Färskspån....

Sv: Färskspån....

Visst är det terpentin i råspån mem har alldrig hört ett faktaverifierat uttalande om farligheten ,jag har använt råspån i 40 år till nöt ,men tillväxten vid värmebildning är dokumterat skadlig ,sågverkssjuka bla.

Vet inte riktigt vad alla "spånsorter" kallas, men jag antar att vårt kan kallas färskt. Har ett sågverk på gården där vi tar allt spån vi behöver. Obehandlat trä, ofta nysågat.
Hittills inga hästar som blivit sjuka på grund av spånet (har mest haft hältor och fång, en korsförlamning en gång).
Det dammar inte, det luktar inte ammoniak i stallet, suger upp kiss bra. Hästarna älskar att rulla sig i det, speciellt när det är helt nytt.
Det händer att de äter lite av det, men oftast "ofrivilligt" när de äter sitt grovfoder från marken.
För tillfället har vi mycket ek, som är lite mörkare än barr, lite dumt kanske, men det låter lyxigt att säga att man har ekgolv hos hästen :p Snart får vi lärkträd, kanske lite gran. Rätt kul att veta vad man har för träslag :p
Tror inte det är speciellt farligt faktiskt.

Du har fått tag på spån direkt från en såg alltså? I så fall grattis! Det är suveränt tycker jag. Hade alltid det innan, men nu säljer de inte längre för allt ska gå till eldningspellets. (grrrr) Jag kör med balat spån istället och visst är det bra, men inte lika bra som råspånet. Hade en häst inhyrd som haft hostproblem innan hon kom hit och här hade hon aldrig någon hosta.

Jag får också direkt från sågverket, helt nytt. Det luktar så fräscht, inget behandlat trä alls. Aldrig haft bättre spån, inget damm är det bästa!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 575
Senast: gullviva
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
911
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar