Färgglada blommor

Sonic76

Trådstartare
Tänkte odla en liten miniminneslund här för mina föräldrar och syster.
men jag har INGA gröna fingrar så det ska vara färgglada blommor som klarar mycket sol och värme och endast vattning typ.
Nåt tips? gärna lila som var mammas och syrrans favvofärg och sen nåt för pappa.
Ska vara runt 8-10 växter i rabatten. Den kommer ha sol hela eftermiddagen och halva kvällen.
Är ingen rabatt där nu utan jag bygger en.

Sv: Färgglada blommor

Fina blommor som går i lila: lavendel, oxtunga, malvan braveheart, viol, timjan, kantnepeta, stäppsalvia. Silverfärgade växter som vitmalört, lammöra osv kan vara fint till.

Får du bara fjutt på planteringen och gör ett bra förarbete så kräver det inte mycket arbete. Ogräsrensning tills de växt ihop och lite rensning då och då.

Sätt hellre få sorter om det är en liten yta, det ger ett mjukare intryck.

Kirgislök ger lite höjd och struktur, fröställningarna är dekorativa hela vintern.

Stjärnöga finns nog bara i rosa och rött men de verkar vara tålig blommor, de överlever åtminstone min "omvårdnad" :p

Lobelia är kanske mer åt det blåa hållet men de är söta blommor :)

Stjärnöga finns nog bara i rosa och rött men de verkar vara tålig blommor, de överlever åtminstone min "omvårdnad" :p

Lobelia är kanske mer åt det blåa hållet men de är söta blommor :)

Fast både stjärnöga och lobelia är ju ettåriga. Jag misstänker att TS tänkt sig en perenn rabatt?

Tänk ut om det ska vara ettåriga växter, eller fleråriga.

Gå sedan till en handelsträdgård i närheten av där du bor (eller där minneslunden ska vara) och förklara att du vill ha lättskötta, tåliga blommor, gärna någon lila, som ska funka i det klimat och den jordart ni har där du bor osv.

Lavendel och olika sorters salvia, tex, är underbara växter, men tycker nog att det är lite kyligt hos dig om du inte är den typen av odlare som tänker ut den optimala platsen för dem och skyddar dem omsorgsfullt osv.

Jag gillar isop, som finns både som lila, rosa och vit, men jag vet inte om den trivs i din klimatzon, men det vet handelsträdgården.

Primula, finns i massor av starka färger och olika varianter, dom tål även en hel del kyla

My bad det tänkte jag inte ens på :o

KL
Jag tror TS bor mellan-Sverige om jag inte kommer ihåg rätt, vet att det inte är Korpilombolo i alla fall :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 448
Senast: Mabuse
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
90 350
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?