Färg på tömmar

ASKAPLASKA

Trådstartare
Bruna tömmar till svart sele ska det visst vara för att inte signalera begravning har jag hört.
Ska det vara svarta tömmar till brun loksele med svarta lokträn då?
Man vill ju inte skämma ut sig därute i skogen bland alla älgarna om kvällarna...

Sv: Färg på tömmar

He he, ja älgarna är de största kritikerna ;-)

Enligt tradition är det alltid bruna tömmar som gäller om det inte är begravning. Oavsett sele. Det har jag lärt mig.

TR har inga som helst restriktioner, men traditionen har, vilket jag tycker är trevligt, djupa rötter i körningen och presentationen kan bli lidande om du har fel färg på tömmarna.

Dock kan det ju kännas fel att det inte går att läsa sig till detta på något ställe men samtidigt bedömas efter den.

Hahaha, gudars! Tur jag läste den här tråden!

Jag undrade just varför det inte finns några snygga svarta tömmar att matcha min svarta sele med, men det är alltså förklaringen...

Då överväger jag på allvar att köpa neonfärgade till syntetselen...

Eller är det ok med naturfärgade tömmar?

Man vill ju som sagt inte göra bort sig om man möter en älg, vi har ganska mycket vilt runt stallet... :D

Naturfärgade tror jag är ok. Jag skulle tolka dem som bruna, iallafall med år av smörjning.

har även hört att bruna tömmar om man kör egen häst svarta annans.varierar nog beroende på plats men dom flesta platserna bryr sig nog inte.

Det finns en till aspekt med de bruna/naturfärgade tömmarna, och det är att de inte färgar av sig. Handskar var väldigt dyra förr i tiden och det var svårt att tvätta kläder, så man ville inte ha tömmar som färgade av sig i och med att man både håller i tömmen och har tömänden under låret.

Det är lite av samma anledning man har schabrak till ridhästar. Ursprungligen låg inte schabraken ens under sadeln, utan satt ungefär som ländtäcken. De skulle nämligen varken skydda hästen eller sadeln, utan var till för att skydda ryttarens långa rock från smuts och svett.

Bra och intressanta svar, tackar för detta!

Följdfrågan blir; vad kör ni själva med för tömmar? Färg och material? När, var och varför?

Edit: och vad säger era älgar om det, kommentarer?

Jag har hittills inte fått några kommentarer varken från älg eller rådjur, men å andra sidan kör jag väl då hyfsat korrekt med naturfärgade tömmar i läder och svart sele :D

Har hittills inte kört i regn då jag är gjord av socker ;) men jag har förstått att lädertömmarna blir hala, så tanken är nog att skaffa både syntetsele(underhållsfriheten) och syntettömmar(halkan). Ska kolla lite närmare på sånt i veckan, känna och klämma lite.

Kommer självklart köpa icke-svarta tömmar då :)

Jag kör oftast med töm av syntet, med invävda gummitrådar, bruna :)
Har lädertömmar också (bruna & naturfärgade), men kör sällan med dem då de inte är lika bekväma som de bruna syntettömmarna.

När vi kör timmer i skogen, då har jag däremot ett par vanliga vävbandstömmar (svarta). Vi är inte så noga med färgen då utan det viktigaste då är att tömmen skall vara oöm eftersom vi kladdar kåda överallt jämt :P

Älgen verkar inte bry sig om traditionsbrottet gällande färgen, iaf har ingen kommit fram med ngt klagomål :)

Jag tycker det är superroligt att det finns lite traditioner inom sporten och håller stenhårt i dessa.

Aldrig svarta tömmar utan alla andra färger är tillåtna hemma hos oss=)

Svarta har jag bara vid tömkörning

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 989
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat