Färgen på hästpassen??

L

Lena2005

Nu har jag köpt mitt tredje fullblod och färgen på deras pass har varit lika många.

Häst nr 1- ljusblått pass
2- vinrött pass
3- mörkblått pass

Häst nr 1 och 3 är båda "svenskuppfödda", så är det egentligen bara ett blått pass...att det första råkade vara ljusblått

Häst nr 2 är skandinaviskt uppfödd.

Någon som vet?

Mvh Lena

Sv: Färgen på hästpassen??

Ljusblåa blev det när vi gjorde om våra för något år sedan. Den importerade har kvar sitt mintgröna från Danmark

Tidigare hade passen färg efter vilket år hästen var född, Sune som är född -00 hade ett vitt. Men sedan byttes alla pass ut för att stämma in med EU-regler (tror jag) och så blev alla svenska pass ljusblå.

Kanske är det så att hästar som inte är i träning inte har behövt byta ut sina pass??

Passen skulle bytas ut. Fattas visst någon sida för att fylla i mediciner och ev livsmedelskarens.
Fast vem kollar :angel:

Okej! Då tror jag att jag fattar, det handlar alltså mer om vilket år dom är födda.

Det är bara två av dom som är i livet.

Jag har inte brytt mig om att skaffa nytt på han som har vinrött pass. Han är imp från Danmark och det enda som händer är att jag får ett nytt därifrån som säger att han inte får användas i livsmedelsprod...alltså samma sak som om jag inte byter pass. Han är "bara" en gammal ridhäst idag.

Hon med mörkblåa passet har jag precis köpt...få se om hon ska ut på några hopp/dressyr tävlingar framöver, då kanske jag överväger att byta till nytt pass.

Ingen veterinär har öht frågat om pass någon gång...har själv stuckit fram det vid vacination bara.

Tack för hjälpen!

Mvh Lena

Men min häst som är 00:a har tävlat/tränat utomlands (tillåfrån under dessa år) och i Sverige.
Och har ej ett nytt pass?
Ska man alltså byta ut detta han har nu?
Mot ett svensk eu anpassat ljusblått pass haha?

Jag skulle kolla med Svensk Galopp, men jag tror inte att det behövs för vår skull om han inte tävlar eller används i aveln.

Om du tävlar inom någon annan gren så är det väl Ridsportförbundet, eller så, som bestämmer. Antar jag? Har faktiskt ingen aaaaning!

Mitt fullblod jag hade, import england, hade ljusgrönt :D

Vill bara uppmärksamma på att kolla upp just fullblods pass om man tänkt tävla i typ hopp/fältt/dress för det är inte alltid dom gäller då...

Mitt fullblod jag hade, import england, hade ljusgrönt :D

Vill bara uppmärksamma på att kolla upp just fullblods pass om man tänkt tävla i typ hopp/fältt/dress för det är inte alltid dom gäller då...

Min hästs pass skickades till ASVH och har ett reg. nummer där instämplat i sitt galopp-pass. Är ASVHs logga, ett reg. nummer hos dem + signatur.

Tidigare hade passen färg efter vilket år hästen var född, Sune som är född -00 hade ett vitt. Men sedan byttes alla pass ut för att stämma in med EU-regler (tror jag) och så blev alla svenska pass ljusblå.

Kanske är det så att hästar som inte är i träning inte har behövt byta ut sina pass??

min är svensk, förr 00, har ljusgrönt pass... så det med färg - år stämmer kanske inte?

Fick iaf byta till ett ljusblått och hade matte inte varit uppmärksam så hade hon haft två vita bakkotor... :mad:

Min är -99 a och har vitt pass. Eller ja det gamla är vitt och det nya är ljusblått.
Jag har hört att även de nya passen inte är helt rätt och ska bytas inom en viss framtid men jag vet inte om det skulle tas emot så väl i hästsverige;)

då känns det inte ok... speciellt inte när vissa avelsförbund har skött allt skitdåligt... tack å lov var galoppförbundet smidigt iaf!

Passen skulle bytas ut. Fattas visst någon sida för att fylla i mediciner och ev livsmedelskarens.
Fast vem kollar :angel:

slakteriet kollar sånt dom tar inte imot hästen om de inte är uppdaterat. vet detta av egen erfarenhet. de var bara ta häten och åka hem igen.:cry:

Alltså, det här med passen blir jag inte klok på. Vad jag har förstått så har jag två "olagliga" pass.. :cool::angel:

Jag har aldrig behövt visa passet hos veterinären.

Min häst har då ätit "butta" vid 2 tillfällen som jag vet. Senaste gången vet jag också att "buttan" blivit klassad med livstidskarens.

Jag hade mailkontakt med någon inom galoppsporten för ett par år sedan. Jag konstaterade då att oavsett om jag skaffar nytt EU-anpassat pass eller inte får min häst inte gå till livsmedelsproduktion pga att han är importerad. Så varför betala en massa pengar i onödan, tänkte jag då..

Får väl se om man måste tänka om den dagen han ska till dom evigt gröna ängarna...

Mvh Lena

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar