Farligt med ångor?

misan

Trådstartare
Jag blir inte klok på allt som är farligt, ska undvikas osv. Många säger ju att man inte ska t ex måla, och visst är det onödigt om det går att undvika för det är klart man inte vill ta risker man kan vara utan.. tråkigt bara när vi renoverar att sambon får göra i princip allt, eller vågar man måla utomhus?
Men nu till mitt egentliga problem; i mitt ena jobb använder jag en del kontaktlim och även impregnering. Impregneringen görs ju alltid ute men det är ju omöjligt att inte få med någon lukt in när man sedan tar in grejerna. Och limma mer eller mindre måste jag göra inne, av praktiska skäl. Jag öppnar fönstret och försöker vädra men det luktar ju rätt starkt. Hur farligt är det?? Det går ju inte direkt sluta jobba i v 12 ;) och som egen företagare har jag ingen annan att överlåta den delen av jobbet på heller.
Så, vad gör jag??

Sv: Farligt med ångor?

Måla o så är oftast ingen fara, då färgerna idag oftast är vattenbaserade. Vi målade om hela lägenheten när jag var gravid o de är inget fel på min son. :D

Nu vet inte jag riktigt skillnaden mellan olika lim. Men min kompis jobbar som målare o tapetserare o de är ingen fara för henne att jobba.

Även om de luktar mycket så betyder de inte att de är farligt. :laugh:

Jag har målat mycket men med bra ventilation, dock bara hemma på glad hobbynivå... :)

Om det är farligt borde man ju kunna kolla med havandeskapspenning och försäkringskassan, eller? Då borde man ju rekommenderas omplacering..

Hur farliga ångorna är beror ju alldeles på vilket lösningsmedel det handlar om.

Vissa lösningsmedel är cancerogena, andra helt ofarliga.
Sen beror det på i vilken miljö du använder medlen, är det ute och eller inne, osv.

Detta bör du kolla upp, antingen hos tillverkaren av produkten eller hos skyddsombud/ansvarig på företaget.

Hoppas det fixar sig!

Ansvarig på företaget blir väl jag då ;-)
Lösningsmedelbaserat kontaktlim, hittar inte vad det är för lösningsmedel, men detta på hemsidan
"Farligt vid inandning och hudkontakt. Ångor kan göra att man blir dåsig och omtöcknad." lät ju inte så nyttigt. Frågan är bara vad jag ska göra åt det?! Limmar gör jag som sagt inne, håller fönster öppna men visst blir det en del lukt ändå.
Får försöka kontakta tillverkaren och fråga Hur farligt det är, men gissar att de kommer säga att man ska undvika det, om inte annat för att ha ryggen fri.
Ingen annan egen företagare som hamnat i liknande situation? Hur löste ni det??

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar