Fart i slalomet?

Pudelgeeken

Trådstartare
Hej, min hund är tränad på klickar sättet i slalomet(de när man lär in 2 pinnar itaget). Det går jättebra men vi kommer inte upp i fart! Hur ska jag göra? Har funderat på att köpa slalombågar bara för att få upp farten lite på han. Men det är ju så himla dyrt! Hur tränade ni in slalomet? Och hur ska jag få han att springa snabbare i slalomet? Skulle vara trevligt med lite svar och tips:)

Sv: Fart i slalomet?

Farten brukar komma när de blir säkrare i slalomet. Hur säker är han på vad han ska göra?

Kan hunden hela slalomet eller är ni fortfarande på inlärningsnivå?
Säger som tidigare talare att farten ofta kommer med säkerheten.

Jag använder vita plaststolp (för hästhagar) för att träna med hemma, det funkar rätt bra.

Han är säker på slalomet och kan hela även om jag står på andra sidan planen, fast det går med snigelfart. Vi tränar mycket hemma på slalom med slalombommar/stolpar för att han ska bli ännu säkrare och snabbare men det verkar inte funka..?

Om du har ett ställbart slalom på klubben eller enskilda pinnar kan du ju pröva att sära lite på pinnarna (som allé metoden) och bara fokusera på farten.
Det gjorde jag när jag skulle ändra min enas slalom till "onestep".
Alltså ändra tekniken men inte börja om från början. Kanske kan variera ett särat och ett vanligt slalom och se om det blir bättre?

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 784
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
978
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka