Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Lite ot men iaf:

Har en fux med Bend Or och hon är dessutom rabicano men inget av det står med i passet. I hennes pass står det fux med stjärn, vita hår i svansroten (som hon ju har för att hon är rabicano) och eventuellt vita tecken på benen som ej syns för dagen... Hon hade väl förmodligen fölpälsen kvar när hon ritades av. Hon har inga vita ben alls iaf, men hon måste varit sjukt söt som föl med vitt både fram och bak och så ljusa ben :D

Hur benämner man hästar med dessa udda färgvariationer? "Brun med vit man och svans" känns ju en aning motsägelsefullt... Ni som har hästar med dessa udda färger och tecken, nämns de i teckenbeskrivningen? Om nu någon skulle få för sig att kontrollera pass mot häst så kan det ju kännas en aning suspekt att komma med en häst som är reg. som mörkbrun men uppvisar silverman och dito svans.

Min häst är brun med grå man och svans. Han står som brun i passet. Man skulle kunna tycka att den gråa manen och svansen skulle vara det mest utmärkande draget på honom, men det står det inget om.

*kl*

LÄDERFUX är en gammal benämning på silverbrun, "fuxar som inte alltid gav fuxavkommor". Det tycker jag är ballt!

Enligt det testet som gjordes i england var stråna INTE mörka pga sammanklumpning av den röda färgen utan svarta eftersom dom hade svart pigment....
Troligtvis pga mutation.

Inte för att det spelade någon roll då varken hon eller hennes röda barn gav annat än röda barn med röd pappa.

Vet dock att samma mutation har hänt tidigare inom samma ras i bl.a. england och usa

Rent fenotypmässigt skulle C egentligen kunna vara en fux (även om det ju i det här fallet inte är det). Inte en helt klassiskt sådan, men visst finns det de som ser ut så. Problemet är att fenotypen inte alltid är helt tillförlitlig i alla lägen, utan då får man gå på andra grejer för att avgöra vad det egentligen rör sig om. I det här fallet så rör det sig med allra största sannorlikhet inte om någon silver-kuse (nordsvensken alltså) då samtliga föräldrar till de röda hästarna varit vanliga bruna.

Nu kom tydligen inte bilden som du la upp med, men det var alltså jämförelsebilden som jag syftade till!;)

kl

Den utlovade bilden på andra avkomman från vårt sto med grå man, bättre sent än aldrig. Kvalitéen är ju inte kanon men iaf!

imgp1692_125048509.jpg

Är hästen chippad spelar det inte så stor roll att beskrivningen inte stämmer helt överens med verkligheten.

Ett problem är att fölen ska signalementbeskrivas när de är väldigt små. Jag har själv en tvååring fux som hade fuxfärgad man och svans med vitt i när hon signalementbeskrevs. När hon växte och manen tjocknade var de strån som växte ut vita, några är ljusgula. Hon har fått en ny vit fläck på mulen och en i ena karleden. Dessutom har hon en bukfläck som fanns med i id-kontrollantens beskrivning men som togs bort av avelsföreningen:confused:
Min poäng är att hästar inte alltid ser likadan ut från det de föds till att de dör så att signalementsbeskrivningen kan inte alltid vara exakt. Dessutom är det inte säkert att alla avelsföreningar vill ha en korrekt beskrivning. Av mina fyra uppfödningar är det bara en som inte ändrats av avelsföreningen.

Jag förstår inte hur avelsföreningen kan ta bort något från id-kontrollantens beskrivning? Hur kan de ha befogenhet att göra det, när de inte ens har sett hästen? Är det ASVH du pratar om, eller någon annan avelsförening?

Jag har hade problem med ett registrera ett av mina ston som är Blue-eyed cream (i ARP) för några år sedan. ID-kontrollanten visste inte vad hon skulle skriva för den färgen (född vit med blå ögon) fanns inte bland färgkoderna. Hon skrev sedan albino (detta var ca 8-9 år sedan), vilket ASRP inte godtog då färgen inte existerar. Men de hade ingen annan beteckning på den då heller!!! Så jag fick inte ut passet först. Till slut sa jag att jag måste ju ändå ha ett pass på henne, och föreslog att de skulle skriva vitfödd, vilket de till slut också gjorde eftersom de inte hade någon annan beteckning.

Men det är ju en sak att inte ha en beteckning för en färg. En annan sak att ta bort tydliga tecken från signalementsbeskrivningen. Enligt de ID-kontrollanter jag varit i kontakt med så måste man byta pass om färgen inte stämmer längre. Vid tävling så är det kanske inte något större problem, speciellt inte på ponnyer som är chipmärkta. Men vid försäljning, veterinärintyg etc så kan det helt klart innebära problem, speciellt om hästen inte är chipmärkt. Vem ansvarar för det, om det är avelsföreningen som på eget bevåg tagit bort sådana kännetecken från signalementsbeskrivningen?

Jag har en häst som har ett halvt öra efter en skada som föl, men den skulle inte stå i passet då det inte var ett tecken eller virvel....

Sv: Färgtråd

Svar till ikaros227 i förra tråden: Tror fortfarande stenhårt på skimmel, lite svårare att avgöra födelsefärgen när han redan börjat bli så grå, men min gissning är fux. Kan dock inte alls säga det säkert. Du vet inte vilken färg pappan föddes med?

Jag är rätt säker på att ikaros227's fölunge är född brun. Den har ju mörka ben. Fuxar har oftast alldeles ljusa ben.
Men håller med om att den blir skimmel

Fast jag tror snarare de gråa benen är ett tecken på avskimlingen som kommer, bruna hästars ben ser helt annorlunda ut, oftast är det bara nere vid kotan som är svart när de är föl. Kolla t.ex denna, den har också mörka ben men är ju tydligt fux (också en som lär skimla av).

Men helt säker kan jag absolut inte vara utifrån de där bilderna.

kl
Är det någon som vet vad som avgör hur fort ett föl skimmlar av? Eller är det slumpen? Många föl ser man knappt att de ska bli skimmel, men ett föl som kom förra året (barnbarn till min Dezza) var väääldigt ljus grå, vit runt ögonen. Sen fölade mitt sto ett skimmel föl i år, som med var väldigt grå redan vid födslen. Är det ärftligt el slump?

Verkar vara ärftligt då man ofta kan se linjebundet på t.ex Connemara om dom är tidiga eller sena. Sen kanske det inte finns nån direkt klarlagd anledning hur det nedärvs.

Skulle gärna se honom på närmare håll. Men jag tycker mig se lite gråa ögonbryn precis i slutet av filmen - alltså skimmel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka