fästingar på hästar..

LadySara

Trådstartare
hur pass vanligt är de att hästar får borelia å attans de står still men den andra sjukdomen oxå..

har hittat fästingar 3 dar irad på min häst nu så då börjar man funera..

en sommar för sisådär 7-8 år sedan plockade jag nog ca 10-20 fästingar om dagen på min pålle.. helt vansinnigt ju.

Hittills den här sommaren har jag bara tagit 4, trots att jag tycker att det verkar vara mycket fästingar i år. :smirk:

svarade inte på din fråga.. förlåt. Men jag vet faktiskt inte. :crazy:

Borrelia är inte så vanligt i Sverige för att man under en stor svensk undersökning har hittat antikroppar hos de flesta av de svenska hästarna.. symptomen för borrelia är Vinglighet, trötthet, stelhet, hälta och nervösa störningar.

Ehrlichia/Ehlichios/(PHF) är lite vanligare, vid akut sjukdom blir hästen febrig, får svullna ben och blir trött och aptitlös. behandling med tetracyklin gör att hästen blir frisk efter ca 7 dagar.

båda sjukdomarna påvisas med blodprov och stäms av mot gränslagda titervärden..

se till att kolla hästen varje dag och ta bort fästingar så går det nog bra.. :)
Missan i stallet hade en fästing på hakan här i veckan som vi tog bort, jag fick hålla i kattstackarn ja.. :crazy:

stackars missan... plockade 3 stycken på zoffan idag å stallkatten clinton fick tvingas ner i knät å plockas han med.. fasen va mycket fästingar de verkar finnas..

jo.. dom säger att det är mycket i år.. fästinghalsband för katter sitter nog inte kvar länge på missan skulle jag tro.. på fältis tog det bara 2 timmar för Tias och Puff att slita sönder sina nya halsband :D

Gud att det kan skilja så mycket mellan var man bor :), jag bor 5-6 mil från dig, och mina hästar har aldrig fått en fästing...

va glad för de... ja plockade 2 till idag... dock satt dom inte fast utan kröp omkring.. en på mulen...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix