Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Silver finns inte på fux, det heter fux med flax om fuxen har ljusare man och svans.
Silver bleker svart - inte rött.

Jag tror att det är vanliga fuxar. Ngt annat kan jag inte tänka mig.

Silver kan de inte vara eftersom föräldrarna är bruna. Då är det bara fux kvar.

Ja, då kan vi ju stryka silver. Silver är dominant och syns alltid om det finns. Det kan med andra ord inte skippa en generation. Jag kan köpa att silver någon enstaka gång kan vara otydligt på en brun (väldigt väldigt sällan dock), men att en rad bruna föräldrar skulle få pop-up-silverbruna avkommor ser jag som väldigt orimligt.
Sen får man väl tänka på att de gamla nordis-gubbarna inte inte så ofta tar genetiken i beaktining, utan mer går på det de ser.

Vad jag ser och läser mig till är att detta rör sig om vanliga fuxar. Sen finns det en rad olika faktorer genetiskt set som kan ändra utseendet på en häst markant. Det vi ser här är troligtvis vanliga fuxar, men i stammen bör ligga något (kanske något åt sooty-hållet) som förändrar fenotypen trots att de genetiskt sett är fuxar. Det är troligtvis inget specifikt anlag (tex silver) som vi kan testa för, utan en av de många små genetiska orsaker som finns men som vi idag inte har någon klar bild av eller ett test för att hitta.
Att det är silver är jag rätt säker på att vi kan utesluta dock, om föräldrarna därtill är bruna.

Gällande "silverfux" så kan mycket riktigt hästen vara fux och bära ett silveranlag. Dock påverkar silver enbart svart vilket gör att det är helt osynligt. Därför säger man inte "silverfux" av samma anledning som att man inte säger "Brunfux" om en häst som är fux men bär ett agoutianlag som gör svart till brunt.

Medans jag satt och letade efter en bild på en häst med grå svans hittade jag denna bild på en silverfux bruksnordsvensk som kommer från en stolinje där varannan generation såg ut så här och där dessa ston betäcktes med bruna hingstar och fick bruna föl medans dessa ston betäcktes i sin tur med fuxhingst så kom färgen åte....
Betäcktes dock dessa ston med denna silverfärg med fuxhingst så dog fölet vid förlossningen eller straxt efteråt eller så resorberades fostret precis innan födseln....

21838796.jpg

Ska leta vidare efter hästen med den gråa svansen....

På den här bilden ser hästen mest ut att vara fux. Är manen mest gul eller är den gråtonad? Det går att göra test på silvergenen (och på om det är fux som grundfärg).

Då silver inte syns på röd grundfärg och är inte letalt i dubbel uppsättning så låter det om det är något annat anlag eller någon mutation i farten.

Min häst har för övrigt en liknande färg, fux med gulaktig man och svans, en Islandhäst, med flaxanlag.

Senast ändrad:

Ja, då kan vi ju stryka silver. Silver är dominant och syns alltid om det finns. Det kan med andra ord inte skippa en generation. Jag kan köpa att silver någon enstaka gång kan vara otydligt på en brun (väldigt väldigt sällan dock), men att en rad bruna föräldrar skulle få pop-up-silverbruna avkommor ser jag som väldigt orimligt.

Silver kan skippa många generationer, så länge det är fuxar.

Visst är det så, men nu var samtliga hästars föräldrar bruna, och på brunt syns silver alltid. Tanken här var ju att dessa "silverfuxar" egentligen var eventuellt silverbruna hästar, men så kan ej fallet vara då samtliga föräldrar var klassiskt bruna. Vi har redan klarlagt att fuxar inte påverkas av silver tidigare i tråden.
Det var helt enkelt ett förtydligande att silver inte skippar någon generation gällande hästar som det kan påverka - dvs svartbaserade. Därav kan vi utesluta att det är silver i nordsvenskarnas fall.

Jag var lite snabb att svar, jag insåg vad du menade senare.

Något är skumt om alla föl dör som har fux som pappa. Hade det haft direkt med färgen att göra borde en del av de med brun pappa dö, många av dem har dolt anlag för fux så en del föl borde få fuxgen från sin pappa också i den kombinationen.

Ja det är skumt eller bara ren otur och sammanträffande

Jag tog en bild på en inramad förstoring som jag sen scannade in så därför stämmer inte färgen riktigt....

Hästen är mörkt guldröd på kroppen med mörkare knän och silvergrå man och svans.......

Sen tror jag att det även blev några föl som dog trots att dom hade vanliga bruna föräldrar, dock tycker jag det var skumt med informationen att man inte fick betäcka med en fuxhingst för då dog fölet, om det nu var så att det var en vanlig fuxmamma.....

En väninna till som håller på med isisar trodde att ifall hon varit en isis så skulle hon ha registrerats som en rödvindottir.

Så jaa vem vet... Genetiken spelar oss spratt hela tiden. Speciellt som man ska betänka att ena av dom troliga anfadrarna till isisar är även anfadrar till nordisar/döle........

Jag har haft en röd honkatt med en svart fläck som vid registrerandet blev tvungen att testas genetiskt då hennes mamma och pappa var röda i generationer bakåt.
Genetiken sa att hon var röd....
Däremot kunde dom inte få något entydligt svar på vad som gett den svarta fläcken.
Hon gav i sin tur bara röda bebbar med röda hanar....

Man får ju inte glömma att mutationer faktiskt sker !

Vad är en rödvindottir översatt till svenska ?
Vindottir trodde jag var silversvart.

Jag tror att fölen som dog inte gjorde det pga några genetiska defekter pga färgerna. Jag tror att det var andra omständigheter och otur.

Har gjort en slagning på Wikipedia och där står det bl.a. att för att skilja en silverbrun från en flaxfux så har silverbruna mörka ben.

Hittade sen dessa bilder där Morganhästen på bild C skulle kunna vara en tvilling till "min" häst

33010895.jpg

I texten under står det så här om hästen på bilden C:
C. A Brown Silver Morgan horse. A genetically brown horse that shows the silver phenotype with the mane and tail diluted from black to white and the lower legs diluted from black to dark greyish. Photo: Laura Behning.

Jag skull inte förlitat mig på någon som tycker man ska registrera en häst som en färg som inte kan existera rent genetiskt, det tyder inte på någon större kunskap när det gäller hästfärger. Å andra sidan så är färgen klart mystisk.

Man får ju inte glömma att mutationer faktiskt sker !

Vad är en rödvindottir översatt till svenska ?
Vindottir trodde jag var silversvart.

Jag tror att fölen som dog inte gjorde det pga några genetiska defekter pga färgerna. Jag tror att det var andra omständigheter och otur.

Rödvindottir bör nog översättas silverfux.

Har gjort en slagning på Wikipedia och där står det bl.a. att för att skilja en silverbrun från en flaxfux så har silverbruna mörka ben.

Hittade sen dessa bilder där Morganhästen på bild C skulle kunna vara en tvilling till "min" häst

33010895.jpg

I texten under står det så här om hästen på bilden C:
C. A Brown Silver Morgan horse. A genetically brown horse that shows the silver phenotype with the mane and tail diluted from black to white and the lower legs diluted from black to dark greyish. Photo: Laura Behning.

Det som klart talar mot det är att silverfärgen alltid syns på svart/ brun samt att den inte är letal oavsett hur man kombinerar den. Du kan helt enkelt inte få ett silverfärgat föl om båda föräldrarna är bruna och/ eller svarta.

Trodde jag skulle kunna scanna in bilder på pappan och mamman när jag kom hem i em...

Men nu har sambon plockat bort scannern och lagt upp den på vinden men kommentaren att vi ändå inte använder den ? ! ? !

:mad: :mad: :mad:

Jag har haft en röd honkatt med en svart fläck som vid registrerandet blev tvungen att testas genetiskt då hennes mamma och pappa var röda i generationer bakåt.
Genetiken sa att hon var röd....
Däremot kunde dom inte få något entydligt svar på vad som gett den svarta fläcken.
Hon gav i sin tur bara röda bebbar med röda hanar....

Lite ot, men det är inte särskilt ovanligt att röda katter har en liten svart fläck. Konstigt att veterinären inte kände till det? Som jag har förstått det är det egentligen inte svart, utan extremt koncentrerat rött pigment, som ser svart ut. Ungefär som en leverfläck på en människa, alltså, det kan man ju ha fast man i övrigt är ljushyad.

Sådant finns ju på hästar med, Bend Or spots. Mörka fläckar på främst fuxar, men finns på bruna med, förklaras som koncentration av pigmentet.

Hur benämner man hästar med dessa udda färgvariationer? "Brun med vit man och svans" känns ju en aning motsägelsefullt... Ni som har hästar med dessa udda färger och tecken, nämns de i teckenbeskrivningen? Om nu någon skulle få för sig att kontrollera pass mot häst så kan det ju kännas en aning suspekt att komma med en häst som är reg. som mörkbrun men uppvisar silverman och dito svans.

Är hästen chippad spelar det inte så stor roll att beskrivningen inte stämmer helt överens med verkligheten.

Ett problem är att fölen ska signalementbeskrivas när de är väldigt små. Jag har själv en tvååring fux som hade fuxfärgad man och svans med vitt i när hon signalementbeskrevs. När hon växte och manen tjocknade var de strån som växte ut vita, några är ljusgula. Hon har fått en ny vit fläck på mulen och en i ena karleden. Dessutom har hon en bukfläck som fanns med i id-kontrollantens beskrivning men som togs bort av avelsföreningen:confused:
Min poäng är att hästar inte alltid ser likadan ut från det de föds till att de dör så att signalementsbeskrivningen kan inte alltid vara exakt. Dessutom är det inte säkert att alla avelsföreningar vill ha en korrekt beskrivning. Av mina fyra uppfödningar är det bara en som inte ändrats av avelsföreningen.

Är hästen chippad spelar det inte så stor roll att beskrivningen inte stämmer helt överens med verkligheten.

Ett problem är att fölen ska signalementbeskrivas när de är väldigt små. Jag har själv en tvååring fux som hade fuxfärgad man och svans med vitt i när hon signalementbeskrevs. När hon växte och manen tjocknade var de strån som växte ut vita, några är ljusgula. Hon har fått en ny vit fläck på mulen och en i ena karleden. Dessutom har hon en bukfläck som fanns med i id-kontrollantens beskrivning men som togs bort av avelsföreningen:confused:
Min poäng är att hästar inte alltid ser likadan ut från det de föds till att de dör så att signalementsbeskrivningen kan inte alltid vara exakt. Dessutom är det inte säkert att alla avelsföreningar vill ha en korrekt beskrivning. Av mina fyra uppfödningar är det bara en som inte ändrats av avelsföreningen.

:bow:"Gilla Knapp":bow:
/Niki
(med en häst som verkar byta färg och tecken från dag till dag)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka