kolblakkur

Trådstartare
Jag har en vagn nu, men behöver isåfall en remsele till den. Men hittar inga remselar av Tärnsjöläder i storlek shetland. Så alternativet är att fästa QH-fästen på vagnen. Kan man det? Hur gör man? Vilken diameter krävs på skakeln? Tacksam för all feedback! :bow:

Sv: Fästa QH

Jag har bara haft QH monterat redan på mina rockard/speedcar.
Men en av dom var omgjord av fd. ägaren.
Tror väl att det bara var borrat och ditsatt samt säkrat!
Säkert ingenting märkvärdigt!

Vad är det för vagn och vad för slags körning ägnar du dig åt?

Jag tycker QH är hur smidigt som helst men däremot bytte jag faktiskt tillbaka till remselen när det var mycket skogs/terrängkörning för på ena selen höll fästet på att ge vika när det blev för tung belastning på det!

Antagligen någonting jag kunde ha åtgärdat med valde att ta det säkra före det osäkra!

Låter konstigt att det inte ska finnas en vanlig remsele till Shetland från Tärnsjö!
Har du kontaktat din lokala ponnytravförening eller ponnytravet på närmaste travbana?

Dom kan säkert tipsa dig om vart du kan finna en eller så kanske det leder till att du köper en bättre begagnad!

Hur din skakel ser ut tycker jag inte ska ha någon större betydelse för montering av QH!

Okej, man ska alltså borra. Tror inte jag vågar det i min Globusrockard faktiskt. Är rädd att skakeln ska ge vika om man borrar i den. Jag ägnar mig åt vanlig körning, men ska börja bli mer travinriktad i förhoppning om att mina ponnys till vara ponnytravare. Kör grusvägar i skogen.

Nej, har inte kontaktat någon men har surfat runt som en galning och hittar INGEN kvalitetsremsele, bara en massa av indiskt läder.

Jag tror inte att det skulle vara någon fara att borra i Globusen.
Den har ju ganska smala skaklar dock.
Men det man måste tänka på -antar jag- är att anpassa QH-skruvarna efter borrhålen så att inte rosten kommer åt skaklarna.

Men jag har ju aldrig gjort det här själv så det är nog bättre att någon annan svarar som kan det här med QH-fästen!
Jag kanske t o m är helt snett ute som drar slutsatsen att fästena sitter med genomborrade skruvar...

Måste kolla på rockarden!

Har du kollat om Biderman inte har remselen till shetland?
Tärnsjö gör väl förrästen inte selar för travet längre utan säljer lädret till andra tillverkare?

Eller är jag fel ute där med kanske?

Är inte aktiv inom travet längre så jag lever på "gamla meriter"! ;-)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka