Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Förvisso skulle det kunna vara så, jag har också sett bilder på sådana korsningar men kan inte minnas att jag sett en zebra/häst som var randig på vit botten. Ränderna hänger i, men på de bilder jag sett har det alltid varit ränder på grundfärg.

Dubbelgul förutsätter ju dessutom att båda föräldrarna är gula och det kan inte bäras dolt. Möjligen på svart iofs, men det tenderar ju att synas där med. Tycker att om det fanns gulanlag på zebror så borde det dyka upp oftare?

Förvisso skulle det kunna vara så, jag har också sett bilder på sådana korsningar men kan inte minnas att jag sett en zebra/häst som var randig på vit botten. Ränderna hänger i, men på de bilder jag sett har det alltid varit ränder på grundfärg.

Dubbelgul förutsätter ju dessutom att båda föräldrarna är gula och det kan inte bäras dolt. Möjligen på svart iofs, men det tenderar ju att synas där med. Tycker att om det fanns gulanlag på zebror så borde det dyka upp oftare?

Den du visade behöver väl iofs inte vara dubbelgul den är ju gul och vit istället för svart och vit som zebran normalt är alltså gul där zebran annars är svart.

Sen kan den ju mkt väl även vara dubbelgul för om någon i hägn har speciella zebror att avla på så är det ju mkt möjligt att den har en gul både hane och hona och då kan ju ungarna mkt väl bli dubbelgula.

Så har jag också läst mig till att det är, men den första skimmeln vi fick här hemma föddes fux och med väldigt rosa ögonkanter.
Han övergick från fux till att blir väldigt mycket mörkare nästan brunaktig och sedan sakta sakta skimla av.
Som femåring var han riktigt mörk blyertsgrå tydlig skimmel.

Ja det finns nog ingen regel utan undantag ungefär som Wincent föddes med ljusa blesiga ben och ändå behagade skimla han hade aldrig hört talas om att han skulle födas med svarta ben om han tänkte bli skimmel, så jag missade reklamationstiden iom det :devil:
Har aldrig fött upp någon fux bara hört det massor av gånger att det är så man skiljer dem tidigt vilka som skall bli skimlar och inte så med andra ord kommer jag inte sitta säkert ens den dagen jag får en fux med knallrosa ögonkanter.

Min ponny som föddes förra sommaren föddes med en mörkgrå färg, ljusare gråa ben och ljusgrå vid mulen. Bleknade till brun innan hon tappade fölpälsen och den nya pälsen som kom var då svart. Under vintern blev dock pälsen mörkt brunröd över ryggen/rumpan/magen, men när sommarpälsen kom var den svart. Nu har hon börjat få en rödbrun skiftning i pälsen igen och svansen utsida är strimmad i olika bruna nyanser liksom topparna på man och lugg. Jag är ganska förvirrad vilken färg den lilla damen har, är hon svart fast hon har blekts av i solen? Eller är hon egentligen mörkbrun?

Min ponny som föddes förra sommaren föddes med en mörkgrå färg, ljusare gråa ben och ljusgrå vid mulen. Bleknade till brun innan hon tappade fölpälsen och den nya pälsen som kom var då svart. Under vintern blev dock pälsen mörkt brunröd över ryggen/rumpan/magen, men när sommarpälsen kom var den svart. Nu har hon börjat få en rödbrun skiftning i pälsen igen och svansen utsida är strimmad i olika bruna nyanser liksom topparna på man och lugg. Jag är ganska förvirrad vilken färg den lilla damen har, är hon svart fast hon har blekts av i solen? Eller är hon egentligen mörkbrun?

Jag skulle tro på svart, här är varför:

Svarta föl sägs födas grå.
Mitt sto gjorde inte det, men följer annars din bra i färgförändringen: från kolsvart vid födseln till brunröd fölpäls som blev svart och som på somrarna kan blekas till rött. Särskilt där utrustning har suttit . Blekningen är olika från år till år, men går i rött, inte gult som en svartbrun häst...Min häst är reggad som svartbrun, men många har sagt att hon är svart och ju mer jag läst på om svart är jag benägen att tro på solblekning...Men jag har inte sett bilder på din, men på din beskrivning låter den lite som min nedan.

Visar med några bilder:
Första dagen:
DSCF0002.JPG

Ett par månader gammal?
Scan0001.jpg

Hittar inga bra sommarbilder där man ser ordentligblekning, en av de bättre...
DSCF0016crop.jpg

Ytterligare en sommarbild,här ser man den ljusa magen..
IMG_0420.JPG

Här är hon mörkare...
Första vintern (med halvsyster):
DSCF0024.JPG

För några år sedan:
IMG037.jpg

Och tja, hon har lite olika färg olika år, hon är nu 17 och jag har, som det syns , varit med hela tiden...

Det är nog en sk Golden Zebra, som är en korsning mellan häst och zebra :)

från wikipedia:
"A zorse is the offspring of a male zebra and a female horse. This cross is also called a zebrula, zebrule, zebra mule or golden zebra"

Eller en sk White Zebra, men vet inte om de är renrasiga eller ej :)

Senast ändrad:

Den du visade behöver väl iofs inte vara dubbelgul den är ju gul och vit istället för svart och vit som zebran normalt är alltså gul där zebran annars är svart.

Sen kan den ju mkt väl även vara dubbelgul för om någon i hägn har speciella zebror att avla på så är det ju mkt möjligt att den har en gul både hane och hona och då kan ju ungarna mkt väl bli dubbelgula.

Jo, men gul på svart i grunden blir inte så ljust och ger heller varken sån rosa hud eller blå/grå ögon. Ser de ut så där är det dubbelt gult på häst. Låter rätt långsökt med gula zebror i fångenskap att avla på, det borde man ha hört talas om om inte annat. Som jag förstod det hela var den andra bilden tagen på vild zebra.

Googlade lite på "golden zebra" och hamnade på en sida om en gul zebra född i fångenskap (dock ren zebra). Där stod bl.a:

"Her unusual color is due to her having "amelanosis". She is not an albino. She has striking gold stripes and blue eyes. In horses, there is a similar condition called "Lethal White Foal Syndrome" which is associated with the occurrence of other serious birth defects. Although this color variation occasionally occurs in wild herds, the animals would likely survive only a few days at best."

Det låter ju som en förklaring, men undrar vad den genen är kopplad till hos zebran och vad som i så fall gör att den är dödlig på häst men inte på zebra. För det måste väl vara samma som OLW?

Den här bilden är (enligt uppgift) tagen 2009 i Serengeti:
phpThumb.php

Det står att det liknar LWO, inte att det är LWO. Verkar väldigt annorlunda mot LWO. Förstår inte riktigt hur de får ihop den liknelsen, någon som har koll?

Av hennes presentation framgår att hon har "Amelanism" (vad nu det blir på svenska), om jag har förstått saken rätt så betyder det att hon inte är albino men bra nära.

Då är hon säkert svart som du säger. Lägger in lite bilder för att visa:

Några dagar gammal
33117241.jpg

Tappat mesta av fölpälsen
33117242.jpg

Mars i år
33117243.jpg

Vinterpälsen på väg av
33117244.jpg

Sommarpäls, dock dammgrå för hon rullade sig i grus
33066808.jpg

Jag har hört "motsatsen" till bleksvart - jet black , och också om "dominantsvart (skulle orsakas av en gen, men är väll osäkert om den finns eller ej). Kan islänningar reggas som bleksvart?

Men det låter ju helt logiskt att den svarta färgen också kan variera precis som brun och fux...

Det är faktiskt en isländska som till slut sa att min häst är svart (och flera andra). Litar dock mest på henne då henne nöje under många år var att åka och titta (på island) på hästar med ovanliga färger.

Har även sett bilder på friesers som varit minst lika bleka som min, och på min det är väldigt tydligt att blekningen sker i solen och ofta där hon haft någon form av utrustning (täcken, sadle etc), som om pälsen där lättare bleks (i tex form av en sadel :o).

Men gentestad är hon inte (har funderat på det faktikst bara för att vara 110%)

Exotizc: Din fölis ser ju minst lika svart ut som min...

BTW: Kul disskussion om zebror! Jag googlade lite och hittade en engelsk tråd där de klurade mer på vilka färger zebror kunde ha bara för att det var så intressant.

Jag har kollat runt lite på nätet, och de vita/gula zebrorna upptäcktes i vilt tillstånd, men har på senare år avlats fram i fångenskap för att rädda dem, och nu är de utplanterade igen.

Här står lite om dem!

Dock blev jag inte klokare gällande deras färg och hur den uppkommit!

Av en granne till oss som haft islandshästar i många år berättade idag en historia om en svartfux. Svartfux, tänkte jag. Vad menar han med det? Jo då hade det tydligen varit så att någon han kände hade importerat en massa islandshästar och fått en hög med pass. Efter att ha parat ihop passen med hästarna hade han tillslut en fux kvar och ett pass till en svart häst. Det visade sig att hårstråna endast var fuxfärgade ytterst och svarta resten, därav en svartfux. Eller om det nu var tvärtom.

Amelanosis betyder ju bara att där är avsaknad av svarta pigment vilket innebär alla färger där grundanlaget fux finns.

Zebran påminner mer om den här:

smokey-black-pinto-1.jpg

och där finns en till mutation där det krävs en gen både från mamma och pappa för att få fram creamfärgen hos tex PRE. Den heter Pearl. Ser ut som en pärlvit eller sotvit. Kan kombineras med den vanliga gulgenen. Alternativt så är det en egen mutation hos zebran som går att kombinera med hästens två varianter på c-lokus.
En sådan zebra riskerar dock att bli kortvarig i det vilda så därför tror jag man inte ser sådant så ofta. Därför tror jag också att mutationen inte handlar om våra hästars gulgen (och absolut inte lethal white) utan antingen det pearlanlag som finns eller en egen mutation på samma lokus som gul och Pearl sitter på. DVs kräver två föräldrar för att få fram sådan färgvariant.

Pearl:
http://www.horsetesting.com/Pearl.htm

Den där är ju onekligen lik zebrorna. Det låter ju troligt som du säger, och i grund och botten har väl alla färger uppkommit pga mutation. Ett litet sidospår, men vill ändå passa på att nämna svarta och vita lejon, som ju oxå måste bero på mutation.

*kl

Jag tänkte betäcka mitt Figaro R-sto med Charon. Vad kan det tänkas bli för färg? Stoet är mörkbrunt med en del gult runt mule och ljumskar. Charon är skimmel. Själv kan jag ingenting om färger...

Min fölunge har väldigt ljus buk, men eftersom att hon blev rakad runt naveln för UL när hon var sjuk, så ser jag att hon har en
del vita småfläckar. Det är mycket möjligt att hon har fler fläckar under magen, men hon har närapå vit päls så det är omöjligt att
se - hur gör man med ID kontrollant då?

Sedan så är det även omöjligt att se hur högt hennes strumpor går, på grund av ljusa ben. Inte kan man vänta tills fölpälsen trillat av helt?

Man får helt enkelt göra så gott det går. Själv har jag väntat in i det sista med att id-kolla mina föl eftersom de alla har ändrat tecken efter id-koll. T ex hade den förste bara en snopp när han id-kollades men fick sen ytterligare två fläckar bredvid. På tre av ungarna har registrerande föreningen dessutom ändrat id-beskrivningen, en vit överläpp blev en snopp, en bukfläck togs bort och stickelhår togs bort på fjolårsungen. Jag struntar i det så länge ingen säger något eftersom de är chippade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka