Färskspån....

Empalie

Trådstartare
Ngn som provat färskspån till sin hosthäst. Jag har nu bytt från torrt sågspån till färskspån och behövde inte känna andnöd idag när jag fyllde boxarna med det nya underlaget.....
Är det bra med färskspån och om så är fallet varför är det inte fler som blir tipsade om det?

Sv: Färskspån....

Menar du råspån ? Vänta ett tag du ska ska du få känna på amoniakdoft. Råspån om det är det du menar är inte speciellt lämpligt för hosthästar. Hellre använder jag avdammat kutterspån.

Jag menar det spån som är lite blött alltså dammfritt.....jag har börjat använda det och jag har inte könt ngn särskild ammoniakdoft. Mockar nogrant och varje morogn det är kanske därför. Däremot luktar det väldigt mycket trä om det men kan det vara farligt för hästar?
Jag kan inte se ngt annat bättre alternativ för hosthäst, och så slipper matte blöta med vattenkanna och det slipper flyga och fara när man fyller på....

Fast kutterspån är ju avdammat. Det damm som dock virvlar upp är ju ofarligt. Råspån..villket jag även tror du har brukar väl innehålla terpentin ?! Detta kan irritera känsliga luftrör.

Har hört att råspån är en bra grogrund för svamp/mögelsporer...alltså inget direkt hälsosamt ströalternativ..
Om du har en hosthäst skulle jag rekommendera torv..alt pappersströ..

Ja jag hämtar råspån i lösvikt från ett sågverk.

Tycker det är fantastiskt bra att blanda ut torven med. Där jag hämtar kan man välja mellan kutter eller det finkorniga sågspånet och jag tar alltid det finkorniga.

Någon varnade för terpentin och det är ju viktigt! Där jag hämtar är det helt obehandlat.

Jag köpte tidigare kutterspån i färdigpackade balar från en hästsportbutik och jag blev mycket irriterad i halsen när jag spred ut det.

Min förra häst stod två veckor i ett stall där det ströddes med färskspån. Hon blev jätteallergisk och det tog ganska lång tid att bli av med hennes hosta.

*knapp*
Jag har råspån i perioder och tycker det är kanon. Jag brukar göra någon form av halvpermanent bädd av det och bara ta ut skiten. Packar sig fint och snabbt och suger upp kisset kanon. Har aldrig märkt att det blir att lukta ammoniak.

Däremot fryser det ihop i spånvagnen på vintern så nu kör vi på hyvelspån/kutter.

Min förra häst stod två veckor i ett stall där det ströddes med färskspån. Hon blev jätteallergisk och det tog ganska lång tid att bli av med hennes hosta.

Det var antagligen spån från behandlat trä?

Jag hämtar också själv från ett ställe men det är, precis som någon nåmde tidigare, obehandlat. Inget terpentin eller nåt annat otyg i det.

Vi har ett ställe med spån jättenära här men det spånet är behandlat så det använder vi inte.

Det andra däremot, som bara är sköljt med vatten, går jättebra.

Det är många år sen nu, så jag vet inte varifrån spånet kom. Men det är inte alls omöjligt att det var från behandlat trä. Dock var min häst den enda som reagerade på det.

Jag har alltid färskt finkornigt spån till mina kusar! Luktar fräscht, billigt, suger bra, glider ej undan när de lägger sig och reser sig. Ingen har blivit sjuk i mitt stall i alla fall.

terpentin i råspån kommer från träet om det är tra från gran eller tall! Det är alltså inget som träet är behandlat med. Och det är inte bra för luftrören...

terpentin i rå spån har förkastats i50-70 på det växer inget med för mycket spån ,ohälsosamt ochså ,har alldrig hört en faktabaserat uttalande .Det är väldigt lite terpentin . Däremot tar det snabbt värme med bakterie o svamptillväxt .Och det är inte nyttigt.

Vad menar du med 50-70? Om du pratar med folk som jobbar på en såg så kan dom tala om att det är terpentin i råspån speciellt från gran!

mina hästar har stått på finkornigt sågspån i alla år. skulle aldrig byta, kutterspån är det sämsta som finns!! flyger överallt och fastnar på allt möjligt.

Färskt spån från svenska barrträd innehåller trepentin.
Terpentin i sin tur är dels brandfarligt, det är därför barrträ brinner så snabbt och lätt. Dels är det uttorkande och kan toka ut hästens hovar. Sedan är det ju inte heller så bra att andas in. Det kan je hjärnskador.

Får man färsk spån från icke torkad ek så innehåller det garvsyra som kan vara frätande.

Så om man överhuvudtaget ska använda färskt spån till strömaterial måste man vara noga med från vilket träslag det kommer. Vilket är svårt. Vilket i sin tur är en av anledningarna till att man avråder från att använda det.

Ja det kan ju funka om det inte är råspån, råspån är sågspån från icke torkat virke!

Skulle vilja tillägga att man av djurskyddsskäl helt avroder från att använda sågspån som strömaterial till häst.

Hej du.
Jag har börjat med fint sågdus till mina hästar just pga hosthästar. Dom mår bättre och jag har inte lika tungt att gödsla ut som förrut med halm. Kutterspån har jag provat men det var bara jobbigt att sålla ut skiten ifrån så det har jag inte längre. Någon amoniaklukt har jag inte märkt. Så för mig funkar allt bra nu. Nu är det inte råspån utan dus från torkat virke.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 575
Senast: gullviva
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
911
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar