Svaret på färgtestet kom idag..
Och fölis är isabell
Och fölis är isabell
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en fundering. Mitt shettissto fick föl igår kväll. Mörkbrun mamma och mörkbrun pappa. Därför trodde jag inte något annat än mörkbrunt skulle komma ut. Ändå kom det i mina ögon en fux. Är fux en dominant gen? Morfar är fux.
Nu hänger jag inte med. Kan inget om färg . Händer inte med på ee eller EE eller EeDitt föl kan absolut vara fux. En fux är genetiskt ee medan de bruna på den platsen är EE eller Ee. Har föräldrarna båda två Ee så kan fölet ha blivit ee. Hänger du med?
Har en fundering. Mitt shettissto fick föl igår kväll. Mörkbrun mamma och mörkbrun pappa. Därför trodde jag inte något annat än mörkbrunt skulle komma ut. Ändå kom det i mina ögon en fux. Är fux en dominant gen? Morfar är fux.
Ok, då förstår jag. Blir det alltid så eller kan man få ett mörkbrunt föl ändå fast det finns fuxanlag på bägge sidor?Enkelt kan man säga att fux är ett recessivt anlag. Det betyder att om hästen har ett anlag, så har den en annan färg men bär fuxanlaget. Har den 2 anlag så är den fux. Ditt föls föräldrar bär båda på ett fuxanlag var och fölet har ärvt mammans fuxanlag OCH pappans fuxanlag och därför blev det en fux.
Ok, då förstår jag. Blir det alltid så eller kan man få ett mörkbrunt föl ändå fast det finns fuxanlag på bägge sidor?
Om en häst bedöms som en viss färg när passet ska skickas in men låt säga 1,5 -2 år senare börjar det svagt skymta en annan färg och hästen med tiden blir "en ny färg", måste då passet göras om? Veterinären/idkontrollanten bedömde då att det inte var troligt att hästen skulle ändra färg alls men det är tydligt att de misstog sig.
ja, man får ringa ut kontrollanterna en gång till (och vi fick även mecka med DNA-test).
Fölet reggades som mörkbrunt, våren som ettåring blev det gult. Man visste då inte heller att pappan bar på gul-gen (fölet var av första kullen). Jättekul
Man bär inte på gulgen,om fölet blir gult så är en av föräldrarna gul i någon nyans.ja, man får ringa ut kontrollanterna en gång till (och vi fick även mecka med DNA-test).
Fölet reggades som mörkbrunt, våren som ettåring blev det gult. Man visste då inte heller att pappan bar på gul-gen (fölet var av första kullen). Jättekul
Man bär inte på gulgen,om fölet blir gult så är en av föräldrarna gul i någon nyans.
Jag hade skrivit att pappan är gul men att han såg ljusbrun ut.Pappan var reggad som brun och såg ljusbrun ut. Först när han fick gula avkommor insågs det att han hade en gulgen.
Självklart skrivs detta som att han bär på gulgen, eller hur hade du velat uttrycka det? Jag har inte någonstans sagt att det gula var dolt eller rececivt eller magiskt låg under någon annan färg för att plötsligt dyka upp.
Jag hade skrivit att pappan är gul men att han såg ljusbrun ut.
50% för skimmel.Sen får proffsen svara på resten.En korkad och hypotetisk fråga från en helt okunnig på färg.
Bara för att jag tycker att det är lite roligt att fantisera.
Om man skulle betäcka en fux med en skimmel och skimmeln är färgtestad att kunna lämna skimmel, brun och svart.
Kan man räkna ut vad avkomman skulle få för färg?
En korkad och hypotetisk fråga från en helt okunnig på färg.
Bara för att jag tycker att det är lite roligt att fantisera.
Om man skulle betäcka en fux med en skimmel och skimmeln är färgtestad att kunna lämna skimmel, brun och svart.
Kan man räkna ut vad avkomman skulle få för färg?
Ee gg aa - svart
Ee gg Aa - brun
Ee Gg aa - skimmel född svart
Ee Gg Aa - skimmel född brun
Det är alternativen. Inte så roligt kanske. 25% chans för varje alternativ.
Tack. Det spelar inte så stor roll om det är roligt. Men lite intressant är det iallafallEe gg aa - svart
Ee gg Aa - brun
Ee Gg aa - skimmel född svart
Ee Gg Aa - skimmel född brun
Det är alternativen. Inte så roligt kanske. 25% chans för varje alternativ.
Okej. Och det kan man inte veta utan att färgtesta antar jag?Om inte fuxen är AA, för då kan det bara bli brun eller skimmel född brun.
Tack. Det spelar inte så stor roll om det är roligt. Men lite intressant är det iallafall
Okej. Och det kan man inte veta utan att färgtesta antar jag?