Fastfrusen

Sv: Fastfrusen

Har du testat att försöka gå snett framåt/åt sidan?
Alltså, du tar ett steg åt sidan och drar med hästen som då tar ett pyttesteg framåt. Det har funkat för mig på massor av unghästar.
Sen såg jag att du skrev att hon springer över dig. :crazy:
Låt henne för guds skull inte göra det!
Det är din häst och du som ska uppfostra den.
 
Sv: Fastfrusen

jora,har böjt huvet nästan bak till rumpan i försök att få henne att gå åt sedled åtminstonde,funkar inte å sick sacka vanligt.Tja,när hon sprungit över mig/försöker,ryter jag till ordenterligt,viker in nosen mot bogen och backar,gör halt,släpper grimmskaftet och backar.

Detta va en svår nöt att knäcka,men tack för tipsen,även om dom inte har funkat:D
 
Sv: Fastfrusen

i hagen?nope,hon går bara å betar brevid.När man rider så gillar hon inte när den andra hästen får uppmärksamhet,blir bara grinig.Hon har stannat även den andra hästen gått före.Men vid hantering vid mark vet ja inte riktigt eftersom jag alltid hanterade dom en och en för båda e så starka och så hade jag ju inte detta problemet i somras när dom gick tillsammans.

Hon kanske tror att hon är en ko:rofl:
 
Sv: Fastfrusen

Usch, det låter verkligen inte kul, förstår om du börjar tappa tålamodet, särskilt som du provat så många sätt för att få det att fungera. Vad leder du henne i/med? Är det ett kallblod förresten?
 
Sv: Fastfrusen

Altså, jag ska väl inte kala mig kostjärna, men har haft kor på gården hela mitt liv. Lite erfarenhet i alla fall.
Är det något speciellt du undrar?

Unghästar, eller busiga hästar över huvud taget brukar ha positiv effekt på hästar som din. Märktes på min gamling när jag skaffade unghäst. Han blev som ung igen. :)
 
Sv: Fastfrusen

japp,en bruksnordis.Har ledit henne i:
grimma,rep/vanlig
longerlina,vanligt grimmskaft
träns
Kapson

Jag började sköta henne när jag började rida,tänkte på detta idag,då visste jag inget om hästar,altså drog jag inga raka linjer för hur allt skulle vara.detta funkade jättebra med mitt ledarskap tills för ett par månader sen när allt bara vände.Hon har blivit mycke lättare och snällare att rida,men att hantera från marken har blivit ett helvete.Jag tror att hon börjar förstå spelreglerna nu,och hon verkar inte gilla dom.

Idag:När jag väl fick ut henne ur hagen(muta med havre funkade inte) så gick hon på jättesnällt ner till ryktplatsen.tog grimma och långlinan och ett körspö och skulle ut på promenad.Hon tvärstannade,vägrade gå,så jag vände och backade henne,efter 100 meter fick hon nog,tog sats och skulle springa över mig,ett rapp på bogen,backade igen 20 meter,samma som förut,men nu struntade hon fullkomligt i spöt å bara sprang rakt över,jag röt åt henne,backade henne halva vägen hem,vända och travade tillbaka,halt,trava och gjorde några sånna,DÅ funkade d jättebra,på hemvägen.

hämtade hjälmen å tränset och pallen,när jag gick runt henne tryckte hon upp mig mot berget å hoppade/sparkade:eek: späckte på tränset å hoppa upp.gissa vad hästen gjorde?Hon gick som en ängel,hon var mer ridbar än någonsin:eek: hästjävel.

provade at rida till hagen,för jag pallade verkligen inte at bråka mer å riskera att få knäskålarna krossade.hon gick men kollade sig runt å undrade vafan jag höll på med.Och DÅ gick d,hela vägen till hagen.

Pankakssmet:dom har inga fler hästar,och vill inte köpa heller eftersom dom inte har intresse.Men kan hästen ta efter kobeteendet?kan hon tro att hon är en ko?:eek:
 
Sv: Fastfrusen

Det låter nästan som det börjar bli farligt för dej det här!!! Finns det INGEN du känner med mycket hästkunskap som kan följa med dej till hästen och hjälpa dej på plats? Det är ju nästan omöjligt på detta sätt och du har ju verkligen fått många bra tipps! Har du ingen ridskola inärheten med nån duktig instruktör el nåt som kanske inte vill ha allt för mycket betalt, det är det ju värt innan du blir alvarligt skadad eller ger upp för gott...

Beundrar ditt tålamod!
 
Sv: Fastfrusen

tre kilometer bort är d en ridskola,att leda henne funkar när vi e BORTA,inte hemma.en instruktör som äger stället,tyvär kommer hon inte på någon lösning.:crazy: Har bestämmt nu att ge henne två veckor lov,eller en,beror på hur mordisk jag är:D Får se om cafu å pankakssmet har några tips.Fina tips annars,bara att detta inte funkar på denna damen,jag ska vara klad att hon är så fet så hon inte kan lygta på rumpan två meter när hon hoppar/sparkar,men krossade knäskålar är nog inte så najs heller.:rofl:

Men d fanns ett lätt sätt att få in henne i hagen,kan tyvär inte rida ut,jag har försökt.vill att hanteringen från marken ska funka,för d e d viktigaste för mig.
 
Sv: Fastfrusen

jag läste i en annan tråd om en häst som fick värsta humörsvängningar av pälsättningen,men hästar kan väl inte fortfarande sätta päls:eek: sorry,vet inte så mycke om sånt:D hon går på lösdrift,hon kanske bara sätter mer päls nu när d har vart så dåligt väder?
 
Sv: Fastfrusen

Herregud!
Situationen verkar helt klart ohållbar.
Kan du inte ta henne till ridskolan du pratade om ett tag, eller be någon kunnig där hjälpa dig?

Och du säger att hon är nordis, dom är lite knepiga.
Sven Forsström skrev en bra artikel om hur dom är att träna ledarskap på i en ganska ny Hästfocus. Men alla är förstås olika.

Du tror inte att du kan göra ledarskapsövningar och rida henne lite smått i hagen ett tag? Så att du inte behöver ta ut henne därifrån tills att ni har rett ut vem som är bossen. ;)
 
Sv: Fastfrusen

Sätta fast henne efter en traktor ? ;)

Skämt åsido, har haft lite liknande problem vid promenader med mitt sto som har mkt egen vilja - också en bruksnordsvensk - och fick en del bra tips i denna tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=717380

Vet inte om det är något du kan använda men du kan ju kolla igenom dem i alla fall.

Får se om cafu å pankakssmet har några tips.
........vill att hanteringen från marken ska funka,för d e d viktigaste för mig.
 
Sv: Fastfrusen

ack återigen för tips.det är ganska omöjligt att träna ledarskap i hagen,gyttja!jag gjorde d dagen då d tog två timmar...d funka inte,då provade jag å rida ut ur hagen oxå.:crazy:

Koppla bakom en traktor,tjaaa.....:o it have been on my mind!:smirk:

När vi vart på ridskolan sköter hon sig,då är hon inte på hemmaplan.
 
Sv: Fastfrusen

har du någon volt?
om jag varit du så hade jag gått dit och börjat träna med att flytta på henne där. Jag hade använt mig av en longerlina och snurrat den i cirklar mot hennes rumpa/bog. Jag hade försökt flytta henne även bakåt och så fort hon gjort rätt så ska man tänka på mycket beröm. sedan när jag lyckats flytta på henne åt sidan.. åt båda hållen så hade jag om jag försökt ta hjälp av någon. bett denna någon hålla i longerlinan och så en bit bort från hästen. jag hade tagit ett grimskaft och viftat i cirklar snett bakom henne mot rumpan och samtdigt smackat. beröm om hon rör sig frammåt.
Om du inte har tillgång till volten så går det ju bra ändå, bara du har hjälp av någon.
Anledningen till att jag gjort så här är för att hon ska förstå att det är dig hon ska lyssna på, för att få fram rörelserna i henne.
Jag är inte den som tror på att slå hästarna till lydnad utan försök jobba med henne istället... jobba MED henne och inte MOT henne!

Lycka till!
 
Sv: Fastfrusen

Kunde promenera ner med henne till den stora ängen idag:eek: gissa vem som bev mest förvånad:smirk: flyttade runt henne,backade etc.sen gick jag bort med henne till d gamla stället hon stog på med en fjording,dom fick nosa lite,släppte henne i hagen.Man såg att hon va lägre i rang än fjordingen,även om hon va jätteglad över att träffa henne igen.Hon följde frivilligt med MIG ut ur hagen,bort,upp till lösdriften,okej,en bit på mitten gick hon Vääääääääldigt långsammt.Men vi kom hem utan några större fighter.försökte leda henne in i hagen,men tjii fick ja,funkade inte.satte tyglar på grimman,hoppade upp,behövde inte ens skänkla på å så gick hon fram till staketet i hagen.:p
 
Sv: Fastfrusen

Jag vet inte om det är möjligt för dig, men jag tog hjälp av en Natural Horsemanship-tränare när jag fick liknande problem som du har. Då fick jag också en del redskap att hantera situationerna som du beskriver.
Man ska aldrig tolerera att hästen kliver på en, eller går innanför "din zon", du ska kunna ha ett område runt dig som är ditt!
Hur fungera det om du visar din ilska?
Är det möjligt för dig att ta dit en tränare?
 
Sv: Fastfrusen

Har varken ekonomiska möjligheter(fattig student),eller,tja,ägarna har inte möjlighet heller,dom tror inte på sånna "hästhycklare",jag fick det fullt klargjort igår att om jag inte klarar av hästen så behöver jag inte vara där,dom påstår att jag förstör henne.:crazy: dom har förstört henne!man låter inte en häst stå flera år och skrota i en hage!Hälsa på henne två gånger om året kanske.

Om jag visar min ilska blir d bara värre,då blir hon ännu aggressivare.Men vi låg på förvånansvärd jämn nivå ida,hon följde hyfsat med,även om d inte hela tiden va så jättefrivilligt,och hon följde bara med när hon va på stora ängen,dvs. där maten finns. :rofl:
 
Sv: Fastfrusen

nu har jag fått ägarens dotter att "kanske" följa med å rida nån dag d närmsta,tänkte att hon sitter på och jag leder,som om vi va på promenad bara att jag har nån ovanpå som kan "korrigera" så jag slipper åka på mig en jävel av bakkärran:rofl: fast hon är lite mesig,går inte hästen så vill den inte ,å då går man hem:crazy: så jag får se om hon hjälper eller stjälper.
 
Sv: Fastfrusen

Nu har du fått så många goda råd alla redan så detta jag kommer skriva är säkert delvis upprepning men jag skriver ändå ;)

Har du ingen i din närhet som är mer hästvan som kan komma och hjälpa dig med ledarskapsövningar typ horsemanship?
Det är absolut inte godkänt att din häst beter sig så mot dig. Den där ridläraren har inte hon tid att komma till dig, om du har svårt att ta dig dit?
Sedan tänkte jag på en sak till, du skrev att du bara hade en runda som du gick/red? inte så att hästen tycker det börjar bli långtråkigt att ta samma hela tiden, kanske därför hästen bråkar? har du inga fler rundor?
Använd fantasin och hitta på andra saker med din häst istället för att bråka om samma saker, man kan ju tömköra och longera också.:idea:

Var försiktig bara och försök hitta någon som kan hjälpa dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 022
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp