Färger i alla dess varianter (färggenetik)

cowgirl73

Trådstartare
Startar efter förfrågan en färgtråd för oss med quarter/paint osv.

Får hoppas den får ligga kvar under western så vi kan hitta den igen.....

Börjar med att lägga in en kopierad text från en annan tråd:

Wrangler skrev:

Funderade på en sak, på många bilder jag har sett på smokey black hästar ser dom solblekta alternativt brown ut. Kan det finnas en del brown reg hästar som är felregistrerade, och som egentligen är smokey black? D menar jag inte felregistrerade som svarta utan just som bruna?

Eller är det en genetisk omöjlighet att få en smokey black ur en brun häst (för isf går det inte att registrera som det iaf inte i AQHA)?

Sv: Färger i alla dess varianter......

Om jag kommer ihåg rätt så är en brun häst en med eA.
Dvs en svart häst där agouti(brun) anlaget gått in och "blekt" kroppens färg till brunt.

Sen om en brown(svartbrun ? ) har samma genuppsättning, det vet jag inte.

Men från en brun(bay) häst torde det gå att få en smokey black, under förusättning att den ena parten har en cremegen.

Detta med svartbrun har jag aldrig förstått mig på, om det är en variant av brun/agouti eller om det är någon annan gen med ?
Vem kan svara på det ?

Smoky cream måste jag ta reda på mer om.....tror jag har haft en sån islandshäst utan att veta om det, sålde henne dock för ett år sedan....dumt gjort !
Hon fick 3 föl hos mig, alla med cremegen oavsett hingstens färg. Hon är dräktig igen och jag känner nya ägaren så ska bli kul att se vad hon ger nu.
Kan man testa för smokey cream ??

*kl* kopierat från den andra tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av wrangler
Funderade på en sak, på många bilder jag har sett på smokey black hästar ser dom solblekta alternativt brown ut. Kan det finnas en del brown reg hästar som är felregistrerade, och som egentligen är smokey black? D menar jag inte felregistrerade som svarta utan just som bruna?

Eller är det en genetisk omöjlighet att få en smokey black ur en brun häst (för isf går det inte att registrera som det iaf inte i AQHA)?

Jo visst finns det fel reggade ! precis som du säger så ser dom bruna ut en del, har sett flera ex. där det är "fel" färg (dock inte här i svea)

Nej det är inte genetiskt omöjligt att få en smoky black på brun, det är där som agouti kommer in, om den bruna har litet a så kan det bli smoky black av brun. MEN om ingen av föräldrarna har lilla a utan bara stora A så kan det inte bli svart alls, bara brunt.

Tack för svaret! Om jag förstår det rätt så kan man inte se agotui på hästen (om den har litet a) utan då krävs det test?

Ja det verkar vara så ja.

Ang brown -svartbrun- så tror jag att det diskuteras (?) att det finns någon specifik gen för detta, men att man inte lokaliserat den än. Om jag minns/har fattat rätt. Men än så länge går brown som bay genetiskt i color calculators och liknande. Dock kan man i AQHA/APHA registrera en häst som bay (brun) eller brown (svartbrun) - så där skiljer man på detta.
Möjligt att det redan finns test för detta (dvs att en specifik gen är lokaliserad)?

Kollar nu i AQHA's regelbok och det verkar inte gå att regga en häst som Smokey black, så jag förmodar att dom reggas som Black eller Brown helt beroende på hur dom ser ut! (lite konstigt eftersom perlino och cremello "finns" upptagna)

Smoky cream måste jag ta reda på mer om.....tror jag har haft en sån islandshäst utan att veta om det, sålde henne dock för ett år sedan....dumt gjort !
Hon fick 3 föl hos mig, alla med cremegen oavsett hingstens färg. Hon är dräktig igen och jag känner nya ägaren så ska bli kul att se vad hon ger nu.

Vet du vad föräldrarna var för färg? En av dom förmodar jag måste vara smokey black då?

Jag tror man kan testa för smokey cream, eller iallafall testa för dubbel cremegen (double dilute) -och vet man då föräldrarnas färger så borde man kunna avgöra vilken double dilute typ man har.

Här är en lista på färger godkända av AQHA:

Bay - brun
Brown - svartbrun
Black - svart
Sorrel - fux
Chestnut - mörkfux, svettfux
Dun - black (typ en buckskin/gulbrun med ål)
Red Dun- rödblack
Grullo - musblack
Buckskin - gulbrun, bork
Palomino - isabell
Grey - avblekbar skimmel
Red Roan - rödskimmel (konstantskimmel)
Blue Roan - svartskimmel (konstantskimmel)
Bay Roan - brunskimmel (konstantskimmel)
Cremello - gulvit
Perlino - pärlvit
White - vit (denna färg har jag eg aldrig hört talas om, alla vita hästar jag har sett har varit avblekbara skimlar -registrerade som grey i AQHA...)

Dun måste ju gentiskt sett var en brunblack, dvs en brun med blackgen.

En gulbrun med blackgen blir en vitblack, verkar inte finnas inom quarter, alltså som godkänd färg, men jag tror det borde bli en dunalino ??
Har iallafall fått för mig jag sett det namnet på nån färgsida nånstans för länge sen.....

Här är en lista på färger godkända av AQHA:

Bay - brun - jarp
Brown - svartbrun - dökkjarp (eg mörkbrun, vet ej om det finns något namn på svartbrun?)
Black - svart - brúnn
Sorrel - fux - raudur
Chestnut - mörkfux, svettfux - dökkraudur
Dun - black (typ en buckskin/gulbrun med ål) - bleik (brunblack)
Red Dun- rödblack - fifillbleik
Grullo - musblack - móalótt
Buckskin - gulbrun, bork - moldott
Palomino - isabell - leirljós
Grey - avblekbar skimmel - grá
Red Roan - rödskimmel (konstantskimmel) - raud litförottur
Blue Roan - svartskimmel (konstantskimmel) - kommer ej på just nu, har det på tungan....
Bay Roan - brunskimmel (konstantskimmel) - jarp litförottur
Cremello - gulvit - samma
Perlino - pärlvit - samma
White - vit (denna färg har jag eg aldrig hört talas om, alla vita hästar jag har sett har varit avblekbara skimlar -registrerade som grey i AQHA...)

La till de isländska namn som jag känner till, lite kuriosa bara ;)

Sen finns ju en drös med skäckar samt silverfärgena oxå....:D

Underligt att det går regga "vita" hästar....finns ju liksom inga sådana, genetiskt sett.....

Dun måste ju gentiskt sett var en brunblack, dvs en brun med blackgen.

En gulbrun med blackgen blir en vitblack, verkar inte finnas inom quarter, alltså som godkänd färg, men jag tror det borde bli en dunalino ??
Har iallafall fått för mig jag sett det namnet på nån färgsida nånstans för länge sen.....

Nje.... dun inom AQHA/APHA är iaf en buckskin med ål-även kallad dunskin men reggas som dun.

Gulbrun med blackgen vad menar du då?

Dunalino "finns" -det är en palominoblack (dvs en dun palomino), men det går inte att registrera som det inom AQHA utan man får regga som något annat, gissningsvis en palomino eller red dun (vilket givetvis är fel egentligen)

Färg experterna får gärna komma in och rätta mig om jag har fel...

Om jag kommer ihåg rätt så är en brun häst en med eA.
Dvs en svart häst där agouti(brun) anlaget gått in och "blekt" kroppens färg till brunt.

Sen om en brown(svartbrun ? ) har samma genuppsättning, det vet jag inte.

Men från en brun(bay) häst torde det gå att få en smokey black, under förusättning att den ena parten har en cremegen.

Detta med svartbrun har jag aldrig förstått mig på, om det är en variant av brun/agouti eller om det är någon annan gen med ?
Vem kan svara på det ?

Hur såg din isis ut färgmässigt ??

Inom QH och PH har vi åxo silver gen och roan färgerna.

Nje.... dun inom AQHA/APHA är iaf en buckskin med ål-även kallad dunskin men reggas som dun.

Gulbrun med blackgen vad menar du då?

Dunalino "finns" -det är en palominoblack (dvs en dun palomino), men det går inte att registrera som det inom AQHA utan man får regga som något annat, gissningsvis en palomino eller red dun (vilket givetvis är fel egentligen)

Färg experterna får gärna komma in och rätta mig om jag har fel...

Stämmer alldeles utmärkt......duktigt, du kan ju :laugh:
Men jag tror inte att dunolino blandas ihop med red dun då dom färgerna skiljer ganska mkt. Men visst, eftersom fölen reggas tidigt så kan misstag förekomma då palominon är redish i päls och man innan manen blir vit och det tar ju en stund.

Vet du vad föräldrarna var för färg? En av dom förmodar jag måste vara smokey black då?

Jag tror man kan testa för smokey cream, eller iallafall testa för dubbel cremegen (double dilute) -och vet man då föräldrarnas färger så borde man kunna avgöra vilken double dilute typ man har.

Dubbel dilution ger åxo blå ögon. Ja det går att testa.

Ja det verkar vara så ja.

Ang brown -svartbrun- så tror jag att det diskuteras (?) att det finns någon specifik gen för detta, men att man inte lokaliserat den än. Om jag minns/har fattat rätt. Men än så länge går brown som bay genetiskt i color calculators och liknande. Dock kan man i AQHA/APHA registrera en häst som bay (brun) eller brown (svartbrun) - så där skiljer man på detta.
Möjligt att det redan finns test för detta (dvs att en specifik gen är lokaliserad)?

Kollar nu i AQHA's regelbok och det verkar inte gå att regga en häst som Smokey black, så jag förmodar att dom reggas som Black eller Brown helt beroende på hur dom ser ut! (lite konstigt eftersom perlino och cremello "finns" upptagna)

Det va intressant det du skriver om bay-brown...har inte hört om det skulle vara någon specifik gen där som skiljer dom åt. Men å andra sidan vet/hör jag inte allt heller....är ingen expert på färg men väldigt intresserad så jag försöker att lära.
Har själv en QH Cremello/Dun stud :love:

Citat:
Ursprungligen postat av wrangler
*kl*

Ska vi inte göra en separat färgtråd för western? Så kan fölen få va ifred och om man vill diskutera runt nån häst/föl så kan vi lägga upp den i färgtråden?

Jag har ett par spännande färgkombinationer till nästa år iaf

I år blir det fux, hur jag än vrider o vänder på det.

Nyfiken som jag är :) så om du vill får du gärna berätta om nästa års färgprojekt. :laugh:

Det va intressant det du skriver om bay-brown...har inte hört om det skulle vara någon specifik gen där som skiljer dom åt. Men å andra sidan vet/hör jag inte allt heller....är ingen expert på färg men väldigt intresserad så jag försöker att lära.
Har själv en QH Cremello/Dun stud :love:

Jag läste om detta nånstans... ska försöka hitta vart det var!
Med reservation för att jag har drömt :cool:

Silver gen, kan du förklara vad det är och vilka färger den ger?

Silver syns bara på svart och brunt alltså genetiskt stora E. Bleker ner till ljus man och choklad färgad kropp med apelkastning (oftast). Kan förväxlas med chocolate palomino.

Fux kan vara bärare men det syns inte.

Hoppas det funkar att se bilden !

n1091932902-30143930-2617.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar