"Färskfoder är bara skit"

Sv: "Färskfoder är bara skit"

KL För 10-15 år sen var råvarorna till färskfoder ofta mer eller mindre ruttna o härskna, i kombination med hög fetthalt gav detta ofta leverproblem. Min uppfattning är dock att det har skett en rejäl skärpning i råvaruhanteringen.
PL

Har gett hundarna köttkross i fem år och har svårt att tänka mig något annat. Har en leverantör som blandar köttet med laxfett och lite spannmål.

Billigt är det också ...

Ja, jordbruksverket kontrollerar precis allt...sedan blir det ju lite fel att skriva att det bara är färskfodret som använt sig av dåliga råvaror, torrfoderindustrin står knappast oskyldig, inte ens i dagsläget de nyligen hittades mask i Hills torrfoder. Skillnaden är dock att råvarorna i torrfoder steriliseras när de hettas upp så kraftigt och då dör ju iaf de flesta dåliga bakterierna.

Hundar är individer, vissa funkar helt okej på doggys vetebaserade torrfoder medan andra får rännskitan omedelbart.

EXAKT!!! Vissa hundar kan må perfekt på billigt foder, vissa jättedåligt på ett svindyrt foder osv osv.

Perfekt har jag svårt att tro, men jag ska inte märka ord. Jag förstod poängen ;)

Fast en hund som äter Doggy original som får beröm av veterinär för hull, päls m.m. samt mår bra i magen och har bra avföring, är pigg och glad och en arbetande schäfer, det skulle då jag säga är ganska perfekt. ;-)
Vår Bamse mådde så på Doggy original i början (hos förra ägaren hade han Dogman Dinner som han sket antalet gånger om dagen av, dramatisk skillnad med Doggy) Sen bytte vi till Halla för att testa och den enda skillnaden var lite lite mindre mängd bajs per dag men det kan även haft en del att göra med att han blev äldre. Har kvar Halla av andra anledningar nu och är även jättenöjda med det. I övrigt har min ena tax ätit Halla Kyckling och ris och nu Eukanuba Digestion för sin känsliga mage. Valpen äter Royal Canin Junior.

Känner flera hundar som mår jättebra av hundmat från livsmedelsbutiker. Sen känner jag de som mår riktigt dåligt av det oxå så.... Jag förespråkar ett bra foder som passar hundindividen vad det nu än må vara torrfoder, färskfoder, hemlagat osv.. :-)

Var kan man hitta tillförlitliga riktvärde för vitamin och mineralinnehåll för hundar?

Ja, din kommentar var ju så mycket nödvändigare! Vad tillförde den diskussionen?

Någon måste ju påpeka det.

Ditt inlägg:

Nej, vem påstod det? I det stora hela är det ju det bästa du kan ge din hund (förutom i min smak, barf)

Skulle vilja höra vad för argument personen som uttalade sig om detta har.
Torrfoder är ju både upphettat och sterilt samt innehåller ofta mer spannmål (inte alltid dock).

På något vis lyckades du skjuta ned torrfoder och (trots att det hade inget med saken att göra) mussla in att barf är bäst. Talar ju för sig själv.

Vallhund: ex. Jipotimas som poppar upp som 4:e största sökträff av BARF på google säljer råvaror. Första sökträffen var också ett företag som säljer råvaror märkta med BARF-tillhörighet (i enköping). Även om man söker på Ian's namn kommer man till http://www.barfworld.com/ där ett stort sortiment av olika foder säljes. Han har i sin tur distributörer genom hela USA som säljer BARF produkter. Även Jipotimas har flertalet sådana i Sverige. Hur kan detta inte klassas som industri? Detta är foderföretag som tillhör en industri. Vad skulle de annars vara?

Någon måste ju påpeka det.

Ditt inlägg:

På något vis lyckades du skjuta ned torrfoder och (trots att det hade inget med saken att göra) mussla in att barf är bäst. Talar ju för sig själv.

Vallhund: ex. Jipotimas som poppar upp som 4:e största sökträff av BARF på google säljer råvaror. Första sökträffen var också ett företag som säljer råvaror märkta med BARF-tillhörighet (i enköping). Även om man söker på Ian's namn kommer man till http://www.barfworld.com/ där ett stort sortiment av olika foder säljes. Han har i sin tur distributörer genom hela USA som säljer BARF produkter. Även Jipotimas har flertalet sådana i Sverige. Hur kan detta inte klassas som industri? Detta är foderföretag som tillhör en industri. Vad skulle de annars vara?

Ja, jag tycker ju att barf är bäst? Och vadå krig? Det här är en diskussion och inget annat, att du slår knut på dig själv för att andra tycker annorlunda än du är väl ditt problem. Barf är för övrigt fortfarande för litet för att kallas industri.

Barf är för övrigt fortfarande för litet för att kallas industri.

Barf är världsomfattande med ett eget trademark (BarfTM). I USA, i enbart Washington finns över 20 leverantörer av Barf mat. I sverige så är det inte lika stort men det tillhör ändå foderindustrin och det finns flera företag som säljer det och företagen har flera distributörer. Detta handlar inte om något litet gulligt hemmaföretag som gör hundmat utan en faktisk produkt som masstillverkas och säljs. Förutom mat säljs tröjor, böcker o.s.v.

Industry refers to the production of an economic good (either material or a service) within an economy
[...] Industries can also be identified by product: chemical industry, petroleum industry, automotive industry, electronic industry, meatpacking industry, hospitality industry, food industry, fish industry, software industry, paper industry, entertainment industry, semiconductor industry, cultural industry, poverty industry".

Barf är världsomfattande med ett eget trademark (BarfTM). I USA, i enbart Washington finns över 20 leverantörer av Barf mat. I sverige så är det inte lika stort men det tillhör ändå foderindustrin och det finns flera företag som säljer det och företagen har flera distributörer. Detta handlar inte om något litet gulligt hemmaföretag som gör hundmat utan en faktisk produkt som masstillverkas och säljs. Förutom mat säljs tröjor, böcker o.s.v.

Barf betyder= Bones and raw food, eller "biologiskt rå anpassad föda" på svenska.

Precis som att torrfoder betyder torrfoder. Det du beskriver ovan är någon person som fått en företagsidé och bestämmer sig för att tillverka ett foder som ska heta just detta, och det säljer " bra". Ungefär som att jag skulle börja blanda ihop en röra som jag torkar och döpa fodret och företaget till "torrfoder".

Barf är ett BEGREPP, inte en fodersort. Det kan betyda massor av olika saker. Kör man Barf enligt Ian Billinghurst ges hundes både spannmål och mejeriprodukter (yoghurt tex). Ger man enligt Jipotimas i Sverige så ska hunden bara fodras var 3:e dag. Vissa människor ger sina hundar hela djur med päls och hela baletten. Andra ger "helfoder" som är rått. Barf kan med andra ord vara lite vad som helst. I de flesta fall finns dock en "lära"..men man avgör ju själv som ägare vad man rör ihop till sin hund i slutändan.

20 leverantörer i Washington? Ja du, det bor 6 miljoner invånare i Washington så 20 leverantörer låter inte mycket alls.

Jag hävdar fortfarande att det inte är en industri, inte ännu iaf! Om det sedan blir det så kvittar det för min del bara råvarorna är av god kvalitet. Vad spelar det egentligen för roll?

Jag har då alltid fått höra att det e det allra bästa ;) (min källor är, enligt mig mycket pålitliga...) :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka