Fastfrusen

F

Fejka

Behöver hjälp med mitt OTROLIGT envisa sto.:p igen :P Hon har vart ganska lydig när man har hanterat henne från marken,men den senaste månaden blåvägrar hon att följa med när vi ska gå(promenera)d går att backa henne,vända rumpan åt alla håll å kanter,men inte gå frammåt.:crazy:

Har blivit grymmt trött när d tar minst en timma att få ut henne i hagen,sen en timma t att få in henne igen!:crazy: Använder man spö på rumpan backar hon bara,vet inte vad jag ska göra,d går ju inte träna ledarskap,NH med en häst som vägrar gå frammåt.

Så när jag hade tröttnat på att försöka få henne att gå på promenaden så gick jag å hämtade min hjälm å mitt spö,hoppade upp,hon gick några steg,tvärstannade,två rapp på rumpan å sen gick hon som om inget hade hänt,hela skrittrundan.:crazy:

Hjälp buke!:o
 
Sv: Fastfrusen

jag vet inte om detta kan ha med saken att göra,men på d senaste har jag blivit mer olycklig,nere hela tiden etc.Hon kanske kan känna d?Eller jag vet inte,d förklarar ju inte varför hon går när jag rider,d e väl bara dåligt ledarskap,även vi gick en kurs för en månad sen.För hon vill inte lämna ryktplatsen,även hon inte ens gillar att bli ryktad,och när man säger till henne så står hon och myser med en,sätter huvet under armen eeller allmänt bara gosar.:(
 
Sv: Fastfrusen

Hästen testar dig antagligen. Han vet nog att han kan bestämma över dig vid marken, kanske har han någon gång fått sin vilja igenom?
I vilket fall är det bara att vara envisare en hästen och efter som du säger att han går när du suttit upp (efter två rapp på rumpan) ska du kanske vara lite strängare mot honom. Jag hade ett liknande problem med mitt sto, men du sa se att det löser sig bara du är envis nog! lycka till :smirk:
 
Sv: Fastfrusen

det är ett STO :D men hon har alltid vart lite småtjurig å så,men nu har d gått för långt,har aldrig låtit henne vinna!eftersom hon väger en 800 kilo,kilket jag har fått känna på många gånger när hon trampar på mig,springer på mig,eller släpar mig å grimskaftet runt i lerig hage:crazy:

jag kämpar fler timmar med att få henne att gå 25 meter.känner mig inte så trevlig när jag använder spöt på henne så himlans ofta,utan resultat heller,för hon rör sig verkligen inte ur fläcken.

:confused:
 
Sv: Fastfrusen

Hej ! Verkar inte så kul till att börja med, men hon vet väll precis som du redan skrivit att hon är stark och utnyttjar det:devil:
Egentligen har jag inget jätte-bra råd att ge, men kan bara säga att jag har en 3-åring (ponny, 400 kg) som gör likadant = växer fast i marken = vägrar gå ett enda steg framåt.
Tror nog det är lite, osäkerhet och testning samtidigt.
Min dotter har nu precis som du tagit spöt till hjälp, då han faktiskt lyssnar på det.
När han går från hagen kan han ibland vara lite seg, fast han fryser inte fast som ditt sto verkar göra.
Har du någon som kan hjälpa dig vid intag och mana på henne framåt, svårt att hålla spö, locka och försöka mana fram henne samtidigt.
Jag vet då irritationen ibland är svår att dölja:o
Lycka till !!
 
Sv: Fastfrusen

Tack för tipset,men hon går ensam med kosser uppe i skogen:smirk: å den enda som är där,men inte där är bonden som äger henne:rofl: så jag e ganska ensamm asså:crazy:
 
Sv: Fastfrusen

Om jag vore du skulle jag kanske hoppa promenaderna ett tag så du kommer ur spiralen av dåligt beteende. Jag ser inte många andra alternativ till orsaker än att hon helt enkelt inte har någon lust att göra som du säger ibland och har insett att du inte mycket kan göra om hon helt enkelt struntar i att lyda. Om ridningen går bra, rid då. Självklart ska det fungera bra att hantera henne, ta ut och in ur hage osv, men ibland är det faktiskt smartast att undvika att ta de strider man inte kommer att vinna, för en tid.

Jag tycker också att hanteringen från marken är jätteviktig, men har man provat allt man kan komma på kan det hända att man får ta en annan väg, och kanske vänta med det till ni fått en period med positiva upplevelser utan så mycket bråk.

Rid de rundor ni brukar promenera ett tag så kanske det går lika bra tt promenera dem se. Ni har ju tydliga problem med ledarskapet, men jag har sedan jag skaffade nya stoet insett att alla ston inte alltid fungerar som man skulle önska på den biten..
 
Sv: Fastfrusen

Reagerar hon på om du byter possition runt henne? många hästar hatar när man står en meter framför å drar i grimskaftet... Använd ett långt grimskaft och driv henne bakifrån eller sidan, går hon runt dej så låt henne göra det, men du flyttar dej sakta frammåt så kommer ni åt rätt håll
 
Sv: Fastfrusen

Vi har en liten runda som vi brukar gå och rida.Jag får väl se,ger både henne och mig själv en eller två evckor ledigt.Ska nog prova att rida direkt från rundan å till hagen och se om d funkar.

När vi väl har kommit en bit när vi ha promenerat går hon jättesnällt,både brevid och ett par meter bakom.Vill att detta ska funka igen,för hon är egenterligen ingen ridhäst precis.

Hon knäcker mig snart totalt
 
Sv: Fastfrusen

Jag ride en unghäst som gör precis så, fast när jag rider, mendet börja gå lite bättre nu. Men jag gjorde iaf så att i skogen så väntade jag ut henne och hon tröttnade snart på det så nu gör hon det bara när vi ska rida hem/från stallet, på samma väg. Men gjorde så att min kompis följde med mig en dag å när hon inte ville gå och började backa så la hon en gren mot hennes bakben och det tyckte hon inte om och sen har jag utrustat mig med ett lite längre spö som jag lägger på bakbenen om hon börjar backa, men det har dock inte hänt så många ggr efter det.
Men jag tror bara att din häst testar dej å det gäller att vara smartare å absoult inte ge upp. Kan du inte prova att backa henne till hagen/stallet. Lr ha ett långt spö som du lägger bakom henne fast du står framme vid huvudet?
Lycka till
 
Sv: Fastfrusen

Hon prövar nästan aldrig när jag rider nu.Har backat henne till hagen,men hon börjar fatta vad jag håller på med och stannar,springer rakt över mig:crazy: Har provat me ångpiskan på rumpan,men hon backar bara:crazy:

Men tror ni d kan va en ide att ta en paus?d va ett tag sen hon hade vila,hon kanske har tröttnat,borde nog dra ner till fyra dagars ridande istället för fem.hon kanske inte tycker d e kul längre,men hon börjar ju funka bra när jag skrittar ut med henne
 
Sv: Fastfrusen

Nej, jag vet inte. Isf ska du sluta om det går bra för annars så får hon ju belöning för sitt beteende. Kan du inte pröva å bara ta in henne å pyssla lite med henne ist för att rida?
 
Sv: Fastfrusen

Att stå och traggla med en häst som aldrig ger med sig tror jag inte är nån bra idé. Det är klart att man inte ska ge sig, det är ju faktiskt ryttaren som ska vara ledaren i "flocken" ;) men ston kan vara så in i norden envisa så ibland är det faktiskt ingen idé. :crazy:

Om jag var du skulle jag prova det de andra har föreslagit, och om inte det funkar så gör nåt helt annat.
Man måste inte absolut promenera, det finns ju massor man kan hitta på. :banana:
Försök att variera det hela lite, hon kanske är uttråkad?
Det är kanske inte det lättaste om man inte har tillgång till skog eller ridhus, men försök vara lite kreativ och hitta på något nytt.

Och försök tänka positivt, även om det känns jättepissigt när hästen krånglar så. Jag vet själv hur det är, när man försöker och försöker men inte får nåt resultat så blir man ganska uppgiven.
Gör det till nåt roligt, en utmaning.
Beröm hästen så fort hon gör rätt och beröm dig själv också för att du fått hästen att förstå.
Det löser sig nog ska du se, bara du har lite tålamod. De är ena envisa jävlar, ston :D
 
Sv: Fastfrusen

jag rider på grusvägar och i skogen,eftersom hon varken är i kondis,outbildad så är d ganska svårt att motiveras.

jah har provat att bara ta ut henne,borsta etc. sen in i hagen igen,men hon krånglar bara.

hon va grymmt snäll som sagt igår när jag red,berömmde som bara den,men började krångla direkt när jag skulle leda henne. :crazy:

finns d ingen som kan trolla med knäna här?
 
Sv: Fastfrusen

Hej igen !

Låter som ni verkligen har hamnat i en ond cirkel.....:

Och har du ingen som kan vara behjälplig någon gång:confused:

Trolla går nog inte, inga genvägar ......men som du själv föreslog ta en paus ett tag, innan du bränner ut dig totalt.

Jag tycker annars att du verkar ha mycket tålamod.

Lycka till iallafall.....
 
Sv: Fastfrusen

jadu,man känner sig ganska utbränd när d tar två timmar att få henne att gå 50 meter.Hon har bara fått en tvärvändning.Men kan man inte använda tricktaining?

Klicka godis,klicka godis.använda d i ledarskapsövningarna,för klapp å smek är inget beröm för henne,bara en undanflykt för jobb.Så om hon vägrar gå,mana henne ett steg,klicka,godis,göra d några meter ifrån?
Jag har ingen aning,men mitt tålamod är på millimetern snart slut nu,muta henne är nog min sista utväg.:crazy:
 
Sv: Fastfrusen

Tack för tipset,men hon går ensam med kosser uppe i skogen:smirk: å den enda som är där,men inte där är bonden som äger henne:rofl: så jag e ganska ensamm asså:crazy:

En konstig tanke kanske. Men man blir ju som man umgås.
Hästar tar efter beteendet hos djuren (oftast hästarna då :smirk: ) i deras flock.
Din häst kan ha tagit efter kornas beteende.
Kor fungerar på ett helt annat sätt än hästar. Deras dygnsrytm innehåller knappt någon lek och lite umgänge.

Din häst behöver nog en hästkompis som kan busa upp henne. ;)
 
Sv: Fastfrusen

sist jag såg henne försöka busa med en häst fick hon sig en rejäl spark i bogen:D

Är d nån här som är ko stjärna och kan förklara hur dom lever?:rofl:
Jag har märkt att kosser kan sparka oxå!:crazy:
Hon går med en annan häst under sommarhalvåret.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 022
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp