Färgfråga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgfråga!

Den ljusa manen och svansen har ett eget anlag, som kallas för flax.
Det är ett recessivt anlag, därför kan det ju dyka upp även om ingen av föräldrarna ser ut så...

Coolt!

Så om man korsar en hingst och ett sto med flax så får man ett flaxfölis!
Vad händer om man blandar in gulanlag i det?

Vilka hbl-hingstar har vi idag som bär på flax då? Vilka äldre hingstar har haft det (mao vilka döttrar kan bära på anlaget)?

Själv skulle jag tycka att det var jordens flax om jag fick en flax-unge!

Är det 50/50 att flaxgenen nedärvs, så som med gulanlaget?

Jag har sett avkommor till Aram som har det.

Finns nog fler men han var den jag kom på just nu.

Nja, dom nedärvs på olika sätt. Gulanlaget är dominant, dvs finns det så syns det. Mer eller mindre. Dom kan inte bära det. Flaxanlaget är recessivt, det krävs 2 anlag för att det ska synas. Har dom ett anlag är dom bara bärare. Dvs båda föräldrarna måste vara minst bärare för att avkomman ens ska kunna få det.
Procentsatserna får nån annan ta.

Jag som är superduperdålig på färggenetik får fråga,

Om jag tex betäcker mitt fuxsto med flaxanlag med tex Ravell (har väl gulanlag?), hur stor är då chansen att det kommer ut en isabell ?

För att förtydliga så är mitt sto fuxfärgad med ljus man & svans.

Vilka hbl-hingstar har vi idag som bär på flax då? Vilka äldre hingstar har haft det (mao vilka döttrar kan bära på anlaget)?

Jag har ingen aning, det är ju bara att kolla vilken hingst som är far om du hittar en avkomma med ljus man o svans.
Äldre hingstar som jag själv har sett flaxavkommor efter är Singapore och Fantom II, finns garanterat fler men jag kommer inte på nån just nu.
En häst som HAR ljus man och svans nedärver alltid en flaxgen.
En häst som inte själv har ljus man och svans, som bara har anlaget i enkel uppsättning, nedärver det till 50%.

Jag skotte en fux efter Chapman-Ceylon som var sabino och flax misstanker jag. Eller kan sabinoanlaget bleka man/svans? Han hade silverfargad svans och ljusare man men inte sa ljust som man ser pa tex haflinger.

Om jag tex betäcker mitt fuxsto med flaxanlag med tex Ravell (har väl gulanlag?), hur stor är då chansen att det kommer ut en isabell ?

Har den ena föräldern ett gul anlag så är det alltid 50% chans att avkomman får det också.

Jag har sett flaxar efter Hiphop och Lambourgini.

Som QuickStar skriver så är det 50% av avkomman får gulanlag. Att ditt sto är flaxfux påverkar inte detta på nått vis.

Jag har sett hästar med Ceylon i stammen som haft flax-svans men manen har inte varit det. Har själv fött upp en Feliciano - Ceylon som har det medan manen är svart.

Jag har sett hästar med Ceylon i stammen som haft flax-svans men manen har inte varit det. Har själv fött upp en Feliciano - Ceylon som har det medan manen är svart.

Hur är det med det där andra anlaget... det som brukar göra övre delen av svansen randig, det kan inte vara det anlaget som finns på dessa? Fast det anlaget kanske inte går på rött...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 665
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka