färgglad shettishingst

fia0

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på var jag kan hitta en hingst till familjens minshettlandssto. Han ska var lite större än hon och ha kul färg. Prickig eller tigrerad.

/Fia

Såvitt jag vet finns det inga tigrerade shettisar så det kan du slå ur hågen direkt. "Prickig eller tigrerad"? Menar du samma sak eller menar du skäck?

Jag menar samma sak. Det behöver inte nödvändigtvis vara en shettis bara en i lagom storlek....

Det behöver inte nödvändigtvis vara en shettis bara en i lagom storlek....

Det tolkar jag som att hingsten inte nödvändigtvis behöver vara av rasen shetlandsponny? :confused:
Alla färger utom tigrerade är tillåtna på registrerade shetlandsponnyer. Jag rekomenderar dig att leta på SSS hemsida efter godkända hingstar.

Som redan sagts så är tigrerat den ENDA färgen som inte är godkänd på shetland!
Var SERIÖS och föd upp ett renrasigt shettisföl i stället, det FINNS numera godkända hingstar i de flesta färger även i ministorlek! :)
Alltså skäckar, konstantskimlar och även nån "EU-hingst" som är isabell, tror jag...

Eller köp ett tigrerat föl av någon annan ras om du vill ha just den färgen. Knabstupparna har tre hingstar på 111 cm i mankhöjd.

Finns en hingst som nedärver sina skäckanlag till vilket sto som helst i princip, Orkan heter han. Kan ej nå nummer eller mer, men en liten hjälp iaf :)

Är det Kärlingehults Orkan du menar så har han bara ETT skäckalag och det är därför 50% chans att fölet blir skäck...

japp, det är han jag menar, oj.. trodde det var mer. För alla ston som Svedens Gård har betäckt med honom har blivit skäckar.
Även om stoet har vart svart, fux eller brun. O det är varje år dom har använt honom.

Sv: färgglad shettishingst

Jag väcker nu detta inlägg för att kolla vad det finns för tigrerade a och b-ponnier i södra delen av landet. Jag hittar inga hingstar! Mitt sto som är reg. kanbstrupper är dräktigt nu och ska föla för första gången och det kommer inte vara aktuellt för betäckning i år igen men går allt bra med första fölet så kanske om något år. Vill bara kolla av vad som finns. Någon som har något tips?
Sommaren08083.jpg

Kolla på hingstar i Danmark, Dom har ganska så mycket smått av hästraser.
Vet inte riktigt vad det är för kriterier på knabstruper?
Kan ni använda hingstar av vilken ras som helst?
Men som sagt kolla in Danmark , du bor ju inte så långt därifrån ;)

Tesora

Jo, där har jag hittat små killar i rätt ras och storlek men jag tror att det är smidigast att fixa det inom landets gränser.. Har fått höra om någon hingst tex utanför ängelholm men hittar inget på nätet..

Tack så mycket! Det var nog den jag sökte! ska spara länken.

Nu är ju deras hingstar British Spotted Pony och inte knabstrupper, så du får kolla upp vad som gäller om du vill ha knabstrupperföl (jag har inte koll på vilka raser som är godkända att korsa in).

Jo, jag vet. Jag vill samla så många ställen som möjligt för att fundera över möjligheterna... Man kanske kan regga fölet som BS då ju.. Vet någon fler hingstar så skriva gärna!

Det borde gå bra. Läste detta på knabstrupperns hemsida:

Tigrerade individer av annan ras än godkänd inkorsningsras (ex Appaloosa, British Spotted Pony) kan införas i vår Riksstambok under förutsättning att de eller deras föräldrar inte bär på anlag för otillåten färg, har godkänd härstamning i minst tre led och därefter uppfyller exteriöra krav enligt ovan

Åh, den är så söt. Kände igen den ifrån välkommen till världen-tråden eller vad den nu hette. Var är/kommer ditt föl att bli reggat i?
Som spotted eller ridponny eller?

Jag vill också ha ett sånt föl! Går ju och väntar på ett ihagen nu. Spännande. Jag tror att mitt kommer ha mer vitt då pappan var helvit med prickar... Hoppas den liknar sin mamma mer.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: athena
·
Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka