Färg på hund...

P

Ponnytokig

Hur vet man vilken färg ens valp kommer att få när den blir vuxen?
Är det så att de alltid blir ljusare hela tiden?

Sv: Färg på hund...

det beror ofta på vad det är för ras, jag hade en leonberger som var väldigt ljus som valp, men blev nästan svart som vuxen ( mycket mörkare än normalt)

Schäfrar t ex brukar ju vara mörkare som valpar än vuxna.

När det gäller Golden Retriever kan man ofta spå lite om framtida färg genom att kolla på öronlapparna. De blir mörkare med åldern, det vänder runt tioårsåldern...

Schäfrar t ex brukar ju vara mörkare som valpar än vuxna.

Fast min schäfer(fyller 6 månader på lördag) var väldigt ljus som valp och är(blir) mörkare ju äldre han blir. Likaså han helbror. Nu tror jag visserligen inte att han längre kommer ändra i färg spc. mkt.

Min Pekingese tik(8år), var mkt ljus/grå som valp, och blev sobel som vuxen.

Gamlingen kan jag inte uttala mig om då han är en omplacering.

Ja det är ju väldigt rasspecifikt så det bästa är nog att fråga en erfaren uppfödare av rasen;)

Min collie som jag hade förr blev mörkare med åren.

Fast brun pudel ska vist bli ljusare med åren, sägs det. Har själv sett läckert mörkbruna valpar och unghundar och sedan mött dem efter något år, då har de blivit ljusar. Vet inte om det gäller alla, men de jag sett har blivit ljusare.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 932
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 512
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka