Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Om det var västerbotten så var det samma stostam på de två, men det finns inget gult där bakom eller på Cuper heller. Bruna kan ju komma i ganska många nyanser!

Vi har en brun i vårt stall (efter Riccione) som är väldigt gul i nyansen. Han har också gula partier i ansiktet. Han har dock definitivt inget gulanlag

Mit gamla bruna sto efter Ceylon blir väldigt gul under magen och i flanken trots att hon saknar gulanlag. Som någon skrev, brunt kan komma i många nyanser.

Tack för era svar! Den brune valacken hade jag nog aldrig reagerat över annars men stoet hade en färg som jag mer skulle beskriva som apelkastad bork-skimmel. Men det är väl också en variant av brunt då, på kortet ser hon bara ljusbrun ut men färgen var mycket snyggare i verkligheten :).

*kl*
Funderar helt utan att det spelar roll. Men om jag hart mitt sto som är brun med fuxpappa( Nactus), som är u. brunt sto (har fått två bruna avkommor) Hubertus. Mormor har vad jag vet bara lämnat bruna avkommor. Om nu årets betäckning tar sig med Dalwhinnie så kan avkomman bli fux och brun, men kan den bli svart?

Rent teoretisk kan den bli svart iom att anlaget kan ligga dolt men om ingen av föräldrarna eller mor- farföräldrarna till ditt sto har lämnat några svarta avkommor (slumptittade lite bland hingstarnas avkommor) så är chansen försvinnande liten.

Senast ändrad:

Tack för era svar! Den brune valacken hade jag nog aldrig reagerat över annars men stoet hade en färg som jag mer skulle beskriva som apelkastad bork-skimmel. Men det är väl också en variant av brunt då, på kortet ser hon bara ljusbrun ut men färgen var mycket snyggare i verkligheten :).

Om det inte stod någon färg på stoet och du tyckte hon såg skimlig ut så är hon garanterat en skimmel för av någon anledning så är det någon miss i överföringen till tdb och skimlarna har ingen färg utan det står bara colour på dem. Gissar att problemet handlar om att man numera anger födelsefärg ihop med skimmel i asvhs databas och det klarar väl inte tdb av.
Under skimlingen kan de ju få rätt udda färgvarianter iom att skimmelhåren blandat med den egna färgen kan lura ögat. Min ena ser tex beige ut om man tittar på håll tittar man nära förstår man inte var den tonen kommer ifrån för då är han inget annat än grå för de bruna stråna syns inte bland de gråa nära.

Det låter ju helt logiskt men visst är det så att någon av föräldrarna måste vara skimmel för att avkomman ska bli det? Så är inte fallet här, båda föräldrarna är bruna.

Ytterligare en faktor i sammanhanget som jag kom på senare är att det kan vara något i fällningen som gör att färgen såg ut så just nu. Visserligen hade nog hästen varit klippt i vinter men iallafall hos mig fälls det sent i år och precis när pälsen växer ut kan det ju se ut som en annan färg än vad det är när det är färdigt. Snygg var hon iallafall!

Misstänkte att det var så, nu spelar det ingen roll alls, damm syns mindre på bruna hästar.. Eller fuxar för den delen ;). Detta är faktiskt första gången jag inte har ett enda önskemål om färg eller kön.. Efter att ha fött upp 1 valack och 5 ston borde det vara dags för en valack.

Någon som tror hon kan skimmla av? Aldrig fått någon innan men hon är inte grå runt ögonen, se inget vitt i pälsen och inget annat. Mamman skimmlar nog rätt sent då hon är 19år och fortfarande har svartgrå man

Mamma skimmel och pappa svart.

_6034817.jpg

_6034778.jpg

Ser absolut ut att skimla av! Utmärkande för såna är att de har en väldigt jämn färg över hela kroppen, oftast även lite mörkare (eller djupare kanske är ett bättre ord?), till skillnad från de som behåller sin färg som föds ljusare än de blir som äldre samt med skiftningar i färgen.

Den här gossen då? Mamma brun, pappa skimmel. Morfar fux som ärver ner rabicano.

Född med ett blått öga ...

600428_424884017543167_242360809_n.jpg

185145_424884084209827_1195378350_n.jpg

Var den mörk eller rosa i ögonkanterna när den var nyfödd ? Som jag skrev i den andra tråden ögat kan vara ett skimmelöga i så fall är han skimmel, var han dessutom mörk i ögonkanterna som nyfödd så är han definitivt skimmel, fuxar som skall förbli fuxar föds med rosa ögonkanter, skimlar med mörka.

Var den mörk eller rosa i ögonkanterna när den var nyfödd ? Som jag skrev i den andra tråden ögat kan vara ett skimmelöga i så fall är han skimmel, var han dessutom mörk i ögonkanterna som nyfödd så är han definitivt skimmel, fuxar som skall förbli fuxar föds med rosa ögonkanter, skimlar med mörka.

Hihi, ja, jag har frågat runt lite .... har bara haft ett shettisföl med blå ögon hittills, hon var mycket ljust brun när hon föddes. Ögonen blev bruna med tiden och hon fortsatte att vara ljusbrun.

Nu minns jag inte färgen på ögonens kanter när han föddes, och min kamera var förstås sönder just då, men han ser inte vidare "skimlig" ut. Har ju araber så jag har fött upp ett antal skimlar ....

*kl*

Svävar ut lite här och byter art en liten kort stund. ;)

Som jag lärt mig det så kan hästar inte vara albino, och de som ofta kallas albino är i själva verket dubbelgula, vilket man enkelt kan se eftersom det finns skäckar med denna färg och albino = total avsaknad av pigment.

Snubblade nu över denna bild föreställande en "albinozebra". Räderna syns tydligt och den ser ju i princip ut som nån form av dubbelgul variant. Hur förklarar man det? Det känns ju som sannolikheten för en sådan "stor" mutation i dubbel uppsättning är rätt liten, men det kanske inträffar? För inte kan man väl rubricera dessa zebror som albino? Eller kan man det?

Albino_Zebra.JPG

...och uppenbarligen finns det fler:

kenya_4153.jpg

Båda de du visar bild på ser ju mkt väl ut att kunna vara resultat från inkorsning med häst en sk Quagga (korsning mellan häst/zebra), ser ju lite för mkt ut som än häst jämfört med en ren zebra. Sen kan det ju mkt väl ligga många generationer bak och färgen hänger med ändå.
Iom att de kan korsa sig så är det ju inte heller en omöjlighet att så även skett i det vilda och på det viset så har grenar med udda färger för zebror uppkommit från hästens gener.

Och söker du bilder på zorse så sysslas det uppenbarligen med inkorsning av zebra/häst i USA (var annars) och det finns zebra skäckar och allt möjligt.

Så har jag också läst mig till att det är, men den första skimmeln vi fick här hemma föddes fux och med väldigt rosa ögonkanter.
Han övergick från fux till att blir väldigt mycket mörkare nästan brunaktig och sedan sakta sakta skimla av.
Som femåring var han riktigt mörk blyertsgrå tydlig skimmel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka