Fårskinnspad

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 279
Sv: Fårskinnspad

Centaur skrev:
Så länge det finns plats för den så är det helt okej!! Dvs du måste ha en sadel med tillräckligt vid bom.

Precis.

Fast sen kan man ju tycka att det är ganska onödigt (och fult :p ) när tex. en dressyrnisse kommer med en fet fårskinnspadd under sadeln. Vad har de för effekt eg?
Vid hoppning kan jag dock förstå använadet av fårskinnspadd.

Jag vet inte hur tjock min fårskinnspad är.
Men då måste det bli så när man har tjockare schabrak oxå lr har jag fel?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, schabrak trycks ihop och funkar inte som utfyllnadsmaterial. Däremot kan en tjock vojlock/schabrak göra att sadeln känns smalare men vad jag har förstått är det inte nämnvärt då det är så lite. Men en pad är stabil och kan inte tryckas ihop lika mkt som ett schabrak.

Tack för tipsen...man lär sej alltid något nytt varje dag :)

man blir så glad när kunnigt folk tar sig tid att förklara :bow: :) *riktat till flera*

Jag vill bara ställa en fråga. Hur många av de internationella hoppryttarna rider utan en padd? Om Ni studerar dem nästa gång kommer Ni att se att de rider som regel med en fårskinnspadd och det är av de skäl jag ovan angivit.

Nej, det tycker jag inte. En pad har bara till uppgift att tillfälligt fylla ut under en inte helt passande sadel. Dessutom så hamnar kontakten mellan dig och hästen längre ifrån varann med en fårskinnspad emellan.

Näe, satsa på att alltid hålla sadeln i passande skick och för skönhetens skull, rykta din häst mer istället. DET ser fint ut!

WULP skrev:
Jag vill bara ställa en fråga. Hur många av de internationella hoppryttarna rider utan en padd? Om Ni studerar dem nästa gång kommer Ni att se att de rider som regel med en fårskinnspadd och det är av de skäl jag ovan angivit.
Ja du... De gör mkt andra saker med sina hästar i träning också. En del använder så otäcka metoder att man bara helst vill blunda, så jag tycker INTE att man ska härma världseliten. Oftast är de inte "bättre" än att de använder samma sadel till flera hästar i sitt stall och är det då så konstigt att de har alla möjliga hjälpmedel för att få saker och ting att ligga "på plats"?
Vi som bara har en eller två hästar kan gott kosta på oss att passa ut sadlarna och underhålla dem också, om vi har råd att träna och tävla. En utprovning kostar oftast mindre än en fårskinnspad.. likaså en justering..

WULP skrev:
Många har det för att de använder samma sadlar på fler hästar...

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 847
Senast: Silje
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Hej alla. Ni som har storbalar med nät över, behöver man fixa med nätet när hästarna ätit några dagar, eller slänger man över det och så...
Svar
5
· Visningar
332
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka