Färskfoder innehåller inte vad de lovar

Är det nån som räknat på kvoterna i t.ex. barfmåltider som Musch, och jämfört med t.ex. ett helt okej torrfoder?
Jag är så pinsamt dålig på sånt.
Jag har gjort det med mina elever.
Helt ovetenskapligt, men vi räknade på ett gäng torrfoder, våtfoder och färskfoder. Färskfoder hade överlägset bäst värden trots att de innehöll 90% vatten.
Näst på tur kom våtfoder, där det inte skilde så mycket på Ica Basic och Pure Natural intressant nog. Värdemässigt.

Men det vet du ju inte förrän kanske långt efteråt.

Jag tycker det är olustigt att man inte kan lita på innehållsförteckningen. Tänk om hunden, trots att den mår bra just nu, får felaktig utfodring som påverkar hälsan negativt?

Fast i det här fallet handlade det om att näringsanalyserna (fett, protein, aska och växttråd kontrollerades) diffar lite. En viss diff från analyserade värden är tillåten och i de flesta fall var det inga stora diffar det handlade om.

För mig är det helt okej. Det är för mig viktigare att ingrediensförteckningen stämmer, vilket inte kontrollerades (och det kan nog vara svårt många gånger). Råd & Rön gjorde ju en sådan test (iaf på kattmat) för några år sedan där de bl.a. kontrollerade halten av en substans som kan användas som indikator för hur mycket bindväv maten innehåller och sådana tester skulle jag gärna se fler av.

Som sagt, att näringsvärdet diffar lite är väl godtagbart men ingredienser får bara inte diffa. Jag skulle också förvänta mig att vattenhalten inte varierar mer än någon procent, jag har inte lust att betala dyrt kg pris för vatten.

Jag har gjort det med mina elever.
Helt ovetenskapligt, men vi räknade på ett gäng torrfoder, våtfoder och färskfoder. Färskfoder hade överlägset bäst värden trots att de innehöll 90% vatten.
Näst på tur kom våtfoder, där det inte skilde så mycket på Ica Basic och Pure Natural intressant nog. Värdemässigt.
Tur! Jag har läst en del om en kille som är grymt skeptiskt till dagens hype över färskfoder/barf, just eftersom folk (typ jag...) inte kan räkna själv och tror att allt färsk är bra. Han menade just att bl.a. Musch har kvoter som är alldeles på tok, vilket gav mig en smärre panikattack... Han menar också att folk mest ger skitsaker då de barfar, typ kyclklingvingar och torra ben.

Tur! Jag har läst en del om en kille som är grymt skeptiskt till dagens hype över färskfoder/barf, just eftersom folk (typ jag...) inte kan räkna själv och tror att allt färsk är bra. Han menade just att bl.a. Musch har kvoter som är alldeles på tok, vilket gav mig en smärre panikattack... Han menar också att folk mest ger skitsaker då de barfar, typ kyclklingvingar och torra ben.

Oj, jag undrar vilka BARFare han har stött på. Jag är med i flera BARF-grupper och majoriteten av hundarna och katterna får mat av mycket bra kvalité. Finare kvalité än många svenssons har på köttet de äter själva. Många BARFare är riktigt noga med att det ska vara ekologiskt, frigående, vilt, närproducerat och allt vad det heter. Ges det torra ben är det som aktivering.

Kvoter på kalk och fosfor stämmer iaf inom de rekommenderade gränserna, på de vi kollade på. Men vi jämförde ju bara med deras givna värden.

Oj, jag undrar vilka BARFare han har stött på. Jag är med i flera BARF-grupper och majoriteten av hundarna och katterna får mat av mycket bra kvalité. Finare kvalité än många svenssons har på köttet de äter själva. Många BARFare är riktigt noga med att det ska vara ekologiskt, frigående, vilt, närproducerat och allt vad det heter. Ges det torra ben är det som aktivering.

Han syftade främst på Musch och deras påsar och korvar. På folk som tror att barf är lika med kycklinghalsar. Jag har inte heller stött på några sådana hundägare, och personen i fråga verkar gilla RC bäst. Såatteh...

Han syftade främst på Musch och deras påsar och korvar. På folk som tror att barf är lika med kycklinghalsar. Jag har inte heller stött på några sådana hundägare, och personen i fråga verkar gilla RC bäst. Såatteh...

Kvoterna kan jag inte säga något om för dem har jag inte räknat på, men kvalitén är det inget fel på. MUSH använder sig av råvaror av livsmedelskvalité och konkurrerar med livsmedelsindustrin om råvarorna när de köper in råvaror från slakteriet.

Sedan är det ju så att när det gäller helfoder är tillverkarna skyldiga att se till att fodren är säkra och tillräckliga. Använder man kompletteringsfodren behöver man kunskap, absolut och där kan det säkert gå fel om folk inte vet vad de gör. Mitt intryck är dock att de som inte har tillräckligt med kunskap i regel väljer att ge helfoder.

Kvoterna kan jag inte säga något om för dem har jag inte räknat på, men kvalitén är det inget fel på. MUSH använder sig av råvaror av livsmedelskvalité och konkurrerar med livsmedelsindustrin om råvarorna när de köper in råvaror från slakteriet.

Sedan är det ju så att när det gäller helfoder är tillverkarna skyldiga att se till att fodren är säkra och tillräckliga. Använder man kompletteringsfodren behöver man kunskap, absolut och där kan det säkert gå fel om folk inte vet vad de gör. Mitt intryck är dock att de som inte har tillräckligt med kunskap i regel väljer att ge helfoder.

Musch är en del av Snellman-koncernen, så de köper ju i princip inte in något, utan använder sina egna restprodukter.

Det som han klagade på var främst kvoterna, som enligt honom är uppåt skogen (för mycket kalk, bl.a.), samt att maten just är de sämsta slaktresterna som finns (brosk och ben) samt näringsfattiga grönsaker såsom gurka och sallad.

Detta är alltså hans åsikter, inte mina. Jag blev bara fundersam över om det stämmer, eftersom jag själv inte försår mig på hur man räknar kvoterna.

Musch är en del av Snellman-koncernen, så de köper ju i princip inte in något, utan använder sina egna restprodukter.

Det som han klagade på var främst kvoterna, som enligt honom är uppåt skogen (för mycket kalk, bl.a.), samt att maten just är de sämsta slaktresterna som finns (brosk och ben) samt näringsfattiga grönsaker såsom gurka och sallad.

Detta är alltså hans åsikter, inte mina. Jag blev bara fundersam över om det stämmer, eftersom jag själv inte försår mig på hur man räknar kvoterna.

MUSH måste köpa in produkterna, det skickas inte råvaror gratis åt olika håll inom koncernen. Jag utvecklar kattmat åt dem så detta har diskuterats när jag har valt råvaror.

@em-pirre Kollade väldigt snabbt på nåt Musch-foder nu, det ser ut att vara ganska höga kvoter faktiskt. Jag fick 1,9 på nån och 2 på någon, rekommenderat är mellan 1.2-1,4, enligt de som kan.

Men då kollade jag bara två random sorter.

@mazariin har du läst på katiska om det jag skriver om?

Nej det har jag inte, länka gärna!

Just nu äter min färskfoder, men när jag barfar är jag inte noga alls. Faktiskt. Har ett schema som jag utgår från (mest för makens skull, han vill ha klara direktiv när han fodrar) men höftar ganska mycket, ger jag mer ben en dag ger jag mindre nästa dag helt enkelt. Och anpassar det hela efter hunden (kollar avföring osv). Sen får han några olika tillskott också.

Vissa är säkert mycket mer noggranna när dom fodrar men jag kör på bred variation, precis som med min egen kost. Sitter ju inte direkt och räknar kvoter på min egen mat heller. :p Sunt bondförnuft gäller för både oss och hunden. :)

Tillägger ännu att när jag började barfa var jag mycket mer noggrann, räknade på vitaminer, vägde allting och räknade ut ett balanserat schema som som sagt fortfarande ligger som grund, men som blivit modifierat efter min hund i efterhand. Men numera tycker jag att jag känner honom så bra så jag vet vad som funkar och då kan man ju ha lite spelöga/byta ut vissa dagar o.s.v. Det enda som hamnar på vågen numera är egentligen lever och andra inälvor, det är jag noga med.

Sen försöker jag ha ett öppet sinne och läsa på, alltid finns det nåt nytt att lära sig!

Nej det har jag inte, länka gärna!

Just nu äter min färskfoder, men när jag barfar är jag inte noga alls. Faktiskt. Har ett schema som jag utgår från (mest för makens skull, han vill ha klara direktiv när han fodrar) men höftar ganska mycket, ger jag mer ben en dag ger jag mindre nästa dag helt enkelt. Och anpassar det hela efter hunden (kollar avföring osv). Sen får han några olika tillskott också.

Vissa är säkert mycket mer noggranna när dom fodrar men jag kör på bred variation, precis som med min egen kost. Sitter ju inte direkt och räknar kvoter på min egen mat heller. :p Sunt bondförnuft gäller för både oss och hunden. :)

Du kan läsa här. Det finns mera om du söker runt lite. Jag tycker att alla hundfolk i våra trakter pratar om just denhär typen.

KL

Jag är heller inte så noga. Ger främst Vaisto, och en del köttiga ben. Gör lite som ovan, d.v.s. mindre ben dagen efter att hunden fått mycket ben. Mina har fått väldigt hård mage på Musch, men med boxern hjälpte det att tillsätta grönsakspuré. Valpen är petig och äter inte grönsaker, så just nu har jag mot min vilja gett fri tillgång på torrfoder vid sidan om, enbart för magens skull.

Jag får fan magsår av all denhär matstressen :D

Ja precis. Det är det jag är lite orolig över.

Kanske @Red_Chili eller @Migo vill berätta lite om hur de räknar ut rätt kvot, och hur noga de är?

Enkelt. Jag räknar inte ett dugg.
Jag ger kött, ca 5% lever och så mycket kalcium som behövs för att bajset ska bli bra. Jag använder oftast bara ögonmåttet både vad gäller mängden mat och proportionerna. Jag ger så mycket kött som möjligt från svenska, gräsbetande djur (helst vilt eller ekologiskt) och varierar mellan olika djurslag och olika sorters kött. Min grundtanke är ungefär "Hur ser ett typiskt bytesdjur ut?" och sedan försöker jag likna maten vid det när det gäller proportionerna. Jag ger alltså inte bara lungor (som är ganska näringsfattigt) men absolut inte bara "finkött" utan varierar.

I höstas kom jag över massor av renkött, slams som blivit över vid slakt. Sedan dess består min hundmat till grunden av renkött och lite då och då ger jag annat i form av kycklingvingar, grisknorrar, "finkött" som jag köpt i butik när det varit extremt lågt pris, köttkross av olika slag från Emmzo/Mush/Pure Natural och såklart lever i lämplig mängd. Till det blandar jag sedan i benmjöl och ibland lite äggskal.

Hade jag gett torrfoder, där allt innehåll förstörs och näringen främst verkar komma från vitamintillsatserna, då hade jag brytt mig om vad som stod på foderpåsen i form av näringsinnehåll och velat att det stämt överens med innehållet. Så länge det är råa produkter, animaliska produkter som hunden lätt kan ta upp näringen från.. Jag skiter i det mesta utan går på hur hunden ser ut att må. Det är så mycket lättare att reglera och anpassa kosten när man råfodrar att jag inte heller är speciellt orolig för vad som händer om hunden visar tecken på att något kanske är lite fel, det är bara att rätta till då och så är allt fint. Det läskiga med torrfoder tycker jag är att eventuella näringsbrister m.m. inte visar sig förrän det gått väldigt långt. Ett exempel är att mina tikar har ökat kalicumbehov vid löp. När de äter rått kött osv märks det direkt eftersom avföringen blir lite lösare vid löp om jag inte ökar mängden kalicum. När de ätit torrfoder så har det sett likadant ut hela tiden. Jag är säker på att de inte plötsligt fått ändrat kalciumbehov pga den råa kosten, jag tror snarare att torrfodret maskerar och döljer många problem.

Nu ger ju inte jag något färdigt foder alls, men om jag skulle ge det, då hade jag utan tvekan valt att ge färskfoder och jag hade struntat i vad det stod för näringsvärden på förpackningarna. Det jag hela tiden brytt mig om när det gäller färdiga foder är innehållsförteckningen. För ärligt talat, det spelar ingen roll om fodret innehåller 15 eller 20% fett om hunden bara kan ta upp 10% av det. Som ett exempel då. I flera färdiga foder så blandas det i tex proteinrika vegetabilier för att siffrorna ska se fina ut, men hundar tar upp vegetabilisk näring mycket, mycket sämre än näring från animalier. Att stirra sig blind på siffror är nog inte bra någonsin.

Sedan, hur många bryr sig om att räkna noga på maten till sig själv? Hur många struntar i det och tänker istället något i stil med "äter jag lite av varje, varierar maten och äter det jag tror är bra så blir det nog bra"? Varför skulle det vara svårare till hundar, när man väl satt sig in lite i hur de tar upp näring från olika typer av råvaror och vilka symptom eventuella brister ger?

Tack @Red_Chili

Blir det inte väldigt mycket ben om du tillsätter benmjöl samtidigt som hundarnas mat i stor del består av ben? Jag tänker nog som du med barf, men om man enbart ger samma muschkorvar dag ut och dag in är det ju kanske inte så bra om kvoterna är uppåt skogen? Lite som med hästar och analyserat foder.

(Missförstå mig inte, jag fördedrar barf och färskfoder alla gånger!)

Tack @Red_Chili

Blir det inte väldigt mycket ben om du tillsätter benmjöl samtidigt som hundarnas mat i stor del består av ben? Jag tänker nog som du med barf, men om man enbart ger samma muschkorvar dag ut och dag in är det ju kanske inte så bra om kvoterna är uppåt skogen? Lite som med hästar och analyserat foder.

(Missförstå mig inte, jag fördedrar barf och färskfoder alla gånger!)

Jo, absolut. Att jag ger benmjöl är för att jag inte ger ben i maten. Ger jag någon gång en nackkota eller ett revben, då ger jag såklart inte benmjöl. De ytterst få gånger jag ger färskfoder så blandar jag inte heller i benmjöl, om det inte är ett foder som jag vet att innehåller för lite kalcium för mina hundar. Att ge bara mushkorvar är absolut ett bra alternativ OM man ger av lite olika djurslag och har koll så att det även ingår lever i kosten och ser till att hundarna får i sig lagom mycket kalcium (jag har inget koll på innehållet i mushkorvarna, de kanske innehåller sådant redan).

Jo, absolut. Att jag ger benmjöl är för att jag inte ger ben i maten. Ger jag någon gång en nackkota eller ett revben, då ger jag såklart inte benmjöl. De ytterst få gånger jag ger färskfoder så blandar jag inte heller i benmjöl, om det inte är ett foder som jag vet att innehåller för lite kalcium för mina hundar. Att ge bara mushkorvar är absolut ett bra alternativ OM man ger av lite olika djurslag och har koll så att det även ingår lever i kosten och ser till att hundarna får i sig lagom mycket kalcium (jag har inget koll på innehållet i mushkorvarna, de kanske innehåller sådant redan).

Nej, man ska inte ge en och samma sorts muschkorv, utan måste även här växla mellan olika sorter. Musch verkar dessutom innehålla rätt mycket ben.

Jag ska nog våga mig på att gå över på barf helt och hållet. Hunden är kräsen, och vissa dagar plockar hon bara lite i maten. Får hon då ett köttben slinker det ner fort som bara den. Hon verkar tycka att färskfoder är för smått och kletigt, och torrfodret är tråkigt och torrt. Vaistos bollar äter hon dock helt okej, helst frusna så det blir lite tuggmotstånd... Det var så lätt med Boxern som glatt mumsade i sig allt hon fick.

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
989
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 808
Senast: tanten
·
Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om... 2
Svar
20
· Visningar
2 849
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har precis börjat testa Emmzo färskfoder, då det går lätt att få tag i där jag bor nu. (Tidigare gett mest Fodax premium vilt). Har... 2
Svar
27
· Visningar
2 699
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Skoning