Jaha okej. TackÄr hennes föräldrar svarta vet man att hon har aa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaha okej. TackÄr hennes föräldrar svarta vet man att hon har aa.
Låter som black. Fjordning längre bak kanske.Kan halvblod med gulanlag ha "ål" och randiga ben som en fjording? Senast födda halvblodsfölet (dressyr) i stallet påminner lite om en przewalsky på färgen.... Blir nog brun så småningom dock.
Hennes momor har okänd stam, så jag blev fundersam om det kan finnas någon annan ras inblandat..
Låter som black. Fjordning längre bak kanske.
Misstänker något sådant, för black färg finns väl inte hos halvblod?
Inte världens bästa bild, men om man kollar noggrant ser man ränderna på benen.
Visa bifogad fil 32596
Då måste ju mamman också vara black.Låter som black. Fjordning längre bak kanske.
Finns en annan mutation på samma locus som black som kan ge vilttecken men inte bleker på samma sätt om black-anlaget gör. Ser mer ut om något sådant, tycker inte nyansen stämmer för riktig black. Går att göra DNA-test för om man är nyfiken, har dock inte riktig koll på inom vilka raser det finns.
Mer info:
https://www.centerforanimalgenetics...tic-testing/phenotype-testing-for-horses/dun/
Brukar fuxföl behålla ungefär samma nyans även efter fölpälsen släppt?
Jag har aboslut ingen erfarenhet av fuxföl...
Jag har bara haft en men jag tyckte hon fick starkare färg som vuxen.
Typ lite mörkare alltså?Jag har bara haft en men jag tyckte hon fick starkare färg som vuxen.
Typ lite mörkare alltså?
Hon har lite ljusa stråk i svansen, vore kul om det blir kvar, men det är ju svårt att sia om förstås.
Manen på min är samma färg som pälsen (tyvärr), det är bara svansen som har de ljusa stråken.Min fick ha kvar en ljusare nyans i svansen men den blev mycket mörkare jämfört med när hon var föl/unghäst. Hennes man var riktigt ljus som unghäst också.
Finns en annan mutation på samma locus som black som kan ge vilttecken men inte bleker på samma sätt om black-anlaget gör. Ser mer ut om något sådant, tycker inte nyansen stämmer för riktig black. Går att göra DNA-test för om man är nyfiken, har dock inte riktig koll på inom vilka raser det finns.
Mer info:
https://www.centerforanimalgenetics...tic-testing/phenotype-testing-for-horses/dun/
Som flera redan sagt blir fuxfärgen i regel mörkare. Vad gäller man och svans så finns ju flax-genen också (i vissa raser) som ger ljusare man och svans, men även en flaxfux föds med röd man och svans, den ljusnar sen. Handlar det om bara några ljusare strån på sidan så är det väldigt vanligt på föl, oavsett färg. De brukar mörkna.Manen på min är samma färg som pälsen (tyvärr), det är bara svansen som har de ljusa stråken.
Äsch då, hoppades på svansen där. Alltid kul med lite extra färgklickar!Som flera redan sagt blir fuxfärgen i regel mörkare. Vad gäller man och svans så finns ju flax-genen också (i vissa raser) som ger ljusare man och svans, men även en flaxfux föds med röd man och svans, den ljusnar sen. Handlar det om bara några ljusare strån på sidan så är det väldigt vanligt på föl, oavsett färg. De brukar mörkna.
Flax är recessivt och syns bara i dubbel upplaga, så en häst kan bära på genen utan att själv vara flaxfux. Vad gäller fuxfärgen kommer det en gen från båda föräldrarna, annars blir inte hästen fux.Äsch då, hoppades på svansen där. Alltid kul med lite extra färgklickar!
Fuxfärgen kommer sannolikt från farmor och jag minns ingen flaxgen där tyvärr.
Flaxfux,
En vän har en flaxfux, alltså fux med tydligt ljus man och svans, där mamman är brun och pappan der ut att vara vanlig fux?(swb, Belamour)
Det kan bli så alltså?