan symtom = frisk = ingen behandling!

Det är förmodligen en nymf, första levnadsfasen hos en fästing, ej smittbärare.

Bara att pilla bort

Är det nymfer som är blågråa istället för bruna? För såna har min häst rätt ofta, och de lossnar av sig själv nästan bara man nuddar dem. De verkar inte heller avskräckas lika lätt av olika medel som de bruna fästingarna gör.

Ah, tack för infon! De jag hittar ser ut som fullsugna nymfer. Sitter mest på benen, jag har hittills bara hittat en enda liten fästing på mulen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 525
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka