Färgdominans

TCJ

Trådstartare
Om jag skulle betäcka mitt ljusbruna fjordingsto med en mer mörkare black eller tillomed grå hingst, hur skulle fölet färgas då?

Vilken färg är mest dominant?

Sv: Färgdominans

Rätta mig nu om jag har fel, men kanske kan få igång tråden iaf...

rödblack = fux i grundfärg
brunblack/gråblack = svartanlag i grundfärg

Från ditt sto kan avkomman endast få röda anlag. Hos hingsten kan du antingen endast få svarta anlag eller ett svart och ett rött. Om den tar med sig det röda, blir det en rödblack. Om den tar det svarta blir det en brunblack eller gråblack. Har hingsten tidigare fått röda avkommor, är det 50/50 chans att du får rödavkomma, om inte, så är den förmodligen homozygot och då ger den garanterat en brun/svart. Tror jag har lite rätt iaf.

(heter det gråblack om de är svarta i grunden?)

De flesta fjordingar är homozygota för brunt och svart. Alla är det för black.

Det betyder att med stor sannolikhet får du en brunblack oavsett hingst.

Nyansen kan däremot hamna varsomhelst mellan mamma och pappa så du kan få en mörkare brunblack med en mörkare hingst.

Om ditt sto "bara" är heterozygot för svart eller brunt (vad har hennes föräldrar för färger?) kan det med en hingst som också är det eller som är röd/musblack komma ut även en röd- eller musblack.

vilje040808.JPG

här är hennes pappa.
Ljusbrunblack

här är min:

{0E43AB17-812B-4365-B8BF-A7E3B038CE03}.jpg

Hon är väldigt väldigt ljus (zebraränderna och ålen är suuperljusa å syns dåligt).

Bägge hästarna är ju samma färg, dvs brunblacka, med lite olika nyanser bara. Färgnyanser nedärvs inte med enkla, enskilda, anlag, så där är det inte så enkelt att förutsäga hur avkomman kommer se ut. Det kan bli mer som mamma eller mer som pappa, eller någonstans mittemellan.

Man kan ju kika på tidigare avkommor och se om de ofta nedärvt nyansen.

Om du betäcker med musblack hingst så kan du få musblack avkomma om ditt sto bär på anlag för svart. Om hon har någon musblack bakom sig i närliggande led så finns chansen, annars är den ganska liten.
Bär hon inte på anlag för svart så blir avkomman brunblack.

Zenith skrev:

rödblack = fux i grundfärg
brunblack/gråblack = svartanlag i grundfärg

Från ditt sto kan avkomman endast få röda anlag. Hos hingsten kan du antingen endast få svarta anlag eller ett svart och ett rött. Om den tar med sig det röda, blir det en rödblack. Om den tar det svarta blir det en brunblack eller gråblack. Har hingsten tidigare fått röda avkommor, är det 50/50 chans att du får rödavkomma, om inte, så är den förmodligen homozygot och då ger den garanterat en brun/svart. Tror jag har lite rätt iaf.

(heter det gråblack om de är svarta i grunden?)

En black med svart grundfärg är en musblack. Under några år på 80-talet (??) kallades färgen gråblack. Jag hade en häst född 1987 som var registerad som gråblack, men sedan ganska lång tid har man återgått till musblack.

En häst med brun grundfärg, som trådskrivarens häst, är en brunblack. De flesta brunblacka fjordhästar är ganska ljusa.

Helt korrekt kallas en häst med fux som grundfärg rödblack. En sån har jag
:d !

Förutom detta finns det även gulanlag hos fjordhästar som ger upphov till isabellblack, vitblack och gulmusblack. Och naturligtvis också till pärlvitblack, gulvitblack och sotvitblack. De senare kallades - irriterande nog - för några år sedan "vitfödd". Förhoppningsvis är det ändrat nu!

TCJ - vad är det för stam på din häst? Det är lättare att avgöra möjligheterna på olika färger om man vet den. Men generellt är det som Tim säger, att brunblack är absolut vanligast.

Har man ett brunblackt sto och vill ha annan färg är en vitblack hingst det bästa alternativet. Eftersom jag nu har en valack är jag inte tillräckligt insatt i Sveriges hingstbestånd, så jag vet inte om det finns någon :o ! Och sen skall ju allt annat passa först och främst...

Indy

Fin hingst! Vem är han? Vad har stot för stam? Kul att veta bara :)

Som sagt, om ditt sto har anlag för annan färg än ljbrbl och hingsten skulle varit av samma färg som stots anlag så kan det bli en annan färg än ljbrbl.

Oh, tack för redovisningen. Men då tänkte jag rätt iaf, fast jag är inte så uppdaterad inom färgnamnen bara! :)

Men vad är vitblack? Alltså, vilken anlag är det som ger vitblack? Vad är det för frundfärg på det? Skimmel? Om inte, vad ger det för färg om det är skimmel i grunden på en black häst?

Ditt sto måste ha den "gråa genen" för att ,tillsammans med en hingst som har likadan gen , kunna ge grå avkomma. Stoet behöver inte ha en grå släkting i närmsta leden utan det kan ligga långt tillbaka. Men chansen minskar för varje led att genen ska hänga med. Har själv fött upp ett grått sto efter Ljosen ( som hade den grå genen) och med en mamma som har en grå släkting långt tillbaka, men som har ärvt ner förmågan att kunna få gråa avkommor.

Grunder javisst, men om man nu skall vara petig: I din förklaring är det lite otydligt beträffande skillnaden på svart och brunt. Det är olika grundfärger, men skall man hårddra är brunt en variant av svart. Bruna hästar har förutom "svartanlaget" agouti-anlaget som begränsar det svarta till ben, man och svans.

Vidare skriver du att trådskaparens häst endast kan lämna röda anlag vidare. Det är fel eftersom hästen inte är fux i botten utan brun. Däremot är det ju möjligt att hon har ett anlag för fux.

En vitblack är en black häst med gulbrun grundfärg.

Har hästen ett skimmelanlag (finns ej hos fjordhäst) så är hästen t.ex. "skimmel, född brunblack".

Indy

IndianaJones skrev:
Grunder javisst, men om man nu skall vara petig: I din förklaring är det lite otydligt beträffande skillnaden på svart och brunt. Det är olika grundfärger, men skall man hårddra är brunt en variant av svart. Bruna hästar har förutom "svartanlaget" agouti-anlaget som begränsar det svarta till ben, man och svans.
Jag vet att jag bara tog det väldigt grundligt. Detta är för att jag inte alls kan nånting om fjordingfärger egentligen, utan mest ville få fart på tråden.
Zenith skrev:
Trodde det var ganska uppenbart att jag endast talade om svart-/rödanlaget. Inte varianter däri.

Men bruna hästar har ju inte agoutianlaget. Det är det svartbruna hästar som har. Bruna hästar är bruna. Svarta hästar bär på ett extra svartanlag. Är det inte så? Och det är de svarta som blir musblacka? Eller är det svartbruna? (De med agoutianlaget)

IndianaJones skrev:
Vidare skriver du att trådskaparens häst endast kan lämna röda anlag vidare. Det är fel eftersom hästen inte är fux i botten utan brun. Däremot är det ju möjligt att hon har ett anlag för fux.
Detta var innan jag visste att hon var ljusbrunblack. Jag uppfattade det som att hästen var rödblack. Tror det är ganska uppenbart av mitt inlägg.

IndianaJones skrev:
En vitblack är en black häst med gulbrun grundfärg.

Har hästen ett skimmelanlag (finns ej hos fjordhäst) så är hästen t.ex. "skimmel, född brunblack".

Indy

Tack för svar! :)

Okej här följer Fionas stam:

Pappa Vilje 175

Och mamma Freja 1965
Jag har tyvärr inte papprena här så jag kan inte se Frejas stam.
Men kanske någon annan här som vet?

Viljes pappa är Ljosen, som är ljusbrunblack men lämnade gråa avkommor också. Men det är ingen som vet om Vilje har gråa anlaget. Det har nog inte kommit nått annat än ljusbrun/brunblacka efter honom

Zenith skrev:
Men bruna hästar har ju inte agoutianlaget. Det är det svartbruna hästar som har. Bruna hästar är bruna. Svarta hästar bär på ett extra svartanlag. Är det inte så? Och det är de svarta som blir musblacka? Eller är det svartbruna? (De med agoutianlaget)

Tack för svar! :)

Där har du fel! Bruna hästar är bruna just pga agoutianlaget (A). En brun häst har svart pigment (E), precis som den svarta hästen, men agoutianlaget begränsar den svarta färgen till man, svans & ben samt öronbräm. Resten av kroppen blir brun. Den svarta hästen saknar agoutianlaget, den har istället två non-agoutianlag (det som du kallar "extra" svartanlag), och i och med det sker ingen begränsning av svart färg alls, och hästen blir således helt svart.

En brun häst har genotypen A- E-, medan en svart häst har genotypen aa E-, så i själva verket rör det sig om två svartpigmenterade hästar, en med och en utan agoutianlag......

Däremot är det mig veterligt ännu inte klarlagt om den svartbruna hästen 1) är en svart häst med pangareanlag (mealy), som ger ljus mule, buk och ljumske. Eller om det 2) är en brun häst med skugganlag (sooty/smutty), som breder ut svart på rygg, hals och på huvud. Eller om det 3) är black and tan-anlaget (At) som finns hos hundar och kaniner bla. Detta anlag har svagare verkan än agoutianlaget, dvs det begränsar inte den svarta färgen till endast man/svans, ben/öronbräm som agoutianlaget, utan breder ut sig mycket mer och hästen blir till största delen svart. Enligt genetikerna bakom hypotes nr 3 har den svartbruna hästen genuppsättningen atat E- eller ata E-. At (black and tan-anlaget) är dominant över a (svartanlaget) men recessivt mot A (agoutianlaget), vilket innebär att Aat E- blir brun, inte svartbrun. Enligt denna hypotes är svartbrun en egen standardfärg, medan hypotes nr 1 är svart (aa E-) och nr 2 är brun (A- E-).

Möjligen är jag lite dåligt uppdaterad, så om du har tillgång till nyare rön som fastställt det du skriver, att den svartbruna har agoutianlag (dvs är nr 2 ovan, den enda av de tre som har det), vore jag tacksam om du ville dela med dig av någon forskningslänk som styrker detta...

En svart häst med blackanlag blir musblack. En svartbrun med blackanlag blir svartbrunblack, men jag tror inte att termen existerar i fjordvärlden? Förmodligen kallas den istället brunblack (eller möjligen mörkbrunblack)? Detta kan förmodligen någon Fjorduppfödare svara bättre på...

Ge

IndianaJones skrev:
Eftersom jag nu har en valack är jag inte tillräckligt insatt i Sveriges hingstbestånd, så jag vet inte om det finns någon :o ! Indy

Almin 153 är vitblack och den enda godkända vitblacka hingsten i Sverige idag. :crazy:

Habina skrev:
Almin 153 är vitblack och den enda godkända vitblacka hingsten i Sverige idag. :crazy:
Vi får väl hoppas att Cirkus går igenom nu till hösten!

Skulle jag få råd någon dag skullej ag mer än gärna importera en vit från Norge, men då ska man ha peeengar :p (och en sambo som inte vrider nacken av en om man viskar något sådant ;) )

Och mamma Freja 1965
Jag har tyvärr inte papprena här så jag kan inte se Frejas stam.
Men kanske någon annan här som vet?

Eftersom jag sitter hemma hos mina föräldrar idag så var det lätt kollat.

Freja 1695
e. Taffsnäs Fenix 64 u. Bente 799
ue. Conrad 7 uu. Bella 235
uue. Trygg D 189 E 35

TCJ är hon premierad din lilla dam?
Frreja har diplom såg jag...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
481
Senast: gullviva
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka