Färg på papper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Andrea1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 158

Andrea1

Trådstartare
Ursäkta en konstig fråga, men frågar man inget får man ju inget veta! :idea:

Ett sto med godkänd far, och med en mor som har stammen:

Anna, e: Argentan u: Charina(stamboksförd) ue: Czardas(arab tror jag) uue: Wurf

Vad har en sån för färg på papperna? När är det dom får gröna/grå/vita? Hur tar man reda på om en hingst är godkänd eller inte?

/andrea

Sv: Färg på papper

Halvblod? Efs mormor är stamboksförd och pappan gdk får fölet gröna papper.

Gå in på ASVH hemsida där finns alla gdk hingstar. Gäller det en äldre hingst kan du fråga här. Det finns många stamnördar här inne inkl mig själv.

Senast ändrad av en moderator:

Ja halvblod, hannoveranare tillochmed... men blev lite osäker där på araben mitt i allt...

Nu är ju jag ingen höjdare på tyska men fått för mig att Hauptstutbuch, betyder ung. Huvudstambok, men det står St. Pr. framför, vad menas med det?

Senast ändrad:

Ja jag skrev av passet så jag fick nog till rätt stavning, ska kolla igen! Hjälper det om man har ett Id nummer? Även om det är tyskt?
Var kan man hitta tyskastamboksförda hästar?

Aha, jag fick för mig att det var en svenskfödd häst och inte en tyskfödd.:o Tyvärr, då är jag nog inte till någon vidare hjälp.;)

Hannover är ju ett av ASVH gdk förbund, och araben behöver du nog inte oroa dig för.
Säkrast svar får du om du ringer ASVH och frågar. Iom att hon är import får hon inte gröna papper, men avkommor födda i Sverige får det.

Senast ändrad av en moderator:

Så om jag betäcker henne så får fölet gröna papper?
Vore dock intressant att veta om Czardas är godkänd arab eller inte!
Tusen tack för hjälpen! :bow:

Har hittat en rolig avelssida på holländska :)

Hittade flera Czardas bla en arab, men vet ju inte om det är rätt häst. Men hittade ingen Charina eller Anna...

kolla gärna själv (hyfsat enkelt att utläsa fast det är holländska)
http://www.paardenfokken.nl/find.php skriv bara in Czardas i sökrutan och tryck zoek, då får du fram en hel lista med hingstar med det namnet. Om du sen trycker på afstammning (eller hur de nu stavades ;)) så får du fram stamtavlan på den hingsten...

:D:D:D :bow:
Åh din underbaring!
Han fanns ju med där (e: Gazal VII u:Czarda)
Står ju även att han är godk hann. Måste ju vara att han är godkänd hannoveranare.
Charina är hans dotter, och är nog bara stamboksförd i tyskland, samma sak med Anna.
Tusen tack för hjälpen!!! :D

Det var visserligen inte det du frågade efter men här är lite info om Czardas o Charina:

Czardas: Shagya arab, skimmel, född -67, satt i avel -70. Ägs av Landgestut Celle. Har lämnat två statspremiesto (ung diplomsto) och två godkända söner, båda shagya, Zarathustra och Amor/Gazal XII. Czardas avkommor har tävlat in 48247 euro.

Charina: Hannoveranare som sattes i avel -88 och har på 8 år fått 6 föl. Två av dessa är Ricarda e Rubinstein I (sto, hann.) och Allegre e Argentan I (sto, hann). Allegre sattes i avel -92 men har bara lämnat två avkommor bla D'argent som går klass MB i hoppning.
Charina själv har tävlat in 148 euro.

Men gud! :D Tack!!
Va roligt med lite information om min hästs förfäder!
Alltså är Anna (min hästs mor) helsyster med Allegre, efter som båda är e: Argentan
Men det jag inte förstår är hur Charina kan vara Hannoveranare med en arab till far. Men det är väl så att araber är godk i halvblodsavel eller nå sånt! :D
Tusen tack för informationen!

Liknande trådar

Avel Hejsan! Såg en annons på ett sto jag blev lite intresserad av, men har en fråga ang. stammen. Den står som SWB på blup och så, men såg...
Svar
11
· Visningar
1 180
Avel Satt och läste i några trådar och där dök det upp om gröna, gula och grå papper (finns det fler färger?). Försökte även söka efter svar... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 827
Senast: cirkus
·
Avel Ok, den här frågan är väl egentligen så dum att hjärnan riskerar att smälta, men kommer inte på svaret själv så... Vilka färg på...
Svar
5
· Visningar
1 098
Avel Jag har ett föl e. godkänd halvblodshingst u. ridponnysto som kommer växa över och bli storhäst. Hur tycker ni att jag ska regga fölet...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: Iglatjarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka