Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Zenith skrev:Rätta mig nu om jag har fel, men kanske kan få igång tråden iaf...
rödblack = fux i grundfärg
brunblack/gråblack = svartanlag i grundfärg
Från ditt sto kan avkomman endast få röda anlag. Hos hingsten kan du antingen endast få svarta anlag eller ett svart och ett rött. Om den tar med sig det röda, blir det en rödblack. Om den tar det svarta blir det en brunblack eller gråblack. Har hingsten tidigare fått röda avkommor, är det 50/50 chans att du får rödavkomma, om inte, så är den förmodligen homozygot och då ger den garanterat en brun/svart. Tror jag har lite rätt iaf.
(heter det gråblack om de är svarta i grunden?)
Jag vet att jag bara tog det väldigt grundligt. Detta är för att jag inte alls kan nånting om fjordingfärger egentligen, utan mest ville få fart på tråden.IndianaJones skrev:Grunder javisst, men om man nu skall vara petig: I din förklaring är det lite otydligt beträffande skillnaden på svart och brunt. Det är olika grundfärger, men skall man hårddra är brunt en variant av svart. Bruna hästar har förutom "svartanlaget" agouti-anlaget som begränsar det svarta till ben, man och svans.
Trodde det var ganska uppenbart att jag endast talade om svart-/rödanlaget. Inte varianter däri.Zenith skrev:Rätta mig nu om jag har fel, men kanske kan få igång tråden iaf...
Detta var innan jag visste att hon var ljusbrunblack. Jag uppfattade det som att hästen var rödblack. Tror det är ganska uppenbart av mitt inlägg.IndianaJones skrev:Vidare skriver du att trådskaparens häst endast kan lämna röda anlag vidare. Det är fel eftersom hästen inte är fux i botten utan brun. Däremot är det ju möjligt att hon har ett anlag för fux.
IndianaJones skrev:En vitblack är en black häst med gulbrun grundfärg.
Har hästen ett skimmelanlag (finns ej hos fjordhäst) så är hästen t.ex. "skimmel, född brunblack".
Indy
Zenith skrev:Men bruna hästar har ju inte agoutianlaget. Det är det svartbruna hästar som har. Bruna hästar är bruna. Svarta hästar bär på ett extra svartanlag. Är det inte så? Och det är de svarta som blir musblacka? Eller är det svartbruna? (De med agoutianlaget)
Tack för svar!
IndianaJones skrev:Eftersom jag nu har en valack är jag inte tillräckligt insatt i Sveriges hingstbestånd, så jag vet inte om det finns någon ! Indy
Vi får väl hoppas att Cirkus går igenom nu till hösten!Habina skrev:Almin 153 är vitblack och den enda godkända vitblacka hingsten i Sverige idag.
Och mamma Freja 1965
Jag har tyvärr inte papprena här så jag kan inte se Frejas stam.
Men kanske någon annan här som vet?