Färskfoder

chiara

Trådstartare
Nu har vi efter mycket funderande och pratande bestämt oss för att gå över till färskfoder. Hunden är 9 mån. Har köpt hem valpfoder från VoH och hon har fått till frukost i 2 dagar. Hur fort kan man fasa över till eftermiddagsmål? Fick rekommendation att ge färskfoder morgon och em och torrfoder på kvällen.

Sv: Färskfoder

Jag personligen har inte fasat över till färskfoder alls utan bara bytit rakt av, för min vovve var det inga problem även om han haft lite känslig mage innan :)

Vi bytte också rakt av.
Han kan fortfarande få torrfoder också vid behov om han ätit mer än vi trott/vi glömt tina maten/åker iväg någonstans.
Inga problem.

Även kvällsmålet? Jag vet inte varför jag fick rekommenderat att fortsätta med torrfoder på kvällen. Stort tack för era svar :)

Jag ger enbart VoH till min valp, har så gjort sen hon var runt 12 veckor.

Har fasat över båda mina rätt fort till färskfoder, även om tanken var att låta det ta längre tid. De verkar rätt tåliga med färskfoder men jag hade tanken på att låta det ta tid pga nytt med färskt och mer kött. Men som sagt, det har inte varit några problem.
Kan tillägga att min valp/unghund är rätt hård i magen på voh valpfoder. Inte så att det är några problem, det har väl bara att göra att hon tar upp så mycket näring från det. Men kan vara bra att veta :)

Jag bytte också bara rakt av från torr till färsk på båda mina hundar. Det var inga som helst problem :)

jättebra att höra, med torrfodret har vi fått vara jätteförsiktig vid byte då hennes mage varit otroligt känslig

Min äter VoH och är lite hårdare i magen. Tidigare, när hon torrfoder, så var hon känsligare i magen och kunde bajsa 3-4 gånger/dag, i lite olika konsistens. Numera bajsar hon 1-2 gånger/dag och det är små harkluttar som kommer ur henne..

I början åt hon 50/50 av torr- och färskfoder, numera äter hon enbart färskfoder och jag bytte målen rakt av utan några problem.

ah tack för ditt svar, tänkte oxå på om jag skulle ge 50/50 men har gett frukosten ren färskfoder samt även nu på em. Jisses vad hon äter med god aptit. Hon som alltid ratat torrfodret. Blir ju alldeles brydd när matskålen är renslickad på några sekunder haha

Oj, jag kanske var lite otydlig. Hon åt ena målet enbart färskfoder och det andra enbart torrfoder. Min var lite kräsen när hon gick på torrfoder, men nu kan hon utföra vilka trollkonster som helst för sin mat ;) Om du har möjlighet så skulle jag ge enbart färskfoder, det är ingen som helst fara. Det enda som kan vara problem är att det kan vara lite knöligt att resa med maten.

Ja det är ju målet, att snart ge färskfoder alla mål. Bara det att allt detta är nytt för mig, kan ju ingenting :D När jag pratade med Calle på VoH tyckte jag att allt var solklart men nu i efterhand har jag massa frågor :D

Ja men de var inte så snabba på att acceptera min förfrågan men nu så är jag medlem.

Hon äter med god aptit, verkar ju gå bra det här :) Men hon verkar bli hungrig rätt snabbt, flera timmar innan det är dags för nästa mål. Får hon för lite då?

Som vuxen är det rimligt att hon kommer att äta runt 1,2 kg/dag. Sett utifrån det perspektivet så borde hunden inte vara hungrig på den mat du ger (500+500+kvällsmål torrfoder). Men samtidigt kan hundar som växer behöva mer, omkring 3% av kroppsvikten (dvs. 1800 g/dag om du enbart ger VoH).

Min yngsta som väger 13 kg fick jag trycka i bortåt 500 g per dag för att hon inte skulle bli mager. Men när hon växte klart - och särskilt när löpet kom när hon var 15 månader - så sa det bara svosch och så blev hon nästan knubbig, så nu står hon på lite reducerad kost istället.

Ah tack för svaret, det är ngt jag kan ha i åtanke om hon fortsätter verka onöjd :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
671
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
528
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 688
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka