"Färskfoder är bara skit"

Sv: "Färskfoder är bara skit"

Någon måste ju påpeka det.

Ditt inlägg:

På något vis lyckades du skjuta ned torrfoder och (trots att det hade inget med saken att göra) mussla in att barf är bäst. Talar ju för sig själv.

?

Men det är ju en diskussion? Jag barfar inte min hund, men tar inte det minsta illa upp över att MrsScabtree tycker att det är ett bra fodersätt?

Ni som kan foder, är färskfoder dåligt?

Jag har ju svårt att se att något så pass köttbaserat slås av torrfoder, men jag kan mycket väl ha fel!
Självklart inte!! Hur många hundar har du träffat, som äter torrfoder och har ngn typ av besvär med hudbesvär, öronproblem, svamp, hot-spots, tandsten, magproblem mm?
Ganska många skulle jag tro. Jag har i alla fall träffat många. Ställer man samma fråga om färskfoder, blir i alla fall mitt svar - INGEN! Det visar väl att färskfoder är bra, nästan det bästa du kan ge din hund. Jag ger själv BARF och tycker att det är det absolut bästa, men på godkänd andraplats kommer färskfoder.

Hej TS,

Jag såg att du givit färskfoder till en njursjuk hund som verkar blivit mer eller mindre symtomfri, om jag nu förstod ditt inlägg rätt, och undrar, eftersom jag sitter med en njursjuk hund, vilken typ av färskfoder som är bäst?

Vet ju att man egentligen inte skall ge proteinrik mat, men det är njurfodret hon kräks och får diarre av, och eftersom hon dessutom har problem med slem och blod i diarrerna förmodligen IBS, så är jag i en svår sits, och tror endå att det är bättre att i förstahand behandla symtomen på IBS så att hon åtminstonde slutar gå ner i vikt o får behålla maten, än att inrikta sig på fet njurkost, då kosten endå inte på något sätt förlänger hundens liv, utan bara påverkar symtomen!

Får hon inte mat o näring så dör hon ju av det istället, medans hon kanske kan hänga med ett tag till även om njurarna sviktar..

Vad har du eller ni andra för erfarenhet av färskfoder, vilken sort fungerar bäst mot lite känsliga magar, men endå bäst för en hund som har problem med njurarna?

Tacksam för alla svar!!

Jag har ju svarat på ditt PM men kan väl skriva lite här också:)

Min hund har inte en kronisk njursjukdom så färskfodret fick hon för att bygga upp kroppen igen efter sjukdomen. Det finns en tråd där det är bilder på en hårlös mager Fortune, det skulle bli en hund av henne igen.

Foderdiskussioner kan vara långa, precis som "vilken ras är bäst" diskussioner. Mår dina hundar bra, så är också fodret bra (enligt den veterinär jag har pratat med).

Sedan tycker jag att det är roligt att alla förespråkar proteinrika foder, och foder som ska vara likt det vargar får. En varg arbetar hela dagarna i kyla, en sällskapshund kanske går max 2 mil om dagen (jämfört med vargens 8 mil), vad ska sällskapshunden då med så mycket protein till?
Rätta mig om jag tänker fel.

Foderdiskussioner kan vara långa, precis som "vilken ras är bäst" diskussioner. Mår dina hundar bra, så är också fodret bra (enligt den veterinär jag har pratat med).

Sedan tycker jag att det är roligt att alla förespråkar proteinrika foder, och foder som ska vara likt det vargar får. En varg arbetar hela dagarna i kyla, en sällskapshund kanske går max 2 mil om dagen (jämfört med vargens 8 mil), vad ska sällskapshunden då med så mycket protein till?
Rätta mig om jag tänker fel.
Ytterst få veterinärer är kunniga när det kommer till foder.
Vargar arbetar inte hela dagarna, var har du fått det ifrån? Dessutom är det sommar i de flesta områden vargar lever i, iaf då o då.
Spanien, Italien o Indien har inte så mycket till vinter att prata om.

Om man nu inte har en njursjuk hund, varför skall man inte ge den ett proteinrikt foder?
Vad förslår du iställrt?

Usch jag kan ytterst lite själv och har mest snappat upp saker var och vartannat ställe.
Det var ifrån denna sida som jag fick aktivitetsnivån från vargar ifrån Foderguiden Men som sagt rätta mig om jag är ute och cyklar helt!

Detta är också ett citat ifrån den sidan, hurvida hunden ska gå via LHCF metoden.

"Som noteras här brevid är vargens kost inte så fettrik. Man har dock i experiment låtit hundar äta högproteins-, högfetts- och högkolhydratskost, alla med samma energiinnehåll. Efter åtta månader noteras att alla hundarna uppvisar god hälsa och minimal påverkan av foderskillnaderna, inte ens glukos och insulin hade påverkats av kosten. De hundar som ätit stor andel kolhydrater hade samma muskelmassa men lägre andel kroppsfett mot övriga. Högproteinkosten gav mer avfall i urinet, något som tyder på högre påfrestning på njurarna. Högfettdieten ledde till högre kolesterolnivåer."

Nu vet jag tyvärr inte vad personen har för källa

Jag brukar tänka på vad hunden hade ätit som vild. Antagligen en del as av småvilt, dvs magert ljust kött. Oftast ger sig hundarna på maginnehållet ganska fort på större bytesdjur och det ger ju en del maginnehåll. Mina äter gärna bajs och olika frukter och grönsaker, men huvudfödan lär ju vara magert kött.

Hundar behöver inte utfodras med kolhydrater, de tillvärkar det som de behöver av proteiner i kosten.
Proteiner behövs för att bygga o bibehålla muskelmassan.
Fett behöver hundar för att täcka energibehovet.
Det är kolhydrater i kosten som är största boven vad gäller överviktiga hundar.

lady_vip, hunddjur ger sig inte på maginnehållet från större bytesdjur först, beroende på var o i vilken mage gräsätarnas mat befinner sig, sädesslag/gräs måste ha processats av enzymer för att hunden skall kunna tillgodogöra sig dem. Som i gräsätares avföring.
Även vargar äter grönsaker o fukter, det har inte så mycket med cerealier att göra.

Tillägg.

Hunddjur i det vilda äter även as av hjortdjur, det är inte ljust kött, de äter även benen o märgen är väldigt fet.
På hösten har de ganska stora fettreserver för att klara kalla vintrar.

Vill på inget sätt polemisera med dig lady_vip, svarade mest på Eohild´s inlägg i tråden.

Och som jag redan skrivit i tråden så kan jag ingenting om utfodring av njursjuka hundar.

mvh

Vad gör att hunden klassas som en allätare om de bara äter kött? Vet tex att katter inte kan bryt ner kolhydrater alls eftersom de är rena köttätare, men borde inte hundar kunna bryta ner en del eftersom de är allätare?
Bara en tanke

Hjortdjur skulle jag nog vilja kalla större bytesdjur;)

Jag menade mest att hundar äter förträdesvis kött, men det är klart att de kan äta annat, som frukt och grönsaker för att bli mätta. (blir sällan bra att skriva på telefon, såg några fel i inlägget...)

Njursjuka hundar ska ha lågt protein och lite salter, det är utgångspunkten. Köpt njurfoder smakar noll och luktar nästan kemiskt - vilket blir ett mardrömsläge eftersom de måste äta och inte har aptit.

Vad gör att hunden klassas som en allätare om de bara äter kött? Vet tex att katter inte kan bryt ner kolhydrater alls eftersom de är rena köttätare, men borde inte hundar kunna bryta ner en del eftersom de är allätare?
Bara en tanke
Hundar är omnivorer, de kan bryta ner kolhydrater om dessa är tillagade/gått igenom bytesdjurens tarmsystem om du med kött inkludrerar fisk o ägg så kommer du närmare sanningen.

Katter är inte rena köttätare, de äter gnagare o fåglar med hull o hår, inklusive tarminnehåll. Däremot är katter beroende av taurin som bara finns i kött.

Hundar är omnivorer, de kan bryta ner kolhydrater om dessa är tillagade/gått igenom bytesdjurens tarmsystem om du med kött inkludrerar fisk o ägg så kommer du närmare sanningen.

Katter är inte rena köttätare, de äter gnagare o fåglar med hull o hår, inklusive tarminnehåll. Däremot är katter beroende av taurin som bara finns i kött.

Jag antar att det med "rena köttätare" avses obligata köttätare och det är katten. Till skillnad från hunden. Det finns fler närinsämnen än bara taurin som katten behöver ifrån animaliska produkter.

Om de äter tarminnehållet på sitt bytesdjur beror på flera faktorer och är en hel diskussion i sig, men det gör de långt ifrån alltid.

*kl*

Träffade samma människa helgen som var och än en gång kom vi in på foder (trots att jag försöker undvika det ;)) och fick då veta att jag absolut inte kan ge färskfoder till valpen, absolut inte förrän den är över året... ???

Mhm, Loka fick torrfoder och utvecklade allergi ganska snabbt, jag känner absolut inte för att ge valpisen torrfoder och kommer nog fasa över relativt fort på mitt färskfoder, men vad ska man tänka på när det gäller valpar/unghundar och färskfoder? Det finns ju inget valpfoder som på torrisarna.

Enligt min eviga foderdebattör så ökar ju risken nåt enorm för HD-fel om jag ska byta :devil:

Det finns ju inget valpfoder som på torrisarna.

Vom og hundemat har valp. Det får Björne just nu för att han är för tunn.

Lägger till att en sak som man bör tänka på är att kanske inte gå efter rekommenderad giva. Valpar och unga hundar behöver oftast mer än så. Björne är 14 månader och väger just nu ca 12 kg och han får 500 gr om dagen.

Senast ändrad:

*kl*

Träffade samma människa helgen som var och än en gång kom vi in på foder (trots att jag försöker undvika det ;)) och fick då veta att jag absolut inte kan ge färskfoder till valpen, absolut inte förrän den är över året... ???

Mhm, Loka fick torrfoder och utvecklade allergi ganska snabbt, jag känner absolut inte för att ge valpisen torrfoder och kommer nog fasa över relativt fort på mitt färskfoder, men vad ska man tänka på när det gäller valpar/unghundar och färskfoder? Det finns ju inget valpfoder som på torrisarna.

Enligt min eviga foderdebattör så ökar ju risken nåt enorm för HD-fel om jag ska byta :devil:

Oj, vad har människan för källa för det där med HD-fel :devil:.
Jag hittade ett super tips som jag väljer att tro på ang. utfodring av valp med färskfoder: valpar växer väldigt olika mycket under sina tillväxt perioder så det man kan göra är variera fodermängden under uppväxten. De behöver ju mer än de 2 rekommenderade vuxen procent av kroppsvikten (vom og hundemat) runt 5% har jag kört på när min var liten, och då höll vi honom också medvetet på den slanka sidan.

Sen ska man inte vara rädd för att börja utfodra och se allteftersom på hur kroppen utvecklas: man märker fort om det är för lite/för mycket mat hunden får!

Red: Det finns tydligen inte så många "generationer" uppvuxna på de färskfoder sorterna vi har idag så man får gå efter eget huvud och bestämma sig för om man tycker det är vettigt att ge färskfoder till sin valp. Jag själv kan inte se något som helst problem och vet att många hundar mår bra på färskfoder, det är många som ger det till sina valpar. :)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka