Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Min gulbruna har en mörk "mellanpäls" när han fäller. Han får alltså den mörka färgen överallt men aldrig samtidigt, och både sommarpälsen och vinterpälsen är ljus.

Kanske kan vara något sånt? Ingen av mina (2) isabeller har haft så, men det är kanske inte omöjligt :p

Här ser man lite:
DSC09639.jpg

Annars kan hon ju vara mörk isabell också, du kan ju alltid göra ett färgtest ;)

jag tycker det är så himla häftigt med stellas päls, det är ju helt underbart om gräddnos verkar få samma :love:

Hur starkt är skimmelanlag?

Har betäckt mitt sto (mörkbrun med vita tecken se bild) med Lambourghini som ju oxå är mörkbrun. Stoets mamma är även hon mörkbrun och stoets pappa likaså. Stoets farfar och flera hingstar bakåt i det ledet är dock skimmlar (Calato-Capitol I- Capitano). Mitt sto är mörkbrun men en anings anings skimmelstickelhårig. Hur starkt är egentligen skimmelanlag vs hur starkt är den bruna färgen? Stoet;
(1)+REV.jpg

Sv: Hur starkt är skimmelanlag?

Skimmel är ett dominant anlag = finns det så syns det de kan aldrig bära på skimmelanlag dolt, därav måste alltid en avkomma ha en skimmelförälder för att kunna bli skimmel, så skimmel kan din aldrig bli.

Skimmelanlag syns, d v s är hästen inte skimmel har den inte anlaget. Anlaget för stickelhår hänger inte ihop med anlagt för skimmel.

Mitt mörkbruna sto är också stickelhårig men det har hon från sin pappa Ceylon, fölet är efter Feliciano (men nu är han inget föl längre utan sex år:)).
Stoet har två stickelhåriga avkommor, den ena är efter Lambo och den andra efter Szkopul, vilka är brun respektive svart.

Det vore snyggt. :love: Om hon kunde tänka sig att matcha sin mammas storlek + färg så blir dom ett läckert körpar. :love:

Urkella, Gräddnos var rosa runt ögonen när hon var nykläckt, därmed borde hon inte kunna vara annat än fux eller isabell.
Svarta och bruna hästar är ju inte rosa runt ögonen som nyfödda.

Nileris, Stella är fux, ja även om det är många som inte tror på mig när jag säger det. :p

Hoppla!

Fick en liten russunge för snart 4v sedan, jag funderar på hon blir för färg .. har lyckats konstatera att hon blir fux, men om hon blir ljus eller mörk har jag inte en susning om.

Hon var väldigt ljus i hela kroppen när hon föddes förutom på huvud, man och rygg där hon var fux. Svansen har varit blandad fux och vit. Nu när hon är lite äldre har hon dock blivit mörkare på kroppen men har väldigt ljusa ben och ljumskar samt många vita strån här och var.

Vad tusan blir hon? :p Mormor är isabell, farmor fux, mamma o pappa bruna samt ett syskon som blev fux.

1206071.jpg

1206063.jpg

Det är väldigt svårt att säga om dom blir mörka eller ljusa, man får avvakta ett par fällningar. Speciellt på fuxar.

Skulle säga att den kan det om det finns anlag för det. Har en tvåårig fux (Szkopul - Ceylon) som såg ut som din i man och svans när hon var föl, idag är både man och svans randiga.

Definitivt fux. Oftast blir de något mörkare i nyansen när de fäller fölpälsen. Nyansen på manen säger dock inte så mycket då även fuxar med flax föds med röd man som senare bleknar och blir ljus. Tycker din ser ut att bli en vanlig "medelmörk" fux.

IronWill: Vad har pappan för färg?

kl

Men vad är hon för färg!?
Jag trodde hon var fux... men nu, när fölpälsen släpper så är hon gråbrun i ansiktet och vitgrå på benen. Rumpan blir allt vitare och allt underhår, samt nya håren i manen, är vita eller ljusa.

Hon såg ut som fux när hon föddes och hade rosa runt ögonen. Men nu...?;)

2ywwnt1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka