Fastfrusen

Sv: Fastfrusen

nej nej nej!jag rider å går inte bara en runda!d e en runda som jag både rider och går för den är så precis lagom.har flera runder,men d e bara den korta jag promenerar på.kass kondis:rofl:
 
Sv: Fastfrusen

Ok :) men det kanske ändå inte hade skadat att variera sin träning med hästen lite?

Har själv en D ponny som tycker att matte går för ofta på vissa rundor ;) han försöker gärna testa de som rider, nu kommer han inte så långt med mig eftersom han vet att jag bestämmer men ändå... men ändå försöker jag variera min träning med honom med ridning och arbete från marken

Tycker fortfarande att du skall ta hjälp av någon och träna NH eller dylikt, du skall inte ta risker så att du skadar dig.
 
Sv: Fastfrusen

jag varierar träningen :smirk: drar ner så vi ba jobbar 4 dar nu.kortrundan en dag,rida eller gå/tömköra.dressyrpass på ängen eller vägen,har en jädrigt lång grusväg som e perfekt att göra sidvärtes och lite smått å gott.Långritt en dag.Har tre långa rundor.och ledarskap eller stockträning(bommar) en dag. så kan en vecka se ut för oss.

jag försöker så mycke d går med tränare:crazy:
 
Sv: Fastfrusen

Jag har iofs haft hjälp av NH-tränare, men det är också så att jag haft stor nytta av att läsa om NH, tex Pat Parelli, Monty Roberts etc, och då har jag lånat böcker på bibblan (de har fått beställa för de finns inte här)
Sedan har jag fått låna filmer, och jag tyckte att just Pat Parellis Natural Horsemanship var väldigt bra. Men också Ellen Ofstad har ett par bra filmer, bla om problemhästar. Vet inte om de går att låna på bibblan, men kanske någon å ridskolan har. Annars kanske det går att söka på nätet och få tips...
Lycka till!
 
Sv: Fastfrusen

ska leta uppp ett bibliotek:idea: men hon fick träffa sin hästkompis igår,så hoppas glädjen sitter i imorrn me:p
 
Sv: Fastfrusen

mitt tips är att öva upp förtroendet och Nh-träning (så att det är dig hon VILL vara med, hon ska tycka det är kul när du kommer)
 
Sv: Fastfrusen

uppdatering:

Fick ägarens dotter att bara sitta på pållen idag,hallå,hon löd ju rom om jag skulle suttit på henne:eek: jag sa t henne att inte röra sig ur fläcken eller göra NÅNTING,och hästen följde me jättesnällt:eek: Ska jag köpa en stor docka å sätta på henne varje gång jag ska hantera henne:p :rofl:
 
Sv: Fastfrusen

Jag har faktiskt en valack som beter sig nästan likadant som ditt sto.
Skillnaden är att han går snällt med typ sju dagar och den åttonde tvärvägrar han. Vad jag har märkt är att det ofta handlar om när jag skall ta ut honom till något viktigt, hovslagaren eller liknande. Tror att han luktar sig till min stress. Vi kommer ibland ända fram till grinden men där växer han fast precis så att jag inte når att öppna. Han tuggar och slickar och sänker huvudet men är helt fastvuxen.
Jag känner med dig. Man känner sig helt maktlös. Kan inte göra något. Vill inte lämna honom där. Tar upp mobilen och ber någon komma och hjälpa till att fösa ut honom.
Har nyss fått ett råd som jag ännu inte prövat men som kan vara en idé. Tag en lång gren eller en pisk utan snärt och fäst en lätt uppbåst plastpåse i ändan. Låt den styka mot bakbenen. Men låt inte hästen förstå att du har något att göra med det.
Kanske en lösning?! Jag skall pröva!:banana: :devil:
 
Sv: Fastfrusen

hmm,jag tror inte att hon skulle reagera en millimeter på d,men what the hell,får väl prova.Vi hade plastpåsar å prassla me å höll på me på kursen,hon va den enda som inte rörde sig en millimeter,hon ville hellre kolla om d va godis i:crazy: men ida när jag verkligen va stressad,då funkade d ganska snabbt när ja la rep om rumpan,fast då hade ja inte försökt me nåt annat innan,utanla ba runt å lirka på rumpan
 
Sv: Fastfrusen

har ett sto som är PRECIS så som du beskriver. Hon fryser fast, framförallt när jag ska rida (det har dock släppt något).

när jag fick henne i oktober och skulle försöka rida iväg så kör hon alla fyra hovarna i marken och vägrar gå. vad gör man? hon har blivit en del slagen innan vad jag har förstått, så jag använder inte spö, det hjälper inte iallafall. så jag har fått backa henne.

backat 10 meter. provat gå framåt. ibland har hon då traskat på, annars har jag fortsatt backa. och backa. hemligheten med detta har varit en otrolig envishet. jag har inte en enda gång gett med mig och gått tillbaka till stallet som hon velat. jag har faktiskt hoppat av ett par gånger, men det har inte gjort någon nytta så det har jag slutat med.

och nu har hon faktiskt förstått att jag inte ger mig, oavsett om vi får stå en timme på gårdplanen. så visst, hon kan bråka nu också men vi blir aldrig helt fast. sen har jag en nöd-grej att ta till när inget annat funkar. en gång hade hon en rejäl karl på ryggen som tröttnade på hennes fasoner och tog tag i örat och vred om ordentligt. hon bråkade aldrig med honom igen. så när jag börjar tröttna på riktigt räcker det med att jag lutar mig framåt och nuddar hennes öra så går hon.
 
Sv: Fastfrusen

jo,backa har man ju gjort låååångt,när man rider tar hon bettet å bara drar tag å vänder hem,men d har rättat t sig nu:smirk: undrar om d funkar att ta tag i örat från marken eller om jag blir väldigt platt efter d:rofl: behöver banta,d e nog min nya metod:rofl:
 
Sv: Fastfrusen

jag tyckte bara d va konstigt att hon gick när nån satt på utan å göra nånting och jag ledde,vände å höll på:crazy:
 
Sv: Fastfrusen

Haha läste att din häst är bruksnordissto. Min häst också. De är ju envisa som synden. Och starka. Och för min del är ju problemen bara när vi rider, sällan när jag leder henne, och att rida när jag har sällskap (människor eller hästar kvittar) går alldeles utmärkt.

Men när hon krånglar från marken och fryser fast (vid bondgårdar med farliga kossor!), då lirkar jag henne från sida till sida, tålamod och tålamod. Jag ställer mig alltså med tyglarna eller grimskaftet bredvid henne på t.ex. höger sida och tar tag i henne och får henne lite ur balans, vilket gör att hon tar ett steg åt höger. Oftast rör hon inte ens bakbenen, men det gör inget. Sen går jag över till andra sidan och gör samma sak. Hon flyttar sig några centimeter per gång och tillslut måste hon även ta ett steg med bakbenen för att behålla balansen.

Så visst, det tar tid, det tar kraft, men det GÅR. Ser förmodligen inte klokt ut, men att försöka flytta ett motsträvigt 600 kilos sto är ingen lätt uppgift. :rofl:
 
Sv: Fastfrusen

Glömde även säga att hon faktiskt tröttnar efter en stunds vaggande från sida till sida och faktiskt går framåt av sig själv, jag behöver inte vagga henne HELA vägen :bump:

Men en stor portion tålamod och tid rekommenderas. Och för varje gång man inte ger med sig utan håller ut, och är konsekvent, så släpper beteendet något. Att vara konsekvent i allt man gör och inte ge med sig är väldigt viktigt med dessa tanter. =)
 
Sv: Fastfrusen

Brukar du alltid leda din häst bakom dig?? Alltså att hästen går bakom??

Vad händer om du går vid bogen på hästen?? Om du går längre bak?? Står hon still då oxå??

Hästar är ju annars mycket känsliga för vår kroppshållning så det kan ju vara så att du behöver hitta den drivande positionen för att kunna driva din häst frammåt??

Bara en tanke??
 
Sv: Fastfrusen

tack för svaren,jag har provat alla positioner å kroppsspråk känns d som,e man bakom och driver sparkas hon,från sidan,bogen så backar hon,frammifrån går d ibland.

Bra,då vet du hur d känns :D juag har försökt att sick sacka henne och vagga,funkar kanske två steg,sen funkar d inte mer.väger din 600?Min är lite överviktig å kraftig,väger kanske 100 kilo mer:rofl: :p
 
Sv: Fastfrusen

Jag har faktiskt ingen aning om vad hon väger, hon är lite överviktig min tant också men bara 1.50 hög. Så jag tänkte att det kanske borde vara i de krokarna? :rofl:
 
Sv: Fastfrusen

:smirk: min e me 1.50 men med *host*kraftig bestomme:rofl: väldigt bra tips,bara att dom inte funkar på denna hästen med en vilja av järn
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp