Färskfoder

Sv: Färskfoder

började med klass, och det funkade rätt ok, ena hunden ratade det ibland, men på det stora hela funkade det bra. främsta problemet var korvarnas storlek, 0,5kg/ korv, 2 hundar som skulle ha 125g/dygn... korvhalva nr 2 var rätt äcklig när det var dags att ge den... har gått över på bravo bas, båda hundarna äter och är nöjda, det luktar inte speciellt (om man inte glömt ta fram och får panikvärma i micron *kräksmiley* :D) och hamburgarna är riktigt smidiga när man ska ge "små" portioner (mina får ½-1 hamburgare per dag). är inte riktigt förtjust i att det är diverse icke-animalia i den, men hundarna äter och mår bra, så då kör jag på. dock upptäckte vi att det var för mycket protein i bravon till svärmors pensionär (14 år), hon blev rent förvirrad för att hennes njurar inte orkade med att göra sig av med resterna av proteinet, så jag får se hur jag gör om det blir ett bekymmer för mina egna hundar

Jag ger Fodax efter att Nordic var så krångliga med leverans. Tycker Fodax skivor är jättesmidiga och illa luktar det inte, inte ens om man tinar i micron.
Jag ger mina stora ca 600-700 gram/dag av deras gröna och den lilla får 500 gram av det röda. Beställer alltid över 10 förpackningar så priset blir ju himla bra.

Kort sagt, jag rekommenderar Fodax.

Vad kostar det att fodra med Fodax? Minns att jag räknade ut att VoH kostar ca 600 kr/mån till 30 kg hund. Fodax innehåller väl också väldigt mycket animalier, runt 95 %? Står själv och funderar mellan dessa två...

Jag fodrar mina med fodax plus. Köper så stora mängder per leverans att jag är nere i en bit under en tia kilot nu.

Hanhunden på 1½ år (ca 24 kg) äter ett kilo om dagen. Tiken på 2 år (18 kg) äter ca 600 gram.

Under en tjuga om dagen alltså, för två mellanstora hundar med hög aktivitetsnivå. Billigare än så kan det inte bli!

Jag fodrar mina med fodax plus. Köper så stora mängder per leverans att jag är nere i en bit under en tia kilot nu.

Hanhunden på 1½ år (ca 24 kg) äter ett kilo om dagen. Tiken på 2 år (18 kg) äter ca 600 gram.

Under en tjuga om dagen alltså, för två mellanstora hundar med hög aktivitetsnivå. Billigare än så kan det inte bli!

Aha, så runt 300 kr i månaden för varje hund.. VÄLDIGT mycket billigare än VoH då. Förstår nu varför alla slädhundsförare här fodrar med just Fodax-både bra och billigt :p.

Men det hänger ju på att man köper tillräckligt stora volymer. Ju mer desto billigare...

Men det hänger ju på att man köper tillräckligt stora volymer. Ju mer desto billigare...

Jo, men jag har räknat på "storköp" även av VoH. Då kan man komma ned på ca 24 kr/kilot. Storköp Fodax landar man på 10,40-12,80 kr/kilot, alltså hälften av VoH. Måste vara VÄLDIGT mycket bättre än Fodax om det ska vara värt det, men jag har inte testat och jämfört :d.

Innehåll Fodax: köttbiprodukter från nöt, kyckling, får, mjöl av spannmål, lever, mineraler, kalk, vitaminer. (ca 95 % animalier)

Innehåll Vom og Hundemat: Kyckling, vom, innanmäte, lax. Vitaminer. (100 % animalier).

Fast jag tror att Fodax dyraste pris är 16:-/kg, jag vet sist jag köpte Nordic låg det på 23:-/kg. VoH har jag ingen koll på.

Ca 35 kr/kilot för VoH :crazy:. Fast det innehåller iofs 100 % animalier vilket är mer än dubbelt så mycket som Nordic (45%). Skulle nog inte köpa nordic för man verkar få betala en hel del för för vete och potatis :confused:. Fodax verkar bättre.

En kille som köpte samtidigt som mig på förra leveransstället har jakthundar, och många med honom kör på Fodax. Han hade 16 st hundar i 30 kgs klassen hemma, och hämtade var sjunde vecka ett helt släp fullt! Ett sådant utan galler/tak alltså, men ändå. Jag kände mig rätt löjlig med mina 200 kg bredvid honom :D

Jag hoppas på att kunna köpa ännu större frys sen, så att man kan ha ännu mer mat hemma. Nu går det precis ner i frysen det som behövs, och då är det verkligen på håret liksom. Försenar dom leveransen någon vecka då, så får jag komplettera med torrfoder osv - så jag skulle gärna ha dubbla storleken på frys! Minns inte vad jag har nu, men jag ska uppgradera till den största i alla fall.

Jag rekommenderar verkligen fodret också! Mina hundar är i toppskick på alla sätt och vis. Dom bygger muskler bra, har ett fint hull, mycket energi, stor aptit, glänsande päls och är friska. Sen att man slipper bli ruinerad är ju en väldigt stor bonus! Att hålla flocken på torrfoder kostar runt 4000 kr/mån, så det är en rätt drastisk skillnad.

Jösses vilka storätare. Har du draghundar eller mycket aktiva ???

Jag ger VoH. På mina hundar är det det som fungera bäst och för mig är det helt klart värt kronorna. Hanen på ca 34 kg äter 1 kg om dagen, tikarna på 24 kg äter ca 600 g var. Dom får standardt torrisar också. Alla tre är aktiva afghaner som nog inte kan ses som lättfödda direkt.

Jag har testat både Fodax och Nordic också. Fodax tycker jag var meckigt och äckligt. Av någon anledning tyckte jag det luktade vidrigt trots att det inte luktade så jättestarkt. Mina hundar gillade det inte heller, speciellt inte hanen som då var mager och den jag ville skulle äta mest.

Nordic tycker jag fungerade bra. Hanen slutade äta det efter några veckor dock, så då bytte jag till VoH. Där varierar jag lite bland de olika sorterna, och han äter gladeligen sin mat. Till och med när ena tiken var i höglöp så var maten jättegod. Alla är fina i hullet och pälsen och magen.

Tycker VoH luktar mer "rent". Det med lax i luktar ju fisk t.ex. Men när det tinar i korvarna luktar det inte alls. Ibland kan det sippra ut lite lite vätska, så jag har korvarna i slasken om jag har dom framme eller på ett fat i kylen. Har man fodret i kylen innan det serveras så blir det fast och inte alls geggigt. Mina hundar föredrar det så, eller lite halvt fryst i mitten. Ibland har jag glömt att tina och tinat det i vatten, då har det sedan varit lite mer geggigt. Men inte svårt att hantera. Den rena vomen är dock lite mer vattnig och smulig. Och stinkig. :p

*kl*

Valpen äter Nordic special + (samt valpfoder) på uppfödarens inrådan. De har burgare på 200 g så det är ju supersmidigt. Valpen älskar det och jag är nöjd. De levererar till Lund varannan vecka, bra för en virrpanna som jag :). Men till de stora hundarna blir det lite dyrt i jämförelse med torrfodret, så jag tänker beställa Fodax till dem nästa gång. Frågan är bara om det får plats i frysen! Ni som kör på det fodret, får man plats med en påse i en låda i ett frysskåp? Eller tar de mer plats?

Jag har ett frysskåp modell äldre i källaren där jag får plats med 7 påsar. Sen har jag ett halvt frysskåp hos mina föräldrar som jag får in 3 påsar i. Om jag kommer ihåg ska jag kolla måtten på påsen!

*kl* ¨

Är det någon som provat 'Klass'? Det är det enda färskfoder jag hittat hos återförsäljare i närheten.
Nu får mina hundar mycket privata råvaror i och för sig, men det vore ändå gött att veta att man alltid har en korv i frysen.

Jag tror tom att jag har lite klass i frysen, lilleman äter det icket och storemans mage pallade det inte alls då vi provade trots invänjningstid. Så ett minus ifrån min sida, men det är ju på mina hundar, vet en hel del som är nöjda med det.

Jag fodrar själv med Nordic den vanliga. Hade sp+ förut men den var det lite för mycket tryck i. Jag började fundera på en sak. Är det någon som vet vilket land de olika märkena tar sitt kött ifrån?? Förlåt för lite OT;)

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 082
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 383
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Har blivit rekommenderad av vet att ge tillskott på fettsyror tex Viacutan eller Dr Baddakys. Men jag vet inte vilken jag ska välja. När...
Svar
5
· Visningar
1 306
Senast: Buddha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka