Färgdominans

Sv: Färgdominans

skogstomten skrev:
Vi får väl hoppas att Cirkus går igenom nu till hösten!

Skulle jag få råd någon dag skullej ag mer än gärna importera en vit från Norge, men då ska man ha peeengar :p (och en sambo som inte vrider nacken av en om man viskar något sådant ;) )

Ja jag håller verkligen tummarna för Cirkus. Det vore underbart med en till vitblack hingst i avel, speciellt som det börjat komma så många röd- och musblacka. :banana: Jag skall ju försöka ta mig dit och titta också. :D

Själv har jag högst upp på önskelistan ett vitblackt stoföl undan Furubäcks Ila. :d Man kan ju få drömma... :angel:

Men du har ju i alla fall fjordingar omkring dig. Tänk på stackars mig med fjordhästabstinens. ;)

elmelts skrev:
skogstomten, Cirkus vad är detta, låter spännande. är det en vit?

Tar mig friheten att svara.

Cirkus är en unghingst som Anna Gehlin har fött upp. Han är mycket riktigt vitblack, efter Julius 211 undan Cindy 3032 e. Sölvgråen 113. Han är född 2003 och skall, om allt går vägen förstås, visas för godkännande på hingstpremieringen i höst. :D

oj vad spännande. Måste nästan åka dit och kolla också. Skoj med de lite ovanligare färgerna på våra fjordisar.

HOn är andraklass sto tror jag. Har ingen koll på det just nu (men lär väll ta reda på mer ordentligt när jag köper henne :) )

I en fransk forskarrapport för några år sedan framgick att man inte kunnat hitta en enda "svartbrun" häst utan A-genen.

Det talar för att den svartbruna bara är en mörk variant på brun, vilket stämmer bra med de populationsstudier jag sett.

Silverkedjan skrev:
I en fransk forskarrapport för några år sedan framgick att man inte kunnat hitta en enda "svartbrun" häst utan A-genen.

Det talar för att den svartbruna bara är en mörk variant på brun, vilket stämmer bra med de populationsstudier jag sett.

Jag har läst den, men vad jag har förstått är ändå det inte klarlagt? Sponenberg bla anser ju tex att svartbrun genetiskt är svart, och att de ljusa partierna orsakas av pangareanlaget.

På UC Davies går man tydligen någon slags medelväg och säger att "A-" är brunt och "aa" är svart om modifierande gener saknas. Så egentligen vet man väl inte? En vän till mig testade sin häst som fenotypiskt ser ut som en "klassisk" svartbrun. Eller rättare sagt svartgulbrun. Resultatet visade "aa Ee N". Det förvånade mig måste jag säga, dels hade jag trott han skulle vara "A-", men också att han skulle ha ett gulanlag. Man lär så länge man lever...

Ge

Habina skrev:
Ja jag håller verkligen tummarna för Cirkus. Det vore underbart med en till vitblack hingst i avel, speciellt som det börjat komma så många röd- och musblacka. :banana: Jag skall ju försöka ta mig dit och titta också. :D

Själv har jag högst upp på önskelistan ett vitblackt stoföl undan Furubäcks Ila. :d Man kan ju få drömma... :angel:

Men du har ju i alla fall fjordingar omkring dig. Tänk på stackars mig med fjordhästabstinens. ;)

Ja jag håller tummarna för honom jag med :D
Fast den jäkeln har ju Knast Halsnæs som farfar så det blir lite mindre bra på min skrutt dam, hon har ju Knast H som farfar hon med (e.Pikant Halsnæs). Inte ells frustrerad.

Du får inhandla det vitblacka stoet som stuteri Romeo har till salu ;)

skogstomten skrev:
Ja jag håller tummarna för honom jag med :D
Fast den jäkeln har ju Knast Halsnæs som farfar så det blir lite mindre bra på min skrutt dam, hon har ju Knast H som farfar hon med (e.Pikant Halsnæs). Inte ells frustrerad.

Du får inhandla det vitblacka stoet som stuteri Romeo har till salu ;)
Ha! Då har du en ursäkt att köpa ett till avelssto... ;)

Finns det någon länk till stuteri Romeos hemsida? Aldrig hört talas om dem. :o

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
481
Senast: gullviva
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka