Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Min fölunge har väldigt ljus buk, men eftersom att hon blev rakad runt naveln för UL när hon var sjuk, så ser jag att hon har en
del vita småfläckar. Det är mycket möjligt att hon har fler fläckar under magen, men hon har närapå vit päls så det är omöjligt att
se - hur gör man med ID kontrollant då?

Sedan så är det även omöjligt att se hur högt hennes strumpor går, på grund av ljusa ben. Inte kan man vänta tills fölpälsen trillat av helt?

Blöt ner henne. :D :angel:

Annars kanske du har bilder från när hon är nyfödd/blöt där tecknen syns tydligare?

Görel, Då försöker jag avvakta lite med ID-kontrollant. :)

Duplo, Jag har knappt några bilder på henne som nyfödd, men det lär väl regna någon dag. :D

Man får helt enkelt göra så gott det går. Själv har jag väntat in i det sista med att id-kolla mina föl eftersom de alla har ändrat tecken efter id-koll. T ex hade den förste bara en snopp när han id-kollades men fick sen ytterligare två fläckar bredvid. På tre av ungarna har registrerande föreningen dessutom ändrat id-beskrivningen, en vit överläpp blev en snopp, en bukfläck togs bort och stickelhår togs bort på fjolårsungen. Jag struntar i det så länge ingen säger något eftersom de är chippade.

Hur länge kan hästar egentligen ändra sig när det gäller tecken? Kom att fungera med anledning av ovanstående och Ironwills kommentarer samt att min 3 åring i våras hade en mörk rand under magen - nu är den vit! Det finns bildbevis på båda... :eek: (Men hon ändrar ju färg snabbare än jag byter kläder nästan, det senaste är tydligen att adera vitt...)

Men vad är vanligt? Att hästar skimlar av är ju en sak, men i övrigt?

Vet inte hur det är för andra, vet bara hur det varit med mitt stos avkommor. Mitt sto är efter Ceylon och har inte så mycket tecken själv men har olika på vintern och sommaren. På vintern vita hår på överläppen, på sommaren vit mellan kotan och ballen på baksidan av svarta ben.
Hennes tvååring har det senaste halvåret fått en vit fläck i ballen på enda benet utan tecken, och ettåringen har senaste månaden fått en massa gråa hår i virveln i övergången mellan huvud och hals.

Spännande att det ändras mellan sommar och vinter! Har en fundering om det är så med min också - jag har ju bara haft sedan i vintras.

Vore kul att höra flera personers iaktagelser!

Glömde att skriva att stoet är stickelhårig på sommaren men inte på vintern. Hon får också nästan helt bruna ben i vinterpälsen.

Min mammas ponny har en konstig sak med sin päls, kanske någon har hört talas om det eller vet vad det beror på? Hon är fux med endast en vit bakkota samt lite vitt i pannan. Men sedan har hon vita fläckar på kroppen allt från en knappnålshuvud stort till en femkrona. Dessa vita fläckar är inte konstanta utan flyttar runt/kommer/försvinner vid varje pälsfällning men de är aldrig på samma plats. Vissa perioder har hon några få fläckar, medan andra gånger som i år har hon runt ett tiotal eller mer. Har frågat runt men ingen har någonsin hört talas om något liknande, inte ens veterinären som besiktade henne när hon köptes.

Ögonfärg på häst

Har en häst här hemma som är helt vanligt brun med svarta ben och svart man och svans men ögonfärgen är mycket ljusare än vad jag sett på någon annan "vanlig" brun häst.
Ögonfärgen är som på vissa gulbruna hästar, vet inte vad det heter men dom är ljusare än vanligt.

Nu undrar jag hur denna häst kan ha fått denna ögonfärg? pappan och mamman är helt vanliga bruna hästar, och vad jag vet så finns det bara brun, fux och skimmel längre bak i stammen.

Kan tillägga att denna häst fått två avkommor, en blev svartbrun och den andra brun och båda har "normal" färg på ögonen.

Är detta vanligt eller finns det något dolt anlag?

Ni som är kan detta med färger och arv, svara gärna .

Det låter som vad man kallar "Birdcatcher spots". Det är ett fenomen som man nog egentligen inte riktigt har kläm på. Man vet alltså inte riktigt vad som orsakar det, utan har väl mest lite lösa teorier och funderingar. Men något känt anlag för fenomenet finns alltså inte idag.
Jag har sett väldigt en handfull hästar live som varit väldigt kraftigt tecknade med dessa - arab, fullblod och en väldigt häftig ridtravare. Som med så mycket annat verkar det synas tydligare på röd bas än svart bas, men kan väl uppkomma på de flesta baser.
Väldigt häftigt fenomen, oavsett vad det beror på!

kl
Har funderingar kring färgen på vårt föl. Hon är fux men i botten på manen (det som växer ut) är hon gulvit och om man viker isär pälsen så är hon näst intill vit där också. På låren och skinkorna har hon vita stickelhår. svansen gulvit.
Kan det bli så i "botten" på fuxar eller håller hon på att byta färg?

Hon är 1 månad gammal. Mamma fux och pappa isabell.

Hästar byter inte färg så, så är hon född som fux så är hon fux. Det kan bara bli fux och isabell i den kombinationen, men isabeller är ofta väldigt ljusa vid födsel vad jag har sett.

Okej då förblir hon väl fux, blev fundersam då jag aldrig sett en fux med så vita bottenhår. :)

Det låter som vad man kallar "Birdcatcher spots". Det är ett fenomen som man nog egentligen inte riktigt har kläm på. Man vet alltså inte riktigt vad som orsakar det, utan har väl mest lite lösa teorier och funderingar. Men något känt anlag för fenomenet finns alltså inte idag.
Jag har sett väldigt en handfull hästar live som varit väldigt kraftigt tecknade med dessa - arab, fullblod och en väldigt häftig ridtravare. Som med så mycket annat verkar det synas tydligare på röd bas än svart bas, men kan väl uppkomma på de flesta baser.
Väldigt häftigt fenomen, oavsett vad det beror på!

Är det ärftligt eller ett "hoppsan-fenomen"? Finns ju några sånna varianter som bara råkar bli tex. islandsstoet Mìljon fra Grund men som inte nedärvs.

Jag vet faktiskt inte. De jag har sett som hade dessa hade inga direkt nära släktingar som hade något liknande. Eller ja, nu har jag ju inte kunnat kolla upp alla syskon, halvsyskon mm, men tittade ag i stammen så kunde jag inte hitta något liknande. På de hästar här jag dessutom sett en del andra avkommor till mamman och pappan så fanns inte heller något direkt spännande förutom lite tecken. Men det är väl ett sånt fenomen som man inte har någon konkret fakta på direkt. Vågar inte riktigt uttala mig om det av den anledningen, men om där nu finns en genetiskt nedärvbarhet så är det i varje fall inget som är dominant.

Ang islandsstoet så är hon ju Chimera, dvs har två olika uppsättningar DNA pga hopsmältning av två individer i tidigt stadie, därav färgen. det läget är det inte så konstigt att det inte nedärvs då fölen enbart får ena uppsättningen DNA. irdcatcher är nog inte resultatet av Chimerism, så det kan ju teoretiskt finnas en nedärvbarhet.

Senast ändrad:

*kl

Jag tänkte betäcka mitt Figaro R-sto med Charon. Vad kan det tänkas bli för färg? Stoet är mörkbrunt med en del gult runt mule och ljumskar. Charon är skimmel. Själv kan jag ingenting om färger...

Det beror på hingstens födelsefärg. Men det är 50% chans till skimmel ovanpå grundfärgen i alla fall, oavsett vad den blir, under förutsättning att hingsten inte är homozygot för skimmel då.

Charon är inte homozygot skimmel så det är 50% för skimmel.
Sen gissar jag på fux eller brun. Inte gult om inte stoet är gult.

Vad säger ni, är hon en palomino eller fux? Jag har varit säker på att hon är gul, men nu tänker hon bli "svart".

going_darkside_by_eldfuxen-d54alq3.jpg

darkside_by_eldfuxen-d54alut.jpg

Är det inte bara huden som lyser igenom? Isabeller har ju mörk hud vad jag minns. Jag tror att gräddnosen är isabell och inget annat. Fast det vore iofs coolt om hon fick Stellas fuxfärg!

Jag trodde först att hon bränt sig, men det är päls och den går ta tag i. Ser du halsen på första bilden,
där har hon ju varit klippt sedan hon var nyfödd och nu är hon ju snart 5 v, och där är pälsen mörk och går
att ta i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka