Farligt analysera foder?!

Humelibumlan

Trådstartare
Man upphör aldrig förvånas :(
Har inte hästägare normalt sunt förnuft och ögon i skallen?? :confused: :confused: :confused:
Gång efter gång hör jag argumentet- H*N har en väl analyserad och beräknad foderstat, han får vad han behöver, som svar på frågan varför hästen är så mager eller ögonen snurrar som ett flipper i huvudet, hästen äter upp inredningen osv.. ?

Även här på Bukefalos diskuteras brist på olika saker, men nähä- det kan inte vara brist, min häst får minsann det den ska ha... enligt nån :devil:-la uträkning på ett papper! :eek: :mad:

Häster är individer och analys av foder samt uträkning är en bra hänvisning till vad som är lagom mängd... men i slut änden kan man ju ta och titta på hur hästen är i hull och hår och hur den uppför sig?! :mad: :mad: :mad:
 
Tror du dessa hästar hade fått en bättre foderstat om ägaren inte haft analyserat foder? Personligen tror jag att ägarna som skyller på att foderstaten är uträknad annars skulle sagt något i still med att "han får vad han alltid fått" eller haft något annat svepskäl.
 
Jag håller med dig...visserligen är det bra med analyserat grovfoder, intet ont om det...men ibland blir det på hästarnas bekostnad genom att grovfodret inte "räcker" dygnet runt för dom :crazy:..att pytsa hö som inte räcker ett helt dygn är vansinnigt, detta är en nackdel med "uträknade" foderstater..... :(
 
Nåja, de ägare jag personligen träffat är det då inget fel på, utan de gör det mesta för sina djur... Problemet är den falska invaggade säkerheten "att det är bra" de får med den beräknade foderstaten.. och då är det ju som det ska vara.. :(

Missförstå inte! Analys av foder och beräkning av foderstat är super bra! Men man får ju inte sluta tänka och titta bara för det!?
Att analysera foder och beräkna är ju rikt linjer... inget man kan följa till punkt och pricka- då är man fel ute!
Hästar är individer med olika behov! PUNKT!
 
Jo jag säger ju inte det är fel att analysera och beräkna... men det betyder ju inte att man ska sluta tänka! :crazy:
En stor nackdel är ju förutom det du beskriver dessa hästar som faktiskt inte alla "klarar" sig på den uträknade foderstatet, utan faller ur eller börjar gnaga inredning osv.. alltså uppvisar tecken på "fel och behov"...
Men att tala med ägaren om saken är som att be de två tallrna här dansa bugg... Nope! :(
Det är fast i sin övertygelse om att detta är rätt... hästen får vad den ska ha och "felen" beror på annat... :mad: :mad: :mad:
 
Oavsett vilken metod man använder för att bestämma foderstaten så riskerar det att bli fel om man envisas med att hålla fast vid en foderstat som enlig metoden är den rätta om man inte tar hänsyn till det faktiska resultatet.

Den som lätt invaggas i falsk trygghet från analys är förmodligen samma personer som skulle varit trygga med ridlärarens rekomenderade foderstat, "så har vi alltid gjort" eller "så står det på påsen" metoderna. Jag menar inte att dessa människor inte vill sina hästar väl utan snarare att de lätt fastnar i ett visst sätt att se på saker och har svårt för att ändra på sig och ta till sig ytterliggare kunskaper och erfarenheter.
 
Men om hästen inte får tillräckligt med grovfoder så beror det knappast på analysen i sig utan folks oförmåga att sammanställa vettiga foderstater. Den som anser att hästen måste ha fyra kg kraft och blir tjock av hö kommer snarare att utnyttja analyseländet till att stödja sin uppfattning än för att objektivt räkna fram en bra foderstat. Alla hästar kan inte få fri tillgång till hö, vissa skulle göra tappra försök att äta ihjäl sig.
 
Min vet sa till mig att jag skulle ge f*n i att räkna på mina hästars foderstat för hästarna mådde mycket bättre om jag inte räknade, jag fick nämligen fram väldigt konstiga siffror till mina pojkar så nu räknar jag bara om jag tror att något är fel(brist/överskott av något ämne). Jag tror att om man inte kan så lyssnar man hellre boxgranne/ridlärare etc. än på hästen, det kan ju ta både tid och ansträngning att lära sig själv och det är ju i vissa fall hemskt jobbigt.
 
Men då är det ju DU som missuppfattat hur man använder analysen.

När man haft sin häst ett tag så vet man vad den funkar på, då använder man ju analysen till att lägga hästen där den funkar i MJ och sen balanserar resten av det som behövs (protein osv). Det är ju inte uträkningen i sig som är ändamålet, utan att hästen får det den behöver, dvs man fodrar med ögat och balanserar mha analysen.

Jag har också ett "fall" i min närhet där hästen "minsann" får uträknad foderstat. Hästen är så mager att det är läskigt att se, ett magert fullblod som står på runt 75 MJ och hon har minsann lagt på 10% för att han är smal. Men hallå!

Den hästen har dock alltid varit smal, även innan hon började räkna, så hon ger vad hon tycker han ska ha...
 
Om man tittar på foderstat till en unghäst under första vintern får man fram att man ska ge för beräknad slutvikt + 10% i tillväxt. Av det får man fram att min åring ska äta ca 20 kg hösilage(mer går inte) och ca 9-10 kg kraftfoder om dagen. Lät det bra?
 
Det finns en faktor till förutom hästens individuella ämnesomsättning och det är analysresultatet.
Jag önskar att alla hästägare fick en inblick i de felkällor som påverkar ett analysresultat. Om många fler skulle förstå att varje analys endast är resultat av ett stickprov och att höpartiet kan avvika från de värdena som står skrivna i pappret.
Jag välkomnar intresset för foderstat och grovfoder, jag hoppas att det är en trend som är här för att stanna. Det jag tror saknas är erfarenhet.

Det är ju långt till jul så jag får väl önska en stund till! :D
(FÖ om man får dra alla över kam så tycker jag de flesta vet har stora brister i foderkunskap…)
 
Den foderstaten inklusive värde på fodret skulle jag bra gärna vilja se innan jag har någon som helst åsikt om det. Det låter som du missuppfattat något ganska grovt eller använder foder med minst sagt usla värden.
 
Om man tittar på foderstat till en unghäst under första vintern får man fram att man ska ge för beräknad slutvikt + 10% i tillväxt. Av det får man fram att min åring ska äta ca 20 kg hösilage(mer går inte) och ca 9-10 kg kraftfoder om dagen. Lät det bra?

Antingen har du en jättelik åring eller ett fruktansvärt dåligt silage. :crazy:

mvh Jessica
 
Kan dessutom tillägga i diskutionen att man inte kan lita helt på analysresultatet. Fick förra året helt FEL analyssvar, reagerade redan när svaret kom på torrsubstansen som av tidigare erfarenhet inte borde vara på den nivån den var. Ringde upp dem men de var bergsäkra att det var rätt prov som vi fått svar på. Började fodra enligt deras analys men såg snabbt att det inte gick på rätt håll i stallet. Ringde dem igen och kom överens om att skicka ett nytt prov fick fram löftet att om det inte alls överensstämde med det gamla så skulle de själva stå för analyskostnaden, Behöver jag säga att den analysen inte kostade mig något, där var inte ett enda värde som var i närheten av de tidigare på den nya analysen. De måste alltså tidigare blandat ihop proverna, så det måste ju även ha drabbat någon annan (vars analyssvar jag fått), Nu reagerade jag dirket då som sagt torrsubstansen verkade mysko. Så jag litar aldrig hundra procent på analyser längre i och för sig så brukar jag alltid även fodra med ögat men det tar ju alltid lite tid innan något händer....
 
Den foderstaten är INTE den han står på nu, jag skulle aldrig våga ge en unghäst så mycket kraftfoder oavsett hur stor han blir men vill du räkna på det så tittar jag på alla förslag jag får. Det gäller Shire-hingst, beräknad sluthöjd 178-182 cm, beräknad slutvikt ca 950 kg, nuvarande ålder 13 månader. Det finns ingen analys på silaget då det är taget på olika vallar med väldigt varierande växtsorter men mitt fullblod har varit bra i hull hela vintern vilket säger att det är inte helt dåligt(sen är mineralinnehåll mm. en helt annan sak). De står på hel korn som blir förvälld + melass och naturligtvis mineraler och vitaminer(Chevinal Plus) och salt. Ser fram en svaret, det är alltid roligt med andras åsikter.
 
Om du inte har analys på silaget, hur har du då kommit fram till dina siffror???
 
Din shire behöver vid 13-18 mån ålder ca 99 MJ, det går lätt att få ihop utan den jättemängd foder du skrev. Alltså borde din veterinär sagt LÄR DIG RÄKNA istället för sluta räkna...
 
Ca värden hämtade ur tabell, det är inte lönt att ta en analys, alla balerna har olika vattenhalt och olika växtsammansättning.
 
Jag tro inte någon vettig människa skulle rekomenderat dig att fodra efter gissningar så som om det vore en analys, det känns väldigt irrelevant som exempel i en diskussion om huruvida analyser kan vara farligt vilseledande.

Med det silage vi hade i vintras hade din hade din häst klarat sig bra på en 25 kg hösilage (ts 51%) eller kanske ännu hellre fri tillgång och kanske något kg energirikt kraftfoder, vi hade höga proteinvärde. 25 kg hösilage är med den torrsubstansen lär inte vara för mycket till en växande shire, min isladshäst fick 10 kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Alltså jag förstår helt och hållet principen med att man ska analysera grovfodret och sen utgå ifrån det när man beräknar foderstat mm...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 861
Senast: zzz
·
F
Träning Jag har en liten shetlandskorsning som är sju år gammal. Trots att jag tycker mycket om honom så kan jag inte förneka att det är en...
Svar
18
· Visningar
1 868
Senast: mizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp