Sv: Färg?

Skimmel med bukskäckanlag, skulle jag gissa på.
Med tanke på färgen på mulen, så ser den ut att vara född med något stort, vitt tecken på huvudet (vilket bukskäckanlag ger, ofta i kombination med "blått" öga).

Nej, jag tror inte heller den är cremello. De brukar se lite gulare ut, och den här hästen är definitivt för mörk kring ögonen för att vara cremello. Den är dessutom lite grå i tonen i både öron och man, så för mig är den en klockren avblekbar skimmel.

Jag tror man kan se på hudfärgen om det är en skimmel skäck. Vik undan pälsen och titta på färjen på huden, där det är pigmenterat har h*n haft färgade fläckar och rosa hud= vita fläckar.

Det ser ju ut att vara en ponny av shetlandstyp och om det ÄR det så kan det inte vara någon bukskäck, eftersom det anlaget inte finns i shetlandsrasen.

För mig är det en avblekt skimmel. Man ser tydligt spåren efter en stor bläs, både intill ögat och nere vid nosen. Den stora bläsen har gjort att ögonen blivit blå - hur det hänger ihop vet jag inte, men man ser det ju ofta samtidigt...
Möjligtvis en avblekt skimmelskäck, eftersom stora bläsar är sällsynta bland shetisar.

Det ser ju ut att vara en ponny av shetlandstyp och om det ÄR det så kan det inte vara någon bukskäck, eftersom det anlaget inte finns i shetlandsrasen.

För mig är det en avblekt skimmel. Man ser tydligt spåren efter en stor bläs, både intill ögat och nere vid nosen. Den stora bläsen har gjort att ögonen blivit blå - hur det hänger ihop vet jag inte, men man ser det ju ofta samtidigt...
Möjligtvis en avblekt skimmelskäck, eftersom stora bläsar är sällsynta bland shetisar.

Men hva er det som forårsaker blå øyne og store bles i shetlandsrasen da, om det ikke er splashed white/bukskäck? Store bles er ikke vanlige, men jeg har sett flere shetlandsponnier som ser ut som minimalt markerte splashed white/bukskäckar. (Blå øyne og litt hvitt på hodet, kanskje lave sokker bak). Frame overo fins vel ikke i europeisk shetland?

Det är bara det vanliga ryggskäcksanlaget som finns hos shetland, så vitt jag har förstått. (ursprunglig shetland - vad de s.k amerikanska shettisarna har är ointressant, då det finns annat blod inblandat där också...)
Jag vet inte vad som ger blå ögon, men det är inte önskvärt hos shetland. Det har tidigare varit "förbjudet", men nu har man lättat på de reglerna av nån outgrundlig anledning.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har en supersöt vit playsuit som jag aldrig har använt för jag trivs inte i helvitt så jag hade velat färga den. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: Lyan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 713
Senast: ildiko
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
652
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 748
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka