Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Medans jag satt och letade efter en bild på en häst med grå svans hittade jag denna bild på en silverfux bruksnordsvensk som kommer från en stolinje där varannan generation såg ut så här och där dessa ston betäcktes med bruna hingstar och fick bruna föl medans dessa ston betäcktes i sin tur med fuxhingst så kom färgen åte....
Betäcktes dock dessa ston med denna silverfärg med fuxhingst så dog fölet vid förlossningen eller straxt efteråt eller så resorberades fostret precis innan födseln....
Ska leta vidare efter hästen med den gråa svansen....
Ja, då kan vi ju stryka silver. Silver är dominant och syns alltid om det finns. Det kan med andra ord inte skippa en generation. Jag kan köpa att silver någon enstaka gång kan vara otydligt på en brun (väldigt väldigt sällan dock), men att en rad bruna föräldrar skulle få pop-up-silverbruna avkommor ser jag som väldigt orimligt.
Man får ju inte glömma att mutationer faktiskt sker !
Vad är en rödvindottir översatt till svenska ?
Vindottir trodde jag var silversvart.
Jag tror att fölen som dog inte gjorde det pga några genetiska defekter pga färgerna. Jag tror att det var andra omständigheter och otur.
Har gjort en slagning på Wikipedia och där står det bl.a. att för att skilja en silverbrun från en flaxfux så har silverbruna mörka ben.
Hittade sen dessa bilder där Morganhästen på bild C skulle kunna vara en tvilling till "min" häst
I texten under står det så här om hästen på bilden C:
C. A Brown Silver Morgan horse. A genetically brown horse that shows the silver phenotype with the mane and tail diluted from black to white and the lower legs diluted from black to dark greyish. Photo: Laura Behning.
Jag har haft en röd honkatt med en svart fläck som vid registrerandet blev tvungen att testas genetiskt då hennes mamma och pappa var röda i generationer bakåt.
Genetiken sa att hon var röd....
Däremot kunde dom inte få något entydligt svar på vad som gett den svarta fläcken.
Hon gav i sin tur bara röda bebbar med röda hanar....
Är hästen chippad spelar det inte så stor roll att beskrivningen inte stämmer helt överens med verkligheten.
Ett problem är att fölen ska signalementbeskrivas när de är väldigt små. Jag har själv en tvååring fux som hade fuxfärgad man och svans med vitt i när hon signalementbeskrevs. När hon växte och manen tjocknade var de strån som växte ut vita, några är ljusgula. Hon har fått en ny vit fläck på mulen och en i ena karleden. Dessutom har hon en bukfläck som fanns med i id-kontrollantens beskrivning men som togs bort av avelsföreningen
Min poäng är att hästar inte alltid ser likadan ut från det de föds till att de dör så att signalementsbeskrivningen kan inte alltid vara exakt. Dessutom är det inte säkert att alla avelsföreningar vill ha en korrekt beskrivning. Av mina fyra uppfödningar är det bara en som inte ändrats av avelsföreningen.