Färgen på höet?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Visst ska ett bra hö vara grönt? Lr spelar färgen ingen roll?
I stallet jag har min häst, har stallägaren köpt in nytt hö, men det är gult till färgen.
Vad innebär det? Att det är gammalt, solblekt, lr har det tappat sitt näringsinnehåll?

Sv: Färgen på höet?

Visst ska ett bra hö vara grönt? Lr spelar färgen ingen roll?
I stallet jag har min häst, har stallägaren köpt in nytt hö, men det är gult till färgen.
Vad innebär det? Att det är gammalt, solblekt, lr har det tappat sitt näringsinnehåll?
Färgen har inte med näringsinnehållet att göra. För att veta om det är ett bra eller dåligt hö måste man låta analysera det.

Färgen på hö säger ingenting om näringsinnehållet.

Man bör alltid göra en analys på grovfodret för att veta vad hästen stoppar i sig, oavsett om höt ser fint ut.

Färgen kan bero på många olika faktorer, framför allt vallfröblandning och väder vid skörd/torkning men även ett stort antal andra faktorer. Som sagt av andra: analys är det enda som gäller.

Är höet solblekt så innehåller det D-vitamin. Kan vara någon annan vitamin som har förstörts men det har jag ingen koll på.

Ja, om den gula färgen kommer sig av att höt har legat länge på slag på åkern så är det höga halter av D-vitamin. Däremot är sådant hö fattigt på karoten (förstadium till A-vitamin)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
11 912
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 915
Senast: warg
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 010
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka