Färger ..

H

Hanna-panna

Jag hade tänkt mig att skaffa en fransk vädur, hona som jag kunde ta några kullar efter.. Men nu har det visat sig att min "hona" är en "hane".. :p
Jag har blivit så fäst vid honom att jag inte kan lämna tillbaka honom till uppfödarna men funderar nu på att köpa en hona till, som man kan ta ungar efter, men nu undrar jag vilken färg hon ska vara, om hanen är madagaskar.
Nu fundrear jag på att tinga en hona från en kommande kull, men då kommer föräldrarna att vara svart / havanna. Uppfödaren hade inte tidigare avlat på färgen havanna, och var därför lite osäker på om det kunde dyka upp ickegodkända färger när man avlar på madagaskar/ Havanna/svart.. Jag kan inget om färg avel, någon som vet? Ursäkta om min förklaring är urusel .. :o

Sv: Färger ..

Då finns det ju madagaskar i ett bakre led i v fall.Frågan är ju bara om den färgen är dominerande.

ja, det är bara madagaskar i hela hans stam .. Men det uppfödaren var orolig för var hur dominerande havanna var, och hur det skulle bli att korsa ..

Personligen tycker jag att man inte bör blanda färger för mycket om man är osäker men ändå vill avla seriöst, då vissa färger kan "förstöra" andra om de blandas. Så jag skulle rekommendera en madagaskar-hona till din madagaskar-hane. Men det är självklart upp till var och en hur man vill göra.

Nu har jag gjort bort mig :o Det finns visst både madagaskar och isabella i min hanes stamtavla, så nu börjar det kännas som lite väl mycket olika färger ..
Hade inte tänkt att avla på lång sikt och på någon särskild färg, utan tänkte att det skulle vara kul att bara ta en kull efter honom, får hjälp av en vän med stamtavla märkning m.m men man vill ju att allt ska gå rätt till och vill absolut inte riskera att förstöra något. Så jag väntar nog ett tag tills jag hittar en madagaskar.

Tack för svaren! :idea:

OM det inte finns madagaskar eller viltgul eller isabella bakom den kommande honan, så skulle du bara få svarta ungar! Annars även madagaskar och ev isabella och blått. Havanna är inte så starkt så det skulle du inte få och det är heller ingen färg som förstör.

okej tack för svaren! Men nu har jag bestämt mig för att vänta tills nästa kull med isabella/madagaskar kommer, för att vara på säkra sidan..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 568
Senast: Devinie
·
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 950
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 534
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17