Färgade papper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sweet_extraa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 1 923
S

sweet_extraa

Nu är jag ganska ny på det här med avel. Finns det någon bra sida man kan läsa på? Tycker det är himla intressant.

Till min fråga gröna eller grå papper på avkommerna?
(kanske världens mest amatör fråga) men vad menas?

Sv: Färgade papper

tack tack :bow: :bow: :bow:

Så om en hingst ger sina avkommer gråa papper är han då godkänd eller inte?

Senast ändrad av en moderator:

okej, vad kan man göra åt det då?

hittade en hingst jag tycker är så fin och det står
"han avelsvärderades för allmän avel med 38 p (8-8-7-8-7)"

vad menas med det?

"Halvblodsavkommor får grå papper som efter alla avelsvärderade halvblodsskäckar i landet."

Man kan inte göra något åt det. Är hingsten inte godkänd, avelsvärdering betyder inte godkännande, när avkomman tillverkas får avkomman gråa papper. Om hingsten skulle bli godkänd senare påverkar det inte de avkommor som redan finns, de får behålla sina gråa papper.

Andra stycket menar att det inte finns någon skäckhingst i Sverige som är godkänd för halvblodsavel.

okej, då är jag med :D
tack så jätte mycket för svaren :bow:

med risk för att tråka ut dig så undrar jag hur länge man kan försöka få en hingst avelsgodkänd?:D

Via bruksprov upp till 5 års ålder, därefter kan en hingst godkännas på prestation. Kraven är olika beroende på hur gammal hingsten är, tyvärr kommer jag inte ihåg gränserna utantill.

Jag tycker att sånt här är intressant så jag blir inte uttråkad;)

Du kan inte göra något alls åt det !
Får du en avkomma med den hingsten så får avkomman gråa papper och får inte vara med på 3-års test eller 4-års kvalitet. Däremot så får den vara med i de öppna championaten.

va bra, för jag har nog HUNDRA frågor ;P

men om man har ett klass I sto och avlar med en sådan hingst, då får de ändå inte deltaga i 3-4 års?

Så länge som hingsten inte är godkänd så spelar det ingen roll hur bra stoet är. Avkomman får gråa papper. Och får INTE deltaga i 3-års test och 4-års kvalitet. Men som jag skrev innan, de får vara med på öppna championaten.

Om du har ett klass 1 sto så VARFÖR avla på en icke-godkänd hingst ? Det känns som "slöseri".

mest av ren nyfikenhet faktiskt..

har redan bestämt hingst till det stoet, men tyckte det var lite intressant det här med gråa papper osv.

har växt in lite på två hingstar och kollade då runt lite och hittade den här, då såg jag att det stod som det gjorde och blev intresserad av att veta mer.

Det är klart att du måste fråga för att få veta !!!

Jag tycker det är bra så du inte står med en unge med gråa papper som du hade tänkt visa som treåring och så FÅR du inte det. Då kan man ju bli lite besviken !

Vad blir det för hingst ? Och vad har du får sto ?

Sto 1. e Waliant 945 (Weltmeyer-Cordon Bleu 461-Gaspari 340) u Roxette (stofam 36) ue Magini 695 - Caracas 403
Som jag vill låna och avla på.

Sto 2. e. Stanford
u Damiette
ue Gibraltar
som jag har ståendes och ska avla på

Har alltid haft en förkärlek till briar och biggles, har snöat in på dem känns det som. men nu fastnade jag på Charon 1132 faktiskt och tycker han är riktigt fin.

men jag tycker sånt är så himla svårt och särskilt då jag är så pass ny på det här området :D

Jag skulle inte ha använt Charon på Stanfordstoet tror jag. Jag skulle nog lagt en hopphingst på henne ! Eller en multitalang.

Och Briar/Biggles på första stoet hade nog blivit lite för mycket Magini ! Men Charon kan nog bli bra !

Lycka till !

Så ditt råd är Charon på ettan :D

vad för häst skulle passa standford stoet enligt dig? Jag var lite inne på Cardento eller Callahan först. men det kanske inte heller blir så bra?

(skönt med lite mer experter på området, då det sitter en som är ganska borttappad på det området bakom datorn:angel: )

Sto 1 har Jovial i sig tre gånger, hur är hon i temperamentet?

Stanfordstoet hade jag definitivt lagt en lätt hopphingst på! Hittar både hennes och hennes mammas prestationer och tycker att det vore slöseri att använda annat än en hingst som kan matcha henne. Jaguar Mail?

Charon är en ganska renodlat dressyrstammad häst. Medan stoets stam klingar mer hoppning i mina öron. Jag kan också tänka mig att hon är av lite grövre modell (lägg gärna in en bild så man slipper gissa) och Charons pappa Rubinrot är grov, nej det skulle inte blir bra. Jag skulle leta efter en ädlare hingst med bra hoppning (eller multitalang). Sen skulle jag vara noga med att det inte finns Jovial i stammen :-) Kanske Jaguar Mail (mkt fullblod i honom) eller Acacio (som vanligt föreslår jag honom...och nej, jag har inget med Askö att göra !). Eller Roven (Flyinges nya fbl hingst). Det bästa vore om du skrev ut lite mer info om stoet, vad som är hennes plus och vad som är minus. Vad hon har presterat och gärna en bild.

På det andra stoet, egentligen samma sak där. Har du bilder samt lite för och nackdelar så är det betydligt lättare.
Jag måste ju erkänna att jag inte gillade Charon speciellt mycket, jag tycker att han var lågställd och lång i ryggen. Det finns massor av hingstar som jag tycker är finare. Channon tex som har Rubignon som pappa (som i sin tur har Rubenstein - samma som Rubinrot....ja du ser lite släkt är de) Channon har dessutom både lite egna prestationer och endel avkommor som tydligen visat sig vara lätta i typen och med bra gång.

Är ev på g att köpa en häst med grå papper, och skillnaden med grå papper är som sagt att den med grå inte "får göra" nånting inom ASVH (Scandinavien Open är ju öppen för alla tom ej födda i sverige).
Betäcker du en grå med en godkänd hingst får avkomman vita papper, och då får avkomman delta i ASVH sammanhang, betäcker du den avkomman med en godkänd hingst få även den vita papper, betäcks den i sin tur med en godkänd hingst får den avkomman däremot gröna.
dvs
1 icke godkänd + grönt = grå
2 grå + grönt = vitt
3 vitt + grönt = vitt
4 vitt + grönt = grönt

så det tar en stund att komma tillbaka till helgröna papper igen efter att ha använt en icke godkänd häst.

(hoppas jag fick allt rätt nu :))

Icke godkänd + vad som helst = grå;)

Godkänd pappa men morfar eller mormorsfar som inte är godkänd men av ras som är godkänd av ASVH = vitt

Godkänd pappa, morfar och mormorsfar = grönt

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
485
Senast: Nepenthe
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 052
Senast: Kajsalisa
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 173
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hull..?