Fasta inspänningar!

Piquer

Trådstartare
De gånger jag longerar min unghäst, så använder jag mig av standard modellen, läder, gummiring på mitten. Rätt lösa inspänningar så han lätt kan söka sig fram & ner jobbar bra med magen/ryggen får in bakbenen. Fungerar väldigt bra, avslappnad.

Idag (nämner inga namn/kön) pratade jag med en person om just longering & hen sa att man absolut inte skall använda sig av dessa "tyglar" då hästen kan bli hängandes i "tyglarna"! Hen (unghästutbildare tyska läran) sa att man ska använda sig av FAST inspänningar.....(?) för det är bäst!

Såg iaf just en video på youtube när hen longerade med fasta inspänningar. Knäckt nacke, sänkt rygg & bakbenen var i Stockholm.


Vad har ni för erfarenheter?? Vad har ni för inspänningar, & varför fasta om ni nu använder er av det.

Tyckte iaf att det kändes Så fel!!
 
Sv: Fasta inspänningar!

Jag har graman vid longering, från nacke, bett ring sen till låga ringar i gjorden och ihop i en röra tills den är lagom lång.
Eftersom den är lös så fort hästen sänker huvudet så finns inget att hänga i, men samtidigt så ber den om att hästen ska sänka huvudet och bli lång i kroppen men den tar inte emot ngnstans även om hästen rar upp huvudet. Tycker mycket om gramanen i longering, är tyngden i tyglarna dom flaxar lite lätt som ger verkan tror jag.
Min häst trivs med det åtminstone. Vill jag ha en kortare form" så har jag också graman, dvs fäster tömmen genom däckel ringen, genom bettet sen tillbaka till en av de låga ringarna. Blir skarpt dock så man får ha super mjuk och följsam hand, men samtidigt är det för mig lättare att vara tydlig i hjälperna.

Unghäst = ingen inspänning!
unghäst kör jag bara tempo och takt växling, öka/minska volt och byta varv osv. De söker sig nedåt ändå och får lära sig att balansera sig själva.
 
Senast ändrad:
Sv: Fasta inspänningar!

Valet av hjälptygel beror på ANLEDNINGEN till att du spänner in den och handlar alltså om individuella behov, inte på vilken stjärna på hästhimlen som använder vad på sin/sina hästar. Har inte du av någon anledning stora problem med att longera så kan du hellre, för hästens skull, lämna inspänningen hemma i sadelkammaren. Det är nyttigare för hästen att stärka sig och varefter den får muskler hitta en bra arbetsform istället för att tvinga hästen till en låg huvudhållning (chambon) och/eller ge den ett fast tryck i munnen bakåt/nedåt (graman, inspänningstyglar och de flesta andra). Det är inte i huvudet formen sitter och det är inte halsen som behöver musklas för att hästen ska klara att arbeta i form. Sen finns ju system för att knyta ihop hela hästen i ett kasslernät. Man kan ju fundera vad man som longör har problem med då? Är det inte en naturlig form man är ute efter med en ung häst?

Så börja med att formulera inför dig själv vad det är för problem du vill lösa med hjälptygeln. Fundera sedan på om du med lite mer egen övning kan lösa problemet genom att fråga hästen på ett tydligare sätt istället för att tvinga den genom att spänna fast huvudet på den, fundera också igenom om hästen är musklad och förberedd nog att utföra det du kräver av den eller om det kan vara där problemet sitter. Om svaret ändå landar i att det är hästen som är dum eller har svårare exteriöra/mentala problem som skulle ta längre tid/mer skicklighet att få bukt med än man har tillgängligt så fine. Alla hjälptyglar har sina för och nackdelar. Lista ut hur hjälptyglarna skulle inverka på din häst. När drar den i munnen uppåt, när drar den i munnen nedåt, när drar den i munnen bakåt? När trycker den ned nacken? Vilka av dina hjälper motarbetas av hjälptygeln? Vilken hjälp skulle tygeln ge dig? Och i vilka situationer skulle de vara negativa? Vad händer om hästen blir för låg? Vad händer om hästen backar av och släpper bettet? Vad händer om hästen snubblar ordentligt fram, tillräckligt för att tappa balansen? Och så vidare.

Kort sagt. Fundera igenom om du faktiskt behöver hjälp, och om så är fallet på vilket sätt. Och begrunda vad som känns ok att offra.

Mitt tips är också att tömköra på volt istället så får du enklare förhållande hjälper och har möjlighet till momentan eftergift även i andra huvudpositioner än den som man annars skulle ställt in hjälptyglarna för. Det finns ju inte EN huvudposition som är rätt ett helt pass igenom. Egentligen. Plus att man får möjlighet att ställa hästen efter den volt man arbetar efter istället för att försöka hitta rätt storlek på volten för att matcha hur man ställt in hjälptygeln. Jag tycker det är mycket värt att kunna ändra storlek på volt och däremellan till och med kunna rakställa hästen och arbeta lite framåt.

My five cents.
 
Sv: Fasta inspänningar!

Unghäst - Alltid chambon. Verkar inte bakåt.

Nä, den verkar uppåt-nedåt. :D Höjer hästen huvudet trycker den nedåt på nacken och drar hästen uppåt i munnen. En solklar hjälp för en unghäst för att få den att förstå att den ska ta upp men framför allt ned huvudet. ;)
 
Sv: Fasta inspänningar!

I den mån jag alls longerar: två tömmar från gjord till bett till hand.
Man kan byta varv och lägga in tömkörning med den modellen också
 
Sv: Fasta inspänningar!

Jag använder ingen inspänning alls på unghästar. Hästar söker sig naturligt fram och ned eftersom halsen är deras "balans pinne". Longering använder jag inte som uppbyggande, utan som en del av utbildningen av den unga hästen. Först longering, sedan invänjning av sadel i longering, första gångerna med ryttare i longering osv.
 
Sv: Fasta inspänningar!

Hästen knäcker nacken med alla hjälptyglar. Det är ju liksom lite poängen även om vissa tror något annat....

Huruvida den hänger i hjälptygeln eller inte beror helt på hästen. Den som inte hänger knäcker av istället, den som hänger riskerar att bli hård och stum i munnen.

Jag snvänder inte hjälptyglar på unga hästar. De brukar jobba på ett bra sätt (om man tittar på hela kroppen, inte på böjen i huvudet) ändå.
Helst jobbar jag ju dock på töm, då är det jättelätt att få dem att jobba. :)
 
Sv: Fasta inspänningar!

Jag använder mig av fast inspänningstygel, men sätter endast en på inner sidan för att få dom att böja sig lätt inåt men inte påverkar formen då den kommer efter hand. Har en fast då jag inte vill att hästen ska hänga sig i "tygeln" utan de ska veta att den är fast ge efter istället.
 
Sv: Fasta inspänningar!

Tack för era svar. Jag har inga problem med min 6åring alls i longeringen går som en klocka i form både med väldigt lösa hängande inspänningar & löslongering.

Jag vart bara ifråga satt hur jag kunde använda just dessa inspänningar! & att fasta spända inspänningar var det enda man skulle använda!

Men som sagt en knäckt nacke jobbar inte i form, & vad händer om hästen snubblar med dessa fasta inspänningar jo den står på huvet!
 

Liknande trådar

Träning De gånger jag longerar min unghäst, så använder jag mig av standard modellen, läder, gummiring på mitten. Rätt lösa inspänningar så han...
Svar
7
· Visningar
3 060
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 260
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp