Farligt med träskaklar?

Fyrfota

Trådstartare
Hej!

Tänkte bara höra vad ni tycker om träskaklar? Vi har en flakvagn och kör med. Själva vagnen är i metall men skaklarna är i trä (hör inte till vagnen från början). Jag tycker inte riktigt om dem då jag är rädd att de kan gå av om hästen kastar sig åt sidan. Den avbrutna skakeln kan ju då gå in i sidan på hästen.

Är jag bara larvig som tänker så här eller är det en stor risk?

Mina nordisar kastar sig inte ofta, men alla hästar kan ju bli rädda...

Sv: Farligt med träskaklar?

Det är många vagnar/slädar/släpor/timmerkälkar som dras med träskacklar, det fungerar fint bara dom är i bra skick. Visst är det större risk att dom går sönder än "vanliga" skacklar, men har man en väl inkörd häst tycker jag inte att det är något du behöver oroa dig för, är det bra virke i skacklarna krävs det en del för att det också ska gå av.

Du lägger upp skackeln i ena änden (eller har den fäst vid vagnen) och så ställer du dig med en fot på varje och gungar/hoppar lite. Ganska ordentligt kan du ta i. Håller dom inte för dig, så håller dom inte för en häst heller ;)

Vill man förstärka kan man fräsa/tälja ett spår längsmed skackeln på undersidan och skruva fast ett plattjärn där. Det gör dom lite tyngre, men dom går inte av helt även om träet skulle brytas.

Jag gillar träskacklar då det blir lite tystare med dom!

Förresten, vad har du för stam på dina nordsvenskar? *nyfiken*

Lotta

Senast ändrad:

Vår ena kille är efter Gull-Frans och undan Lillan. Han heter Lill-Frans :)

Den andre (Kalle) har vi precis köpt och uppfödaren gjorde nåt knas med honom så han är inte ens registrerad som nordsvensk, utan som korsning och med okänd härstämning. Säljarna sa dock att han är efter en hingst uppe i norr. Jag har minne som en fiskpinne, men jag har får mig att det var ett namn med Å i.

Vad har du själv för pållar?

Sorry, förresten att jag dröjde med svar.... var på lunch...

Byt skaklar om du tycker det känns nervöst med dem du har. Även om de är ok så är det jobbigt att gå runt och oroa sig för att det ska ske en olycka,

Jag tycker det känns lite osäkert med rena träskscklar. Man kan ju förstärka med järn om man vill. Jag vill ha mina skacklar i järn.//bonny

*kl*

Ehhemm, det är faktiskt skillnad på trä och trä.

Dåligt trä håller inte alltid så bra, MEN riktigt bra trä kan många gånger mäta sig hållfasthetsmässigt med stål.

Järnbeslaget trä av riktigt bra kvalitet håller många gånger bättre än stål eftersom trä är mer elastiskt medan stålet kröks ganska lätt.

Timmerdoningar gjordes/görs ofta av järnbeslaget trä eftersom detta var det starkaste som gick att göra i förhållande till vikten förr i världen innan man kunde köpa titanlegeringar och aluminium.

Långt in i moderna tider byggdes flygplan med trästomme... stora flermotoriga sådana.

Ett par träskaklar med järnbeslag kan vara jättedålig hållfasthet på, MEN kan å andra sidan också ha bättre hållfasthet än ett par skaklar av stålrör.

Som sagts i ett tidigare inlägg, provhoppa på skaklarna och se efter vad som händer:bump:

Håller med dig!
Tillägger också att dom helst ska vara av björk, om man nytillverkar, alltså. Och lite krokigt växta nedtill, det blir sen böjen framtill på skackeln. Sågar man böj ur en rak planka blir den "ur ved" alltså fibrerna går rakt ut i böjen, och där brister det lättare.

Lägger till lite igen:
Har ämnen ligger på skullen, har torkat ett år, så snart ska jag få hjälp att göra träskacklar till min finvagn :-)

Lotta

jaha jag är väl nybörjare på körning men för mig så har jag vagn eller dylik tmed träskaklar, känns säkrare för hästen om den skulle bli rädd och skena tex trä skaklar går ju lättare sönder vid en olycka medans ja själv tycker att metallskaklar eller sånt borde vara farligare de ger väl inte vika lika lätt som träskaklar . visst träskaklar kräver mer underhåll men det ör väl framör allt en smak fråga
men detta är ju bara vad jag tycker sen tror jag att alla skaklar kan vara farlige beroende på vad som kan hända i olika situationer

Träskaklar går inte nödvänditgvis sönder lättare än tex stålrörskaklar... ett rör som får en rejäl bula kan man böja av med handkraft och utan verktyg vilket du inte gör med ett par rejäla träskaklar i gott skick.

hm det är sant men om en häst skenar i väg och ev kilar fast sig mellan 2 träd så går de inte sönder så lätt eller hur träskaklar brukar brista har sett båda saker en där hästen skadade sig allvarligt för vagnen hade järn skaklar och en där hästen klarade sig utan skador då träskalkarna brast men som sagt allt är ju en egen person fråga eller hur alla gör vad de tror är bäst

till tråd skaparen använd de skaklar som du själv tycker verkar fungera bäst och säkrast

Hej!

Tänkte bara höra vad ni tycker om träskaklar? Vi har en flakvagn och kör med. Själva vagnen är i metall men skaklarna är i trä (hör inte till vagnen från början). Jag tycker inte riktigt om dem då jag är rädd att de kan gå av om hästen kastar sig åt sidan. Den avbrutna skakeln kan ju då gå in i sidan på hästen.

Är jag bara larvig som tänker så här eller är det en stor risk?

Mina nordisar kastar sig inte ofta, men alla hästar kan ju bli rädda...

Jag hade en liten diskussion med en granne som är aktiv inom Nordsvenska hästen. Han använder i princip bara träskaklar och bygger själv sådana för att det är säkrare. Till vagnen spelar det väl inte någon större roll. Mitt ena ardennersto sprang ner i diket med en stor flakvagn med träskaklar när hon blev sur en gång. Då var selen i halvkasst skick visserligen men det var i alla fall den som gick sönder när hon gjorde så.

Däremot i skogen avrådde min granne mig starkt att köra i skogen med metall. Trä går sönder så hästen har inte sönder muskler om de fastnar vid en stubbe men framför allt, går hästen för nära ett träd när de ska svänga runt, speciellt om de har halvtung last bakom, är risken stor att den böjer sig och då gäller det att man håller hästen väldigt stilla medan man tar loss den.

Vad är det du är rädd för när du kör med träskakorna? Du menar att hästen kommer att bli rädd om den går av eller att hästen spettar sig själv?

Ja, jag tänker just på detta att träskakeln går av och sen "spetsar" hästen. Att den går in i buken eller så och pungterar buk/lungor m.m.

Fast efter att ha läst alla kloka svar på den här sidan känner jag mig mycket lugnare! Tack alla! Nu kan jag köra vår fina handgjorda vagn i trä utan att vara särskilt orolig.

På gammla trävagnar brukar det vara vagnshjulen man får oroa sig över... se till att hänga över blöt säckväv över hjulen dan innan du ska köra eller spola med vatten över hjulen rejält länge nån timme innan körning - då sväller trät och metallringen som sitter runt hjulet spänns åt så att allt sitter kvar där det ska sitta när du tar en galoppfattning i en kurva.

Även om du inte har planerat galoppfattning i kurva så betyder ju inte det att hästen 100%-igt delar dina planer...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025