Farligt med för mycket salt?

Segelflygarinnan

Trådstartare
Mitt sto (12 år) slickar oerhört mycket på sin saltsten, jag skulle tippa att hon gör slut på en på ca 3 veckor... :crazy:

Vet att hon slickar frenetiskt, så därför har hon fått salt i fodret istället. Jag tror ju inte att hon har saltbrist, för jag rider inte allt för hårt så hon svettas ut en massa. Varför? För att det är gott bara?

Men egentligen, det viktiga: Är det någon som vet om det är farligt om hon får i sig så stora mängder salt? Hon bajsar bra och fast.

Sv: Farligt med för mycket salt?

Sält intag bruka häster fixa själv med fri tillgång, om han behöver mycket sält eller har just fått smak för det???
För mycket sält kan gå hårt mot njuren.
Ett samtal med din vetrenär kunde vara ett bra ide.

Det har jag också varit ute för. Har en häst som när hon var 1 1/2 år åt saltsten som om det var godis, knaprade som om det var en stor sockerbit.
Det medförde mycket vattendrickande och mycket kissande.
Hon fick lössalt istället så det blev en mer normal dygnsgiva.

Nu är hon tre år och äter salt som en normal häst.

Ja, hon verkar tycka att det är godis.. Hon gnager rätt mycket annars; eller som stallägarna säger... "Hon gnager inte på boxer, hon äter upp boxen!" :crazy:

Efter en ridtur kan hon stå och slicka på dörren; bara för slickandets skull? Har i omgångar (under 3.5 års tid) tagit bort saltstenen och gett henne vid sidan av, men så fort hon kommer in i en box med saltsten, står hon och slickar..
Ska nog testa att köpa en sån där slicksten med olika smaker i, bara för att se om det är för slickandets skull som hon står och slickar.. Hon älskar ju att slicka på händer med.

Hästar reglerar inte sitt saltbehov själva. Äter hon upp stenen för fort så blir det en belastning på kroppen. Mer salt betyder mer vatten och så kissar hon mer.
Du gör rätt som reglerar hennes intag.
// Linda

Jag tycker inte att hon kissar överdrivet mycket heller, en gång/natt.. Men jag ska ha koll på det, inte tänkt på! Kan ju ta nån vecka innan kroppen reagerat.

Ska inte vara någon fara, min knaprar också i sig en saltsten på 3 veckor nu under vintern när jag inte ger extra salt.
Se bara till att hon har tillräckligt med vatten, även i hagen!

Hur mycket svettas hon? Vad väger saltstenen? Om det är en 1kg sten som tar slut på 21 dagar är det ju ca 50g per dag vilket inte är särskilt mycket för en häst som arbetar ordentligt.

Mitt sto kan äta upp sin på en vecka utan problem. Har testat Himalaya och de med olika smaker, alla är lika goda :d
Så nu ger jag i maten, då den andre hästen knappt rör sin istället.

Låter som att hästen eventuellt har för lite att göra i boxen, eller står inne för länge. Kanske öka grovfodergivan eller ge halm i boxen. Annars reglera saltintaget. Låt hästen ha saltsten vissa dagar i veckan bara, eller en stund varje kväll.

Låter som att hästen eventuellt har för lite att göra i boxen, eller står inne för länge. Kanske öka grovfodergivan eller ge halm i boxen. Annars reglera saltintaget. Låt hästen ha saltsten vissa dagar i veckan bara, eller en stund varje kväll.

Dom kommer ut 7 på morgonen och står ute till runt 21 på kvällen, i stort sett i alla väder. Hon får gräshalm på kvällen, så hon har att göra. Alla andra måltider fås ute.

Hur mycket svettas hon? Vad väger saltstenen? Om det är en 1kg sten som tar slut på 21 dagar är det ju ca 50g per dag vilket inte är särskilt mycket för en häst som arbetar ordentligt.

Hon svettas inte mycket, jag rider ungefär fem dagar i veckan och då kanske tre av dom passen tillräckligt för att hon ska svettas ordentligt. Det är en standardsten, säkert 1 kg?

Hon kanske faktiskt behöver den här saltmängden under en period och sen kommer att lugna sig med sickandet. Så var det med min häst, hon gnagde som en tok på sin saltsten men lugnade sig efter en månad eller två. Jag funderade också på att begränsa mängden men avvaktade och hon reglerade det hela själv. Nu har hon en himalayasten (för att de är praktiska att hänga upp) och den äter hon på i måttlig takt.

Våra hästar står inne i snitt mellan 23-06. Får hö 4 ggr per dag och står på halm.
Den ena rör inte stenen alls, den andre äter den på en vecka.

Har hästen tillräckligt annat att göra och tillräckligt att äta inne så kan det mycket väl bero på att den är besatt av saltstenen, då bör man reglera saltintaget på något sätt.

Har testat under flera perioder att ta bort den och sätta tillbaks den, och hon slutar aldrig. Så jag tror tyvärr inte att det är en tillfällighet. :/

Spekulation:
Vinter hälv året på torr foder?
Har inte markt själv non extra behov.
Om det finns andra har som har sett ett + i salt intag.
Som sakt, vetrenärs åsikt kunde vara av interest.

Liknande trådar

Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 024
Senast: Docka
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 224
Senast: isafore
·
  • Låst
Gravid - 1år Hej jag heter Californication och jag är gravid. Och jag hatar det. Hatar. Varning för gnäll. Jag hade någon naiv, romantisk dröm om...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
18 613
Senast: BernT
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 253
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel