Görel
Moderator
ingen fux förälder . Fuxarna kommer i 3dje led
Jag fick en fux från ett brunt sto där den första fuxen var farmors farmor. Hingsten var svart med fuxmamma.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ingen fux förälder . Fuxarna kommer i 3dje led
Jag skulle gärna vilja ha en fux eller Isabell efter detta stoet men hon har lämnat 1 brun med fux pappa . 1 gulbrun med Isabell pappa och en brun med Isabell så kanske kan hon inte lämna fux .Jag fick en fux från ett brunt sto där den första fuxen var farmors farmor. Hingsten var svart med fuxmamma.
Vill du veta säkert kan du, som sagt, DNA-testa för att få veta om hon kan lämna fux alls.Jag skulle gärna vilja ha en fux eller Isabell efter detta stoet men hon har lämnat 1 brun med fux pappa . 1 gulbrun med Isabell pappa och en brun med Isabell så kanske kan hon inte lämna fux .
Mycket intressant! Har du länk? Jag funderar på om det är fastslaget att det mitrokondie-DNA som delas mellan finnhäst och przewalski verkligen kommer från det senare och inte den tidigare nämnda inkorsningen. Och om släktskapet går att datera.
Jag tror i stort sett många gamla raser och lantraser i synnerhet hade större färgvariation förr. ”Uniformerna” tycks främst vara ett 1800-talsdrag och min uppfattning är att det härstammar från en tid då lantraserna ansågs vara korsningar och enhetlig färg sågs som ett tecken på att det verkligen var en ras. Sen finns det naturligtvis andra anledningar (t ex mode).
Det fanns en tid när inte alla fjordhästar var blacka.
”Spanska hästar” har varit flerfärgade.
Och så vidare.
Fanns även Macahan loss f 2008 som sprang på Axvalla.På 50- och 60-talet fanns det minst en skäckig travhäst som sprang på Solvalla.
Har ingen aning om stam eller om den var svart- eller brunskäck, minns bara att den var så otroligt vacker med sina vita fält
Även lipizzanarna var tidigare i många olika färger, även skräck.
Det finns dom som fortfarande avlar dessa färger runt om i världen
Och den har Sofia Mikko (SLU, husdjursgenetik), på en direkt fråga (från mig, på en kurs för IDkontrollanter inom travet) sagt att det är sabinoanlag som gett färgen.Fanns även Macahan loss f 2008 som sprang på Axvalla.
Ja, tittar jag på han så gissar jag Sb1sb1.Och den har Sofia Mikko (SLU, husdjursgenetik), på en direkt fråga (från mig, på en kurs för IDkontrollanter inom travet) sagt att det är sabinoanlag som gett färgen.
Han är enligt vad jag sett DNA-testad skäck. Vilket borde betyda nån form av sabino/liknande.
Han hade ju Miss georgia i avel och i alla fall även hennes avkomma Miss blaze som gav en del skimmlar. Finns ju Potok som var import från Sovjet.Och vad innebär sabino skräck ?
Under många år hade Erland Sjöö sina travarston med föl gåendes på bete i byn vi då bodde i och flera år fanns det blivande avblekbara skimmelskäckföl, både med fux och brunt som grundfärg.
Dock vet jag inte om det är samma sto som var mamma till fölen eller om mammorna var nära släkt...
Och vad innebär sabino skräck ?
Under många år hade Erland Sjöö sina travarston med föl gåendes på bete i byn vi då bodde i och flera år fanns det blivande avblekbara skimmelskäckföl, både med fux och brunt som grundfärg.
Dock vet jag inte om det är samma sto som var mamma till fölen eller om mammorna var nära släkt...
Han hade ju Miss georgia i avel och i alla fall även hennes avkomma Miss blaze som gav en del skimmlar. Finns ju Potok som var import från Sovjet.
Och vad innebär sabino skräck ?
Har du bild på avkommorna? Vad jag hittar på nätet när jag googlar på skäck travare, så är det i princip ingen som sett det tidigare, så vore intressant att se alla dessa skäckföl.
Jag hade ingen kamera på den tiden...
Men man såg tydligt på årsfölen att dom skulle bli skimlar och sen såg man att flera 1 och 2 åringar var avblekbara skimmelskäckar i unghästflocken.
Sen såg vi unga ston som var mer eller mindre utskimlade beroende på åldern när dom själva sen hade föl....
Vi bodde i byn i nästan 15 år så vissa såg vi under många år....
Ja, att det var flera skimmelföl är ju inte så konstigt som sagt, eftersom han hade fler skimmlar i avel. Skimmel är mycket vanligare än skäckar inom varmblodiga travare, därav min nyfikenhet.
Han hade många skimlar, både avblekbara och konstant skimlar...
Men det fanns en annan travmänniska som fick ett föl som blev skimmel och som sa att den inte var från Sjöös linjer.
Den blev helt kritvit redan som 3 åring, så det tror jag på.
Den skulle ägaren ha som ridhäst eftersom den inte skulle bli någon bra travhäst...
Vet det för jag frågade om den var till salu, vilket den inte var...
Tyvärr vet jag inget mer då vi flyttade därifrån för nästan 5 år sedan...
Ja, att det var flera skimmelföl är ju inte så konstigt som sagt, eftersom han hade fler skimmlar i avel. Skimmel är mycket vanligare än skäckar inom varmblodiga travare, därav min nyfikenhet.
Såg att flera av skimlarna dessutom var felaktigt registrerade som konstantskimlar.