Färskfoder

Sv: Färskfoder

*kl*
Jag är väldigt nyfiken/sugen på att prova färskfoder till min hund. Men - jag kommer inte ha någon bil när jag separerar snart. (Vi blir iofs särbos, men han kommer bo några mil bort, det är alltså han som har bil nu.) Det finns ett företag som levererar till staden där jag bor, men då måste det ju ändå bäras hem från leveransplatsen - var nu det är.. :crazy:

Jag har heller ingen stor frys, bara en sån "kyl/frys" där nedre halvan är frys. Jag kan nog göra en låda fri där för färskfoder, men hur långt räcker det? Jag har en amstaffblandning, mellanstor hund alltså. Han är lättfödd, kastrerad. De som levererar hit är Fodax och de verkar bara ha foder för mer svårfödda/högpresterande hundar - högenergifoder!?

Jag tycker det verkar bökigt? Hur gör ni andra? Hämtar med bil och har stora frysar?? Eller kan man få till färskfodring i min situation också?

Där jag köper Klass så kostar det lika mycket oavsett om man köper en korv eller en låda. Och de förvarar i frys. Så då skulle jag kunna ta hem några korvar i taget. Blir ju mkt spring men inte sååå jobbigt.

Som det är nu så tar vi hem 10kg åt gången och han äter 240g/dag så det räcker ju ett tag :D

Allt hänger på hur ofta du vill köpa och hur mycket pengar du kan tänka dig betala. Köper man större mängder blir det billigare, men man kan ju åka och köpa en förpackning hur ofta som helst om man vill det.

Jag köpte 15 kg VoH igår, det tar upp ungefär 1,5 låda i min frys efter att ha blivit uppdelat i portionspåsar.

Jag har bil.

Klass säljs tydligen på ett par djuraffärer i Västerås, men dit är det 3 mil. Funkar när jag har bil, men om jag inte har det sen eller väljer att inte fortsätta med sambon när han blir särbo så blir det bökigt. Hittar inte någon som säljer i Sala där jag bor... Men iofs funkar det ju nu, så jag kanske ska testa med det! Men - det innehåller spannmål? Jag ger Brit Care nu just för att det inte innehåller spannmål...

Bravo har ett innehåll som jag gillar, men leverans till Västerås, 3 mil bort. Fast det kanske funkar... Dock skiljer det mycket i pris ju - Fodax är bra mycket billigare, om jag fattar rätt, de levererar också till Sala. Tror jag ska maila dem och fråga om de har något foder som är bra för hundar som lätt blir tjocka...

Hmmmm... En del att fundera på...

Om man, som jag, har en lättfödd hund är färskfoder ett bra val då??

Fodax gröna ger jag till mina äldre, funkar utmärkt även de perioder de tar det lugnt.

Kan du inte köpa en beg. frys, ett halvskåp och ställa nånstans i lägenheten? När du ska hämta, dvs var sjunde vecka kan du kanske få särbon att hjälpa dig..? Eller någon annan?

Om man räknar på Fodax gröna och att han äter 500 gram/dag blir det ju 2 påsar per hämtperiod så att säga. Du känner ingen som kan "låna ut" ett frysfack?

Jag har en lika stor frys som du och får in en låda på ungefär 2,5 hyllplan. Jag ger Bravo. en låda räcker drygt en månad till mina två så det är lagom :) Men hade gärna haft störere frys såklart ;)

Min lättfödda kastrat funkar jättefint på Bravo Special Lamm. Började ge honom Plus med vom, men det gick åt skogen och han blev tjock som en gris på bara några dagar. Nu har han gått på Special i.. 4-5 dagar och är JÄTTEfin igen (Med lite hjälp på traven från en massa extra motion ;)). Våra hundar gör åt knappt fyra lådor i månaden, och jag har dealat till mig en rabatt på 50kr per låda då jag hämtar direkt från djuraffären när leveransen kommer så hon slipper packa upp. Har köpt en extra liten frysbox på 1x1 meter cirka, där går fem lådor i om jag staplar noggrant :D

Jag satt faktiskt precis i veckan och funderade över detta! Jag råkade få fel sort av Bravo sist, fick plus med vom och min gamling gick snabbt upp i vikt, kan det ha berott på vommen?

Har alltid trott att vom är väldigt fett, men enligt hemsidan skulle innehållet och energivärdet vara detsamma i båda de foder vi haft.

KL. För att tillägga något vettigt till diskussionen :D så äter mina två på 4 kg upp en låda, 24 kg Bravo-burgare. (plus/plus m vom) på knappa tre månader. Har en halvfrys med tre lådor och hundmaten tar upp två av dem.

Jag funderar på att börja fodra med Fodax Neutral Vit , en i byn köper det fodret, och frågade om jag ville hänga på.

Men jag får inte upp varudeklarationen:(, så jag har ingen aning om vad det innehåller eller hur mycket av allt.

Vill någon hjälpa mig? :D

Kan det passa en 8mån schäferkille eller bör man vänta tills han är äldre?

Jag har ingen erfarenhet av just Fodax, men när min nu 11-åriga schäfertik var valp fick hon Nordic hos uppfödaren, och det fortsatte vi med under hennes 2-3 första år. Jag kan inte se något skäl till att inte ge en åttamånaders hund färskfoder?

Jag satt faktiskt precis i veckan och funderade över detta! Jag råkade få fel sort av Bravo sist, fick plus med vom och min gamling gick snabbt upp i vikt, kan det ha berott på vommen?

Har alltid trott att vom är väldigt fett, men enligt hemsidan skulle innehållet och energivärdet vara detsamma i båda de foder vi haft.

KL. För att tillägga något vettigt till diskussionen :D så äter mina två på 4 kg upp en låda, 24 kg Bravo-burgare. (plus/plus m vom) på knappa tre månader. Har en halvfrys med tre lådor och hundmaten tar upp två av dem.

Tvärtom så är vom magermat - men däremot väldigt aptitligt.

Det enda som får min hund hålla sig i lagom hull, är just vom. Får hon för mycket kött med fett i så går hon upp i vikt direkt. Jag blandar egen mat och köper till 90% vom, för köper jag t ex köttkross så är det kört då det är mycket fetare.

Men vilken sort ger du vanligen då ? Bravo plus är ju deras fetaste foder oavsett om det är med eller utan vom (läs deras hemsida med tabellerna).

Bravo Special är deras magerfoder och mer att rekommendera för hundar som lätt går upp i vikt eller behöver gå ner och den innehåller inget muskelkött, utan bara vom.

Senast ändrad:

Fasiken. Jag som hoppades att jag kommit på det, men helt fel ute som vanligt :D Kopplar nog det med de vombenen vi brukar ha som är väldigt flottiga att ta i.

I vanliga fall får han just Bravo plus. Han har alltid ätit jättedåligt, max ett mål om dagen. Sen när han råkade få med vom så gick han upp 0,5 kg (Väger bara 4 normalt) Han var ju på den smala sidan innan. Nu är han fin i hullet, men funderar fortfarande på varför han gick upp.

Är lite intresserad av att testa Bravo Vilt nu nästa gång, erfarenheter av det?

Inga tillsatta kolhydrater, då.

Nej men man måste blanda det med något som innehåller mineraler o vitaminer. Enklast då att ge Vom og Hundemat.

Jag ger det ibland iofs, men ger oxå Nordic Lax, perfekt för då slipper jag koka fisk, aldrig haft en hund som varit överförtjust i rå fisk.

Vad ska du koka?
Färskfoder ska inte kokas. Aldrig. Det är liksom konceptet med fodret, och innebörden av namnet färskfoder = icke tillagat.

*svarar flera på egen knapp*
I min värld kokar man inte, jag ger som det är, men jag träffade en gammal barndomskamrat som tydligen har kennel, och hon pratade länge om sitt underbara färskfoder, nackdelen vara att det skulle kokas....
Så jag fattade inte, därför jag frågade... :)

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 082
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag vet att ämnet har tagits upp hur många gånger som helst och nu är det jag som inte vet vad jag skall hitta på. Den aktuella hunden...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Philosophia
·
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 383
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Har blivit rekommenderad av vet att ge tillskott på fettsyror tex Viacutan eller Dr Baddakys. Men jag vet inte vilken jag ska välja. När...
Svar
5
· Visningar
1 306
Senast: Buddha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår