Färskfoder innehåller inte vad de lovar

Jag tänker väldigt likt @Red_Chili. Räknar inte så petigt utan har koll på inbördes relation mellan kött/ben/biprodukter/inälvor.

Eftersom jag slaktar mycket själv och då ger hela djuret till hundarna så blir det rätt likt whole prey. Det jämnar ut sig i längden.

Är något petigare med valpens mat.

Du kan läsa här. Det finns mera om du söker runt lite. Jag tycker att alla hundfolk i våra trakter pratar om just denhär typen.

KL

Jag är heller inte så noga. Ger främst Vaisto, och en del köttiga ben. Gör lite som ovan, d.v.s. mindre ben dagen efter att hunden fått mycket ben. Mina har fått väldigt hård mage på Musch, men med boxern hjälpte det att tillsätta grönsakspuré. Valpen är petig och äter inte grönsaker, så just nu har jag mot min vilja gett fri tillgång på torrfoder vid sidan om, enbart för magens skull.

Jag får fan magsår av all denhär matstressen :D

Tackar för länken, ska läsa sen! Min blev också hård i magen på Vaisto, ger Maukas Tarmo just nu och det funkar magen bättre på. Du kan ju testa tillsätta lite lever/vom/fett om hon gillar det bättre än grönsakspurén. :) Det var ungefär så jag gjorde när jag gick över från vaisto till barf när han var valp, bytte ut lite efterhand men hade bullarna som grund!

Tackar för länken, ska läsa sen! Min blev också hård i magen på Vaisto, ger Maukas Tarmo just nu och det funkar magen bättre på. Du kan ju testa tillsätta lite lever/vom/fett om hon gillar det bättre än grönsakspurén. :) Det var ungefär så jag gjorde när jag gick över från vaisto till barf när han var valp, bytte ut lite efterhand men hade bullarna som grund!

Det gör jag redan, men tack för tipset. Ska absolut gå över till större del barf. :) Det var värre med boxern som var allergisk mot typ allt utom fågel. Det var rätt ensidig kost där...

Vet inte om det tillför tråden så mycket, men jag köpte vid ett par tillfällen fodret Priima ( använder Nordic annars), då en bekant säljer och det var så himla billigt jämförelsevis. Hade tänkt att jag skulle varva Nordic och detta billiga för att komma ner lite i kostnad. Det jag reagerade mycket starkt på var att ungefär hälften av Priima-korvarna vägrade min hund äta. Hon bara luktade och gick därifrån. Först trodde jag hon var kräsen bara, men hon åt vissa korvar med god aptit och när jag väl fick upp intresset för detta, så märkte jag ganska stor skillnad i lukt på de hon åt och de hon ratade. Så kanske kan det vara Priima som är ett av fodrerna som inte håller så hög kvalitè?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 349
Senast: tanten
·
Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 740
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har precis börjat testa Emmzo färskfoder, då det går lätt att få tag i där jag bor nu. (Tidigare gett mest Fodax premium vilt). Har...
2
Svar
27
· Visningar
2 620
Senast: calm
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 368
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar