Färskfoder

Sv: Färskfoder

Jag utfodrar min hund med Klass. Det är det enda färskfoder som jag kan få tag på och det enda som får plats i min lilla frys.
Min hund äter med god aptit, men han är inte särskilt kräsen :d
Luktar lite det gör det helt klart men jag som inte äter kött själv klarar av att hantera det och överlever ;)

Åh, det låter fint.
Jag såg nu att även Laa har utfodrat med Klass, och med tanke på att mina hundar har både aptit och råttmagar borde det inte vara någon fara. Själv är jag inte särskilt luktkänslig heller. ^^

Emor: Jag kanske kan köpa upp det du har kvar om dina jyckar ändå ratat eländet? Så kan du fylla frysen med något annat gött. XD

Lady_Vip: Jag har faktiskt inte den blekaste om hur Fodax levererar, men eftersom jag bara vill ha en korv eller två i frysen för de dagar jag saknar råvaror känns det som overkill att skicka efter med lastbil. Bekvämlighet först.*vissel*

Senast ändrad:

"Min" kräsna JRT äter klass (normal) och tycker det är så gott att han gör konster för att få sin skål (80g tre gånger om dagen och så får han ett mål Standart Original Mild för att kunna ta med mat om vi är borta över dagen, han kräks om han äter färre än fyra gånger/dag).

KL

Hur länge vänjer ni in nya fodret när ni går från torrfoder till färskfoder?
Räcker några dagar eller bör man ta det riktigt försiktigt?

Har gett Standart Extra tidigare, köpte hem VoH m lax.

Nu har jag ju aldrig vant in mina hundar på något särskilt 'färskfoder', men särskilt sedan jag fick valpen har jag introducerat mer och mer rått i kosten överlag.
Märgben har ersatt tuggben, och för varje torrt mål pluttade jag från början in en dutt köttfärs/köttrens - därefter gick jag rätt snabbt (någon vecka) över till att byta ut två av målen helt och hållet till rått.
Ex: kött/inmat till frukost, frusen fisk till lunch och torrfoder till middag. Vill jag ge något nytt och spännande får de alltid det till frukost så hinner magen arbeta lite medan man är ute under dagen, så resonerar jag. ^^

Enda anlendningen till att det fick ta sådan tid är dock att jag inte vil experimentera för mycket med en såpass ung valp som jag har hemma. Hade det bara varit Kailzie hade jag bytt över på bara någon dag.
Kan överlag hålla med dem som behåller en del av torrfodret i kosten ifall man skulle vilja åka bort/hajka med hunden i framtiden, så slipper man fasa.

Jag är en taskig hundägare, för jag har aldrig varit så noga med att vänja in... men iaf, med valpen höll jag på i en månad faktiskt och det gick såklart jättebra. De stora äter så mycket skit så för dem har jag kört några dagar upp till en vecka. Jag tycker nog det är värre att gå tvärtom, från färskt till torrt eftersom just vätskan skiljer så mycket. Min ena dricker tex nästan aldrig vatten när hon har ätit färskfoder, med torrisar blir det nog en liter om dagen.

Jag vet att det finns folk som blandar torrfoder med färskfoder, men äter hundarna verkligen torrfodret då? HAr funderat att testa färskfoder men vet inte om jag vågar ifall det är för "jobbigt" och jag vet inte alls om hundarna kommer kunna äta båda.

Hur är det? Hur vet man om man måste komplettera färskfodret med något mer? Eller behöver man inte det alls?
Många frågor ... :)

Färskfodret ska vara ett komplett helfoder med alla vitaminer och spåämnen som din hundbehöver. Så du ska inte behöva ge något extra tillägg.

Jag byter nu främst för att min har börjat rata torrfodret. Igår kväll och nu på morgonen har hon fått både färskt och torrt, hon har faktiskt ätit upp varenda liten torrfoderkula. Om man skakar om/blandar så smakar säkert även kulorna extra gott.

Så ja, jag tror säkert det går bra att ge båda :)

Ang att komplettera så ska det inte behövas.

Ja, men vad dum jag är. :P

jag tänkte att man gav de var för sig... Men de är klart om man blandar så skulle nog mina hundar äta det också.

Men varför väljer man att blanda då? För att få hunden att äta? Hur funkar det när ni reser bort osv? Är de inte jobbigt med färskfoder då? Just att det måste vara fruset liksom? Jag är sugen på att byta då våra hundar äter jättedåligt till och från.

Jag tycker inte det är så jobbigt när man åker bort, de flesta ställen har ju liksom kyl/frys. Den enda gången det var jobbigt var när jag vandrade en helg utan möjlighet till frys, men jag tog med det djupfryst och sen fick det liksom bli lite halvtaskigt eftersom hunden absolut inte kunde äta nåt annat då (allergiker).
Nån gång när jag åkt buss/tåg länge över deras mattid så har jag gett dem lite morötter istället för att hålla på och slavsa med maten när man stannar. Och några gånger har jag vant in dem på torrisar över en period just eftersom det inte funkar med färskfoder.

Man vänjer sig, jag har hållt på med det så länge så jag ser inte det som ett bekymmer.

Okej vad bra! Skönt att höra. Finns det fördelar med att blanda med torrfoder? Eller bara att ge färskfoder?

Det känns nästan som det är lite onödigt att ge båda isf, för om man åker bort kommer nog iaf inte mina hundar vilja äta bara torrfoder. Så då borde man ju likagärna kunna ge bara färskfoder.

Hur är de med tuggmotstånd? Jag tänker att om hunden får torrfoderkulor håller sig tänderna lite fräschare, eller räcker det med de hundarna får ifrån märgbenen för att hålla tänderna fräschare?

Läste om några burgare samt någon "korv" vad är skillnaden och hur väljer man vad man vill använda? Jag har två hundar i 20kgs klassen

Det finns ingen anledning att kombinera torrfoder och färskfoder, om man inte snabbt vill kunna gå över till torrisar, som jag ser det.

Jag ger mina ganska mycket tugg, nästan varje dag, och en hel del färska (frysta) märgben.

Angående sort så kan du ju söka vad som går att få tag på i närheten av dig, märken som finns nämns ju i tråden:) Skillnaden är mest köttinnehållet, vissa är typ som torrfoder och andra är bara kött. Sen är ju formatet skillnaden också, det finns som burgare, korvar och skivor. Jag har gett både korvar, burgare och skivor och det är ingen större skillnad enligt mig. Korvarna brukar vara på 1 kg och det kan ju bli dåligt om man har en liten hund och inte tinar med eftertanke, men för din del ska det inte ha nån betydelse.

Jag fodrar själv med Nordic den vanliga. Hade sp+ förut men den var det lite för mycket tryck i. Jag började fundera på en sak. Är det någon som vet vilket land de olika märkena tar sitt kött ifrån?? Förlåt för lite OT;)

Klass, Bravo, Nordic, Priima och Fodax har enbart svenska köttråvaror. Vom och hundemat vet jag inte eftersom det är Norskt - troligtvis deras egna köttråvaror.

Eftersom hundmat innehåller dom delar av djuren vi inte vill äta, så är det nog knappast värt importera kött "nerifrån". Allra helst inte som det serveras rått och måste vara veterinärbesiktigat. Finns nog en del bestämmelser där.

Torrfoder gör ingen som helst skillnad för bildande av tandsten.

Snarare tvärtom faktiskt, alla tre hundar jag nu haft på färsfoder/barf har fått bättre andedräkt och fräschare tänder än när de gick på torrfoder. Men så kompletterar jag med ben någon gång i vecka. T.ex revben från nöt, kalvnacke, kycklingvingar/halsar, märgben och dylikt.

Ang korvar.
Jag köpte 5 kilos korvar som jag sedan delade upp i portionspåsar och frös in. Då behöver man aldrig ha foder liggande i kylen mer än till kommande mål.

Jaeo: Burgare är precis vad det låter. Fodret är i formen av styckfrysta hamburgare. Korvar är som grötkorvar, finns i olika storlekar. Men man kan som sagt dela och frysa in portionspåsar.

Korvar:
Web_polser_del4%20.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 082
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 383
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Har blivit rekommenderad av vet att ge tillskott på fettsyror tex Viacutan eller Dr Baddakys. Men jag vet inte vilken jag ska välja. När...
Svar
5
· Visningar
1 306
Senast: Buddha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår