Farlig i boxen!

K

KiiiWiii

Hejsan!
JOo det är så med min medryttarhäst att han är ganska bråkig i boxen.
Han brukar lägga öronen platt bakåt och försöker bitas när man borstar under magen och när sadeln kommer fram blir han allt annat än glad!
Ibland kan han försöka sparkas när man sänner sadelgjorden men det har bara hänt ett fåtal gånger.
Men igår när jag hade tagit in honom var han extremt sur. men det konstiga var när jag började borsta honom på vänster framben så kyfte han upp det och krafsade surt, tänkte inte mer på det utan fortsatte borsta. när jag kom till bakbenet och började borsta lyfte han surt upp det (redo att sparkas liksom) jag smällde då till han på rumpan och då sparkade han ilsket efter mig. Han är smart för han vet vart han ska sparka för att få ett så bra resultat som möjligt! gick över till andra sidan och borstade och när jag kom till bakbenet på den sidan skickade han ut en J***a spark rakt i låret på mig! sen blev han ännu argare och sparkade in i väggen?? vad tusan tänkte jag? Han har inte gått några lektioner de senaste dagarna utan har gått i hagen och i boxen.
Men har ni någon aning om vart detta beteende kan komma ifrån? :O Kändes inte som han. sur brukar han vara men han har aldrig sparkat och hållit på så! och just det här med benen tycker jag är skumt? min ridlärare sa också att det var mycket konstigt då han har uppfört sig bra tidigare!

OCh en sista sak, kan man göra sönder något i låret? :confused: precis ovanför knäet, lite på utsidan av låret liksom. är svullet och börjar komma fram ett blåmärke men jag kan knappt stödja på benet, tror ni jag ska kolla upp det?
 
Sv: Farlig i boxen!

Hejsan!
JOo det är så med min medryttarhäst att han är ganska bråkig i boxen.
Han brukar lägga öronen platt bakåt och försöker bitas när man borstar under magen och när sadeln kommer fram blir han allt annat än glad!
Ibland kan han försöka sparkas när man sänner sadelgjorden men det har bara hänt ett fåtal gånger.
Men igår när jag hade tagit in honom var han extremt sur. men det konstiga var när jag började borsta honom på vänster framben så kyfte han upp det och krafsade surt, tänkte inte mer på det utan fortsatte borsta. när jag kom till bakbenet och började borsta lyfte han surt upp det (redo att sparkas liksom) jag smällde då till han på rumpan och då sparkade han ilsket efter mig. Han är smart för han vet vart han ska sparka för att få ett så bra resultat som möjligt! gick över till andra sidan och borstade och när jag kom till bakbenet på den sidan skickade han ut en J***a spark rakt i låret på mig! sen blev han ännu argare och sparkade in i väggen?? vad tusan tänkte jag? Han har inte gått några lektioner de senaste dagarna utan har gått i hagen och i boxen.
Men har ni någon aning om vart detta beteende kan komma ifrån? :O Kändes inte som han. sur brukar han vara men han har aldrig sparkat och hållit på så! och just det här med benen tycker jag är skumt? min ridlärare sa också att det var mycket konstigt då han har uppfört sig bra tidigare!

OCh en sista sak, kan man göra sönder något i låret? :confused: precis ovanför knäet, lite på utsidan av låret liksom. är svullet och börjar komma fram ett blåmärke men jag kan knappt stödja på benet, tror ni jag ska kolla upp det?

Har ni möjlighet att ställa hästen på gången? Han kanske känner sig trängd i boxen?
 
Sv: Farlig i boxen!

Jag har ett sto som betedde sig sådär när jag träffade henne för mer än tio år sen. Jag ställde henne i gången när jag skötte henne och ignorerade hennes beteende vilket gjorde att hon bråkade mindre och mindre eftersom hon inte fick någon fördel av att hålla på och tramsa.
 
Sv: Farlig i boxen!

Ja, åk och kolla upp ditt ben. Det låter lite likt det som hände mig när min häst fick in en fullträff och jag har fortfarande problem med det knät. Håller mina tummar för att du inte skadat något väsentligt utan att det bara är ömt.
 
Sv: Farlig i boxen!

Säger detsamma, bind upp hästen, helst i gången. Och håll undan för benen, så att han inte får in en träff en gång till. En häst som inte bara hotar utan sparkar för att träffa skulle jag inte hantera lös, det kan bli farligt. Är han så med alla, eller är han snäll med vissa som känner honom väl? I så fall kan du kanske be dem visa hur de gör, en del ridskolehästar blir tyvärr duktiga på att skrämma folk, och fenomenala på att känna ifall man blir det allra minsta osäker.

Varför hästen var extra sur just denna dag är svårt att säga, det beror på vad hästen har för temperament.

Ridskolehästen jag rider kan vara en riktig surkart i boxen, stryker öronen bakåt och ser ut som han ska äta upp en. Egentligen är han dock jättesnäll, men tyvärr har han lärt sig att skrämma folk, och kan till och med bitas ifall man backar när han hotar. Tar man honom inte på allvar så åker öronen fram efter en liten stund, och så vill han gosa istället. Men det är alltså en häst som i grund och botten inte är särskilt hård eller skarp, han skulle aldrig någonsin sparka efter någon, eller ens hota att göra det. Hursomhelst, jag har märkt att han blir ilsknare ju piggare han är, så om han har vilat är han som en spottkobra i boxen (men desto roligare att rida, då är han full av energi och sugen på att jobba!). Är han snäll och gosig i boxen är han oftast rätt trött, snäll att göra i ordning men lite mer motvillig och trött i ridningen. Det skulle ju kunna vara något liknande som gjorde att din medryttarhäst var extra ilsk idag när han fått vila.

Att hästen sparkar efter en när man borstar benen är i sig inte konstigt, en del hästar är känsliga på benen och vill inte att man är där och borstar. Däremot är det självklart inte ok att de gör det. Det som gör att jag verkligen skulle ta mig i akt med den häst du beskriver är att han blev värre efter det att du sa till honom, och sparkade för att träffa istället för att bara hota. Ska man diskutera med en sån häst måste man vara 100% på att få sista ordet, och vara beredd på att slåss. Inget jag skulle ge mig på om jag inte kände hästen extremt väl, och visste att det skulle gå bra, annars kan det leda till att hästen blir etter värre, eftersom den lär sig att den kan bestämma. Antingen får man låta såna hästar hållas, ignorera beteendet och hålla sig utom räckhåll för sparkar och bett, eller också mota olle i grind och inte tolerera nånting, dvs säga till redan när hästen börjar krafsa med frambenet, och ta diskussionen som uppstår i så fall, tills hästen backar. (mentalt, alltså, den behöver såklart inte backa fysiskt).
 
Senast ändrad:
Sv: Farlig i boxen!

Ja, åk och kolla upp ditt ben. Det låter lite likt det som hände mig när min häst fick in en fullträff och jag har fortfarande problem med det knät. Håller mina tummar för att du inte skadat något väsentligt utan att det bara är ömt.

Mitt ben har blivit mycket bättre nu! Var väldigt orolig i går kväll men nu idag känns det MYCKET bättre, lite blått men svullnaden har gått ner rejält och känner bara lite ont nu! :)
Är väldigt glad att han inte träffade knäet :O
Hopaps ditt knä kan bli bättre :cry:
 
Sv: Farlig i boxen!

Jag blir så glad av era svar! Kul att ni vill hjälpa till, det uppskattas!
Så binda upp honom i gången borde man sikta på. Jag ser att jag har varit otydlig med en sak och det är att han står bunden i boxen när jag hanterar honom, ber om ursäkt för detta! :o

Jag har mycket svårt att tro att han skulle vara elak. han verkar bara inte vara den typen av häst!
Men det som du Mabuse är inne på att din ridskolehäst bråkar när han inte gått på ett tag låter som en ganska bra teori tyckte jag! pratade med ridläraren och han hade inte gått på hela veckan och igår hade han skött sig exemplariskt i boxen! kan det alltså vara så att han hade en dålig dag och var sur för att han inte hade fått gå? :/
 
Sv: Farlig i boxen!

Nej, jag tror inte de är sura för att de inte fått gå, när det gäller hästen jag rider blir han helt enkelt sur och otålig när han har myror i benen. Det är inte så att de står och surar för att de inte fått gå lektion, utan snarare är de pigga för att de inte har gått, och piggheten och energin visar sig genom mer vilja och mindre tålamod i boxen. Jag tolkar det inte som en dålig dag, utan helt enkelt som en mycket energisk dag, och en häst som tyvärr visar den energin genom att vara lite ilsk i boxen.
 
Sv: Farlig i boxen!

Är inte detta hästen som bockar när den hoppar?

Tycker det är klockrent att han inte mår bra och har ont någonstans.
Personligen skulle jag inte rida hästen mer förrän den är ordentligt kollad.
 
Sv: Farlig i boxen!

Guuuud vad gammal tråd, anyway!
Den kan vara kittlig helt enkelt, och ha ett aggressivt betéende! Det kan vara att han känner sig trängd eller är inte trygg.
 
Sv: Farlig i boxen!

När vi nu vet att hästen lätt kan slänga iväg ett bakben och sparkas ordentligt, så vill jag bara göra ett litet inlägg om vikten av att tänka på säkerheten.

TS, hjälm på när du hanterar hästen, oavsett ifall den är uppbunden på gången eller lös i boxen. När du borstar bakbenen så se till att du inte har några knän i backen eller sitter "för bekvämt" på huk. Stå hellre med raka ben framåtböjd så att du lätt kan komma undan ifall det börjar viftas med bakben.

En olycka händer så lätt! Du vill inte få en spark i huvudet...

Du verkar vara en ung tjej som håller till på ridskolan, utsätt dig inte för onödiga risker. Det finns vuxna som jobbar på ridskolan som ska hantera hästen om den blir för opålitlig/farlig.

I övrigt verkar det vara en "klassisk" ridskolehäst som är trött på tillvaron/har ont någonstans/ är stressad/ inte trivs. Det finns antagligen en förklaring till att pålle beter sig som han gör.. Känns sorgligt tycker jag, har sett det förr..
 
Sv: Farlig i boxen!

Gammal tråd? någon dag gammal...
Vi hade en ponny som var jättesur i boxen och hotade och hade sig, men ställde man den i gången kunde man göra vad som helst. Boxen var hans revir
 
Sv: Farlig i boxen!

Guuuud vad gammal tråd, anyway!
Den kan vara kittlig helt enkelt, och ha ett aggressivt betéende! Det kan vara att han känner sig trängd eller är inte trygg.

Men det är ju det att han har varit lugn annars! detta kom så plötsligt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp