Idag dök det upp ett problem.
Min käre far fyller jämnt i år och samma dag fyller även hans tvillingsyskon.
I den vevan han fyller ska de resa bort men jag visste inte exakt när. Häromdagen ringde hans tvilling och bjöd mig och min bror på sin fest och hänvisade till att pappa reser bort som h*n hört på omvägar. Vi har bägge tackat ja utan att kolla med våra föräldrar
Mina föräldrar har varit utan dator eftersom den varit på rundsmörjning och när jag nämnde detta för mamma så såg hon fram emot att det skulle ligga en inbjudan i datorn, vilket det inte gjorde. Hon ringde då min faster/farbror och frågade iom det där med resan. H*n vill inte ha vår far på sin fest
Jag kan förstå det senare. Min far har under ett antal år gått och blivit konspirationsteoretiker, klimatförnekare och allmänt alternativ. Det är mer än en gång jag tagit mig för pannan då han utbrustit i någonting och jag frågat vad han fått det ifrån och han säger "det står här" och pekar på en boksida. Att man kan trycka böcker som innehåller lögner verkar inte ha slagit honom alls och då är han ändå högt utbildad (har doktorerat). Tyvärr är det här något han gärna tar med sig i sällskapslivet och det blir rätt jobbigt. Jag har lärt mig att avstyra denna typ av diskussioner så jag slipper dem.
Frågan är nu hur jag ska göra, brorsan vet inte om saken än då han är på resande fot. Ska jag gå på festen och träffa mina kusiner eller ska jag stanna "hemma" och fira i all stillhet med mina föräldrar? Mamma vill att jag ska åka men jag känner mig så fruktansvärt illojal mot min älskade pappa.