Sv: Fastfrusen
japp,en bruksnordis.Har ledit henne i:
grimma,rep/vanlig
longerlina,vanligt grimmskaft
träns
Kapson
Jag började sköta henne när jag började rida,tänkte på detta idag,då visste jag inget om hästar,altså drog jag inga raka linjer för hur allt skulle vara.detta funkade jättebra med mitt ledarskap tills för ett par månader sen när allt bara vände.Hon har blivit mycke lättare och snällare att rida,men att hantera från marken har blivit ett helvete.Jag tror att hon börjar förstå spelreglerna nu,och hon verkar inte gilla dom.
Idag:När jag väl fick ut henne ur hagen(muta med havre funkade inte) så gick hon på jättesnällt ner till ryktplatsen.tog grimma och långlinan och ett körspö och skulle ut på promenad.Hon tvärstannade,vägrade gå,så jag vände och backade henne,efter 100 meter fick hon nog,tog sats och skulle springa över mig,ett rapp på bogen,backade igen 20 meter,samma som förut,men nu struntade hon fullkomligt i spöt å bara sprang rakt över,jag röt åt henne,backade henne halva vägen hem,vända och travade tillbaka,halt,trava och gjorde några sånna,DÅ funkade d jättebra,på hemvägen.
hämtade hjälmen å tränset och pallen,när jag gick runt henne tryckte hon upp mig mot berget å hoppade/sparkade
späckte på tränset å hoppa upp.gissa vad hästen gjorde?Hon gick som en ängel,hon var mer ridbar än någonsin
hästjävel.
provade at rida till hagen,för jag pallade verkligen inte at bråka mer å riskera att få knäskålarna krossade.hon gick men kollade sig runt å undrade vafan jag höll på med.Och DÅ gick d,hela vägen till hagen.
Pankakssmet
om har inga fler hästar,och vill inte köpa heller eftersom dom inte har intresse.Men kan hästen ta efter kobeteendet?kan hon tro att hon är en ko?