Färgfråga - Positano H

Sv: Färgfråga - Positano H

Titta på den här bilden av Positano H:

http://www.svenskahalvblodshingstar.se/positanoh997_6_bild.htm

Vad är det för konstig färg han har? Varför har han inte skimlat av i ansiktet, ansiktet brukar ju vara det första som bleks?:confused:

För övrigt, finns han kvar i avel, och hur har det gått?

Blood-stained grey kallas det på engelska tror jag...eller grey roan...

det ska vara vanligast bland araber...

här finns länk till en sida där fbl har "Bloody shoulderS" bl.a

http://www.angelfire.com/on3/TrueColoursFarm/Gray_Roan.html

Aha, är det bloody shoulder! Jag trodde de tecknen alltid satt på kroppen, inte i ansiktet, och att anlaget bara fanns bland araber, men där ser man. Varifrån har han fått det?

Utan att ens kolla upp stammen på honom, så är det ju så att arabblod förekommer även bland halvbloden....

Visserligen, men inte så mycket i det här fallet. Jag hittar summa en arab i åttonde led, och det är via Ramzez, som jag inte tror bär anlaget - han är ju så mycket använd, att jag tror man skulle hört talas om det i så fall.

Positano är född sådan(såg jätteskum ut första året:) )

På hans möderne har jag aldrig sett något liknande överhuvudtaget, så fråga är då om det är fadern Pomme Royal som lämnar det...Någon härinne som är hemma på dom linjerna?

Hm, det kanske är Ramsez som är upphovet i a f? För Acorado har också Ramsez i stammen. Å andra sidan har väl halva den europeiska hopphästaveln Ramsez någonstans, så det behöver ju inte komma därifrån.

Pomme Royal har det inte synligt, men jag misstänker att anlaget bara syns på skimlar.

Aha, är det bloody shoulder! Jag trodde de tecknen alltid satt på kroppen, inte i ansiktet, och att anlaget bara fanns bland araber, men där ser man. Varifrån har han fått det?

Jag har fått förklarat för mig att "Blood-stains" är vanligast "på axeln" eller ja bogpartiet... MEN att det absolut förekommer på andra ställen också...

Sidan jag länkade till visar ju att även engelska fullblod kan få det ( och även bära anlag för det, utan att det syns) , och då är det väl ÄNNU mindre konstigt... fullblod har ju de flesta helvblod i stammen, och det LÅTER ju inte helt otroligt att det kan vara så att "Blood-stains" oftast "bryter ut" hos fbl eller araber?

eller är jag helt ute o cyklar? ;)

Bara för att riva upp en gammal tråd.. :D

Finns det någon mer sida där man kan hitta info om detta anlag? Och om hur det nedärvs...

Positanos mamma Mariott H har lite flugskimmel fläckar på sig. En avkomma efter Irco Mena har en fläck baken - på låret. Positanos bruna ansiktsfläck är lustig - men det är klart Pomme Royal hade nog med sig några roliga anlag också. I Mariott finns inget arabblod på närmare håll, mormorsfar var fullblod.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 847
Senast: cewe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 194
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 805
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 809
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka