Färgväxlare?

Sv: Färgväxlare?

Jo, gulsvarta kan också ha röda skiftningar.
Jag har sett bleksvart hos nordsvensk och russ, tror jag. De kan ha varit gulsvarta men för mig såg de bleksvarta ut. ;)

Jo kanske, men detta känns mer som riktiga grå hårstrån, eller hur skall jag förklara mig, haha! De finns liksom lite överallt i pälsen och ju mer vinterpäls som åker bort desto mer av den pälsen som kommer fram under är nästan vit/silvrig. Han var lite sådan innan han satte vinterpälsen men det var några få strån i jämfört med vad det är nu, nu ser han nästan stickelhårig ut över halsen om man kollar närmre. Han är ju inte "dammigt grå" om man säger så. Det är ju riktiga vita hårstrån. Dessutom blir benen rödare för var dag som går!

Nåja, får väl gissa på att han är av den bleksvarta varianten, med silvriga hårstrån och röda ben, man och svans. Lite kul blandning ;)

Färgväxlare = konstantskimmel i ordets rätta bemärkelse är han i alla fall inte. :angel:

Gulanlag ser han inte ut att ha på bilden och vore han (avblekbar) skimmel borde han rimligen börjat vitna mer vid det här laget, då hästen är 8 år gammal enligt worldfengur.

Pappan är registrerad som (avblekbar) skimmel född svartskäck och mamman som fux, så Baldur är genetiskt sett en helt vanlig, svart islandshäst.

Eller om man så vill, bleksvart med gråare underhår synliga efter vinterpälsfällning och solblekta röda slingor i man mm. Fin är han i vilket fall som helst. :)

Ja, enligt WF är Gráskjóni född svartskäck.

stämmer bra, han har stått på mitt stall och min kompis äger gráskjóni nu. han är nu hel vit, eftersom att en grå skäck blir vitare ju äldre han blir, och även svartskäckar kan bli vitare.

Ja, en svart häst är han väl trots allt med lite skiftningar beroende på årstid ;) Då har jag fått det utrett ;)

Tack! Ja han är jättefin, lika kort som en liten ponny i kroppen och inte särskilt hög, men stor och grov, stark som en oxe :) Mötte en man ute i skogen en gång som jag frågade om jag red på en ardenner :angel:

Kan ju hoppa in och säga igen att det där med röd man kan vara solblekning :) Min islandshäst var kolsvart i såväl hårrem som skyddshår när han kom till mig, men efter en sommar så var han röd i manen. Väldigt snyggt om du frågar mig, jag har alltid kallat det "islandsblekning" eftersom jag upplever det som att det är vanligt bland islandshästar.

Liknande trådar

Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 844
Senast: Maja_Kandi
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Kropp & Själ Efter att ha varit avskräckt från hårfärgning sedan en misslyckad blekning i fjortisåren har Stormkast äntligen tagit mod till sig och...
2
Svar
22
· Visningar
7 316
Senast: nexxa
·
J
Islandshäst Min häst är född 2008 i hans pass står det at han är skimmel hans mamma är skimmel hans pappa är svart. På sommaren är han som guldbrun...
2
Svar
27
· Visningar
5 763
Senast: REIN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar